V dnešním světě se už zřídkakdy přihodí, že osud prababičky ovlivní štěstí či budoucnost celé rodiny. Přesně to byl ovšem případ rodinného klanu Maramottiových.
Když jistý univerzitní student jménem Achille Maramotti počátkem padesátých let získal právnický diplom, dlouho se nerozmýšlel, a jak mu velela dávná touha, otevřel si stylovou krejčovskou dílnu s dámskou konfekcí. Tímto činem de facto navázal na rodinný vzor. Prababička Marina Rinaldiová začínala svou kariéru koncem roku 1800 v úspěšném a luxusním salonu v Reggio Emilia. Od své příbuzné se Achille lišil pouze v tom, že se nezaměřoval na šaty šité na míru, ale spíše na konfekci, jejímž prostřednictvím chtěl navázat na tradice dobrého vkusu a elegance.
V roce 1951, kdy dámská móda znamenala mít osvědčenou věrnou dámskou krejčovou, respektive módní salon zvučného jména, bylo k takovému činu zapotřebí nemalé dávky odvahy. V éře průmyslové malovýroby nebylo obvyklé zaměřit budoucnost mladé firmy k velkovýrobě. Maramottiova společnost dostala zanedlouho název Max Mara a v postupném uskutečňování jejích vizí sehrálo roli ještě jedno rodinné dědictví, škola krejčoviny a konfekce Achillovy matky Giulie Maramottiové. Právě u ní našel začínající podnikatel potřebné know-how i schopné spolupracovníky.
Precizní čtení světových map
Už první kolekce Max Mary nesla poznávací znamení. Tím byl jistý styl, důsledek rozhodnutí, že od samého počátku vznikne jistá charakteristická linie. Jak ještě zmíníme, mnoho z ní se nezměnilo ani po téměř šesti desetiletích. Kolekce z prvních let nesly stopy francouzského stylu, který tehdy udával tón veškerému módnímu dění. Stylu francouzského, jenže v italském hávu, s typicky italským vkusem a prvky. Šlo o zásadně neokázalé, zároveň však vždy svébytné kreace, čítající zhruba tucet kusů, které přes zdánlivě strohé a elegantní linie působily ležérně.
Achille a jeho spolupracovníci se pustili do organizačních prací s vervou i zručností. Jejich první přehlídky se odehrávaly v mondénním alpském letním středisku Cortina d’Ampezzo. Dále se podařilo zajistit pro modely tak významná místa, jako jsou výlohy na benátském „Il Duca d’Aosta“. Tímto aktem zřetelně vymezili přesnou pozici své značky v módním světě.
Příznivé ohlasy se ozvaly hned vzápětí a až do šedesátých let následovaly jedna za druhou úspěšné kolekce založené zejména na módních inovacích a eleganci, která se taktéž stala poznávací značkou firmy.
Jistá změna nastala až v šedesátých letech jako reakce na podněty ikon – Johna Fitzgeralda Kennedyho a později čtyř liverpoolských hochů s legendárními účesem a la houba. Achille Maramotti správně vycítil, že aktuální dění v hlavním městě Británie je předzvěstí nadčasové módy. Mary Quantová a její minisukně, Carnaby Street a obal desky Sgt. Pepper’s či vzrušující vzory pop artu znamenaly skutečný dobový přelom. Maramotti se jako jeden z prvních a s nadšením se pustil do dešifrování a následného používání stylových prvků módních značek, které přicházely ze swingujícího Londýna. Na jeho přehlídkách se poprvé objevilo jméno nové kolekce Pop a mezi do té doby většinou uměřeně elegantními, tmavými kabáty zazářily živé látky, ovlivněné folklorem či stylem hippie.
V těch letech se také zrodila první vedlejší linie značky, řada Sportmax, která přesně vyjadřovala duch doby, jenž velel, že dáma, která se byť v nejmenší míře odklonila od povinných, značně rigidních stylových prvků, případně „vkusné“ délky sukně, platila automaticky za „sportovní“. Tenhle přívlastek tehdy nebyl jednoznačně chápán jako pozitivní, vždy v něm byl přítomen zdvižený prst, určený přílišnému experimentování či známkám revolty. Vyjadřoval asi tolik, že daná osoba se sice neobléká úplně vhodně, ale alespoň je poznat, že má styl. Řada Sportmax slučovala právě tyto dva přístupy: zneklidňující originalitu a vkusný, novátorský šmrnc. Shrnuto: značka Max Mara inovovala nabídku v intencích toho, jak se měnila doba a s ní i nároky žen na oblečení. To už značka otevřela i svůj první obchod v Miláně.
Po úspěchu linie Sportmax se opět projevila dobrá návrhářská intuice: řada Penny Black, jejíž řízení převzala dcera zakladatele Achillea, Maria Ludovica, a sklízela u -nácti až dvacetiletých dívek obrovský úspěch až do přelomu století. Návrhářka Max Mary oblékala dívky téměř jako kdyby byla jednou z nich, přestože s jistou nenápadnou zdrženlivostí. Ve výsledném efektu pak modely působily mladistvě i elegantně zároveň.
