V medializaci podnikového sektoru v uplynulém roce s významnou převahou vévodily informace o energetickém gigantu ČEZ. Vyplynulo to z roční analýzy společnosti Media Tenor, která sledovala hlavní české deníky.
Foto: Miloslav Hamřík
Pět z deseti nejčastěji zmiňovaných podniků byly firmy s účastí státu. Dlouhodobě pozitivní obraz si udržují automobilky Škoda Auto a její matka Volkswagen. Přízeň novinářů si získaly technologické novinky Applu. Problémy vozů Toyota Prius pasovaly japonskou firmu do nelichotivé pozice nejhůře hodnoceného podniku roku.
Čeští novináři věnovali ČEZu prostor více než dvakrát častěji než druhým Českým drahám. „Energetický gigant je v denících jednoznačně firmou číslo jedna. V prvních měsících roku se neustále psalo o modernizaci Prunéřova, později zase o tendru na dostavbu Temelína,“ vysvětlil analytik společnosti Media Tenor Štěpán Sedláček.
Do desítky nejčastěji zmiňovaných podniků českými deníky v roce 2010 se vedle firem se státním majetkovým podílem prosadily Česká spořitelna, automobilky Škoda Auto a Volkswagen a také světové technologické ikony Google a Apple. Apple si získal nejen srdce novinářů, když představil tablet iPad a iPhone nové generace. Akcie firmy dosáhly historického maxima.
Podobně jako ČEZ, také Lesy ČR, nákladní dopravce ČD Cargo nebo veřejnoprávní Česká televize byly často spojovány s veřejnými zakázkami. Většinou v nepříliš příznivém světle. Smutný primát ovšem získal největší světový výrobce automobilů, japonská Toyota. Medializace problémů brzdových pedálů ve vozech Prius způsobila, že Toyota byla v absolutním i relativním měřítku nejhůře hodnocenou firmou roku.
„Ekonomickou krizi mají za sebou automobilky VW a Škoda Auto, které útočí na nejvyšší příčky na domácích i zahraničních trzích. Výrazně pozitivně média hodnotila úvěrovou společnost Home Credit v souvislosti s jejími úspěchy na východních trzích a také Fortunu s její primární emisí,“ doplnil Sedláček informace o pozitivně hodnocených firmách.