Malý dvoumístný roadster zpřístupnil radost ze sportovní jízdy širokému řidičskému publiku. Po celém světě má zástupy fanoušků a jeho konstrukční filozofie se odráží i v ostatních modelech Mazdy.
Koncem dubna slavila továrna automobilky Mazda v japonské Hirošimě významný milník: z výrobní linky sjel roadster MX-5 s pořadovým číslem jeden milion. Výroba tohoto modelu začala téměř přesně přes 27 lety, v dubnu 1989.
Oficiální rekordman
Možná si říkáte, že milion aut za sedmadvacet let není výkon na nějaké velké chlubení. Třeba Volkswagen prodá víc Golfů za jediný rok. Jenže Mazda MX-5 není masový model. Je to dvoumístný sportovní roadster se stahovací střechou – a v své kategorii je extrémně úspěšný. Dokonce tak, že je zapsaný v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější roadster světa. Aktuálně se prodává čtvrtá generace MX-5. (Fanoušci používají interní označení, v tomto případě ND.)
Předchozí tři generace NA, NB a NC; vedle MX-5 používala Mazda také názvy Eunos (v Japonsku) či Miata (USA)
Čemu vděčí japonský sporťáček za takový úspěch? Určitě ne strhující dynamice. Původní model byl poháněn motorem 1,6 o skromném výkonu 86 kW, nejnovější verze pak nabízí maximálně 118 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,3 s a nejvyšší rychlost 214 km/h také nikoho neohromí, kdejaký rodinný sedan s naftovým dvoulitrem zvládne víc. Jenže Mazda MX-5 zprostředkovává řidičům zážitek, jakého se jim ve sterilních moderních automobilech dostává stále méně: opravdovou, čistou radost z jízdy. Mazda pro to používá výraz Jinba Ittai – japonské označení pro souznění mezi jezdcem a koněm.
Miliontá Mazda MX-5 ve společnosti svých předchůdců
Vedení automobilky projevilo nemálo odvahy, když se v 70. letech nechalo přesvědčit americkým novinářem Bobem Hallem k přípravě modelu inspirovaného tradičními britskými roadstery značek jako Lotus, Triumph a dalších. Ty byly ve své době vyhlášené nízkou hmotností a skvělým zážitkem z jízdy, nikoliv však příkladnou spolehlivostí. V době, kdy se Mazda začala myšlenkou na takový model vážně zaobírat, se jednalo v podstatě o vyhynulý druh.
Emoce zafungovaly
Sázka na emoce dostupné širokému okruhu řidičů se ale vyplatila. Při světové premiéře na autosalonu v Chicagu v roce 1989 se Mazda MX-5 dočkala vřelého přijetí a příznivci automobilů po celém světě začali brzy objevovat řidičské kouzlo lehoučkého roadsteru. Kombinace nízké hmotnosti, zadního pohonu, skromné přilnavosti a velmi čitelných reakcí na limitu okouzlila vyznavače pohodových projížděk s větrem ve vlasech i řidiče uvyklé mnohem výkonnějším sportovním vozům.
I v aktuální 4. generaci si MX-5 zachovává řidičsky atraktivní charakter
„Ono se neříká nadarmo, že odpovědí na jakoukoli otázku je Miata… Má tu správnou koncepci (motor vpředu, pohon vzadu), je lehounká, takže nepotřebuje silný motor, tím pádem je spolehlivá a jednoduchá na údržbu, má skvěle naladěný podvozek, který dá řidiči mraky zpětné vazby a její interiér vás obejme, jako kdyby vám ho šili na míru,“ říká Honza Koubek, motoristický novinář s vlastním pořadem na Stream.cz a nadšený majitel Mazdy MX-5 NB.
„Je to jedno z mála aut, která nabídnou skutečný, nefalšovaný a elektronikou neomezovaný řidičský zážitek a destilovanou radost z jízdy. Přidejte vítr ve vlasech a fakt, že pro její koupi nemusíte mít na kontě miliony a máte na tu úvodní otázku jasnou odpověď,“ dodává Koubek. Není náhoda, že MX-5 má řadu příznivců i majitelů právě mezi motoristickými novináři – lidmi, kteří mají osobní zkušenost s modely napříč celým automobilovým trhem.
Neváží ani tunu
Současná Mazda MX-5 se vyrábí se dvěma motory, 1.5 96 kW a 2.0 118 kW. V základní výbavě Emotion stojí 629 900 Kč, dvoulitr v luxusní výbavě Revolution Top vyjde na 833 300 Kč. Nejnovější generace je o něco menší a především lehčí než předchůdce, provozní hmotnost základní verze se vejde pod jednu tunu!
Model MX-5 postupně ovlivnil konstrukční filozofii celé Mazdy. Značka usiluje o nízkou hmotnost, precizní řazení, čitelné chování v zatáčkách a celkově podmanivý jízdní projev i u svých hatchbacků, sedanů a SUV.
Mazda MX-5 RF měla premiéru na jaře v New Yorku
V březnu na autosalonu v New Yorku představila Mazda nové provedení RF, které má namísto ručně ovládané plátěné střechy elektricky ovládanou střechu ze dvou pevných panelů. Ty po stisku tlačítka zmizí za hlavami cestujících za 12 sekund.
Čtěte dále:
JJaguar XKSS se vrací do výroby jako exkluzivní rarita za miliony
Čtyřválcové kacířství u Porsche pokračuje modelem 718 Cayman