PRAHA (oh) – Doba, kdy změna tarifů mobilních operátorů v naprosté většině případů znamenala zlevňování, zřejmě pominula. Těsně před koncem minulého roku druhý největší domácí operátor T-Mobile ohlásil, že od února mění ceny. Smutnou zprávou pro klienty je, že valná většina změn není pro ně příznivých. Navíc se v RadioMobilu rozhodli zpoplatnit posílání textových zpráv z internetu, „esemeska“ z webu bude stát stejně jako z telefonu. Konkurenční operátoři Eurotel a Oskar zatím shodně tvrdí: žádné zvyšování cen ani vybírání peněz za SMS z internetu nechystáme.
Od 1. února budou u T-Mobile platit více jak tarifní zákazníci, tak uživatelé předplacené služby Twist. Nejdůležitější změny se dotýkají zpoplatnění volání do hlasové schránky, které bude operátor účtovat všem, a zdražení textových zpráv. „Řada cenových