Co je to Max Mara look
Koncem sedmdesátých let přišla do firmy Anne Marie Berettaová. Měla za sebou spolupráci s řadou věhlasných návrhářů, jako například s Castelbajacem či Lucianem Sopranim. Její hvězda však vyšla v plné kráse až u Max Mary, kde se v následujících letech osvědčila jako zřejmě nejúspěšnější a nejvýkonnější stylistka značky. V osmdesátých letech poprvé představili své kolekce na pařížských molech a stali se pravidelnými hosty milánských přehlídek. Nabídka firmy se přitom dále rozšiřovala a koncem 90. let si už její klienti mohli vybírat ze 23 různých kolekcí rozličných stylů.
V tomto úspěchu sehrálo významnou roli cílevědomé budování obchodní sítě; už od počátku šedesátých let s rozvahou a přesným odhadem rozmisťovali své obchody do větších měst a kladli důraz i na jejich design a atmosféru. Jednou z podstatných zásad této firmy bylo šířit dobré jméno nejen prostřednictvím médií, ale také pomocí konkrétních nákupních míst a přímého kontaktu se zákazníkem. Na logo značky můžete dnes narazit stejně tak v Tokiu jako třeba na pařížské Rue St. Honoré. Od osmdesátých let společnost přidala důraz na úspěšné budování frančízové sítě v Itálii i v zahraničí. Co se týče designu interiérů značkových obchodů, už tehdy pečlivě dbali na precizní minimalismus, z čehož vyplýval i důraz na prostorovost a světlo. Počet jejich rozlehlých butiků rostl až na nynější více než dvě tisícovky v devadesáti zemích světa a počet zaměstnanců firmy se pomalu blíží pěti tisícovkám.
Při tvorbě modelů dbali vždy do značné míry na čisté linie a zdánlivě prostý, přesto však rafinovaný dojem. Kabát či šaty značky Max Mara byly odjakživa velmi nositelné kousky dámského šatníku. Sice u nich nenajdete efektní, krátkodeché módní výstřelky, přesto jsou vždy nadmíru šik. Několik módních stálic této značky, které nevyšly po pár sezonách z módy a zachovaly si svěží efekt, platí dodnes za dobrou investici, přičemž důležitou roli v této otázce hrála odjakživa kvalita materiálu, která společně s bezchybným střihem dostatečně ospravedlňovala sumu na cenovce. Příklad za všechny: dvouřadý kabát s označením 101801, který poprvé spatřil světlo světa v osmdesátých letech a později se stal jedním z nejúspěšnějších modelů. Kašmírovo-bavlněný kabát s kimonovými rukávy, přesně v intencích tradice Max Mary pouze zdánlivě jednoduchý, přesto však nadmíru elegantní, se váže ke jménu Anny Marie Berettaové. K jeho úspěchu pouze tolik, že byl dlouhá léta pevnou součástí obnovujících se kolekcí podzim/zima a na pultech Max Mary je k dostání i dnes.
Ačkoli firma vždy dbala na jméno a talent svých stylistů a návrhářů, typický jednotný „Max Mara look“ byl od samého počátku založen na týmové práci. Řečeno jejich vlastními slovy: i přes zvučná jména designérů se ani jednomu z nich nepodařilo monopolizovat si strategii firmy.
Součástí týmu přitom byli takoví, jako Karl Lagerfeld, Luciano Soprani, Castelbajac, Dolce a Gabbana nebo Moschino, máme-li zmínit pouze ty nejslavnější. Často a s nevídanou vstřícností se značka obrací také na mladé, talentované návrháře, v posledních letech se rekrutují zejména z lavic Royal College of Art či Kingston College.
Stejně promyšlená a elitně zpracovávaná je práce na reklamních kampaních či katalozích; nemohou chybět ani slavná jména fotografů, jako jsou Albert Watson, Fabrizio Ferri, Peter Lindberg, Steven Meisel či Richard Avedon, kteří do jednoho vtiskli svůj punc bezpočtu úspěšných let a kolekcí Max Mary.
Precizní a důkladně zorganizovaná týmová práce se odráží i v obchodní strategii vedení firmy, které od počátku devadesátých let přechází postupně do rukou Achillových dětí Luigiho, Ignazia a Marie Ludovicy. A aby byl obrázek úplný, nesmíme zapomenout ani na slavnou prababičku. Značka Marina Rinaldi, která nese její jméno, je nedílnou součástí nabídky koncernu Max Mara.
Vyplatí se na chvilku zastavit a s odstupem pěti dekád se ohlédnout za první módní sezonou, v jejímž rámci představil zakladatel firmy budoucí pilíře světového úspěchu: krémový kabát a kostýmek v barvě muškátů. Dámy a pánové, v tento moment, zhruba před sto dvaceti módními sezonami, se započala historie značky Max Mara.