Menu Zavřít

McDonald’s podporuje nové franšízanty v rozvoji podnikání

23. 11. 2020
Autor: Euro.cz

Společnost McDonald’s má jeden z nejpropracovanějších systémů franšíz ve světě. V Česku poskytuje licence k provozu restaurací již 28 let

Počátek rozvoje franšízingu v České republice znamenal rok 1991, kdy začaly na český trh vstupovat franšízové systémy. Od té doby obliba franšízového podnikání mnohonásobně vzrostla a podle odborníků by tomu tak mělo být i v následujících letech.

Prvním franšízantem byl Karel Suk, který byl jako ředitel i u otevření první restaurace McDonald’s v Česku roku 1992 ve Vodičkově ulici. Vloni se McDonald’s podařilo vložit do rukou českých podnikatelů všechny své restaurace, v současnosti je řídí 22 franšízantek a franšízantů.

Výhody franšízingu

Mnohým podnikatelům franšízing nabízí jistotu v době krize, umožňuje spolupráci s kvalitním partnerem a poskytuje zázemí silné, stabilní mezinárodní značky. Franšízový koncept společnosti McDonald’s přináší řadu výhod.

Uchazeči nepotřebují žádné vzdělání v oboru, po celou dobu spolupráce mají budoucí franšízanti k dispozici konzultanta a servisní centrum, kteří jim pomáhají s řešením každodenních záležitostí. Dalšími výhodami je silné marketingové zázemí mezinárodní značky McDonald’s, snadné získání půjčky u bankovních institucí a vysoká návratnost počátečních investic.

Nové franšízanty láká zajímavý tréninkový proces

Posledním franšízantem, který získal licenci k provozu restaurací se zlatými oblouky, je Zdeněk Prajs. Ten přišel z prostředí velkých potravinářských firem, kde působil léta v manažerských pozicích, a měl chuť do vlastního podnikání. „Když jsem se poohlížel po tom, jaké franšízové společnosti v Česku fungují, suverénně nejlepší byl McDonald’s, a to hned z několika důvodů. Líbil se mi jejich tréninkový proces, který trvá rok a musí si jím projít každý franšízant. Postupně si vyzkoušíte všechny pozice v restauraci. Začínáte v pozici běžného zaměstnance a učíte se správně dělat hamburgery a smažit hranolky. Následně se dostanete až na vedoucího směny a vedoucího restaurace. Je to náročný proces, kterému musíte věnovat dost času, ale určitě stojí za to,“ komentuje své začátky Zdeněk Prajs, který je od začátku letošního roku franšízantem dvou pražských restaurací McDonald’s.

Partneři na prvním místě

Čeští podnikatelé, kteří za podpory společnosti

provozují restaurace, jsou pro McDonald’s těmi nejdůležitějšími partnery.

WT100

„Franšízový koncept McDonald’s je výhodný pro obě strany. Franšízanti mohou očekávat plnou podporu celosvětové značky a jako lokální podnikatelé znají místní prostředí a každý den se zapojují do chodu restaurace,“ říká Tomasz Rogacz, generální ředitel McDonald’s Česko a Slovensko. Ten přiznává, že cesta k franšíze McDonald’s není snadná, vyžaduje lásku ke značce, vřelý přístup k zaměstnancům i zákazníkům a v neposlední řadě také 40procentní podíl na investici do restaurace. „Musíte mít dostatek kapitálu, abyste do restaurací mohl investovat. Na první restauraci potřebujete zhruba 40 procent prostředků vlastních a 60 procent si můžete půjčit. Společně s nabídkou konkrétní restaurace dostane zájemce možnost nahlédnout do její profitability a výhledu do budoucna. Zároveň vám prozradí také návratnost. Ta se v mém případě pohybuje někde kolem pěti let, což mi přijde velmi zajímavé,“ uzavírá Prajs.

  • Našli jste v článku chybu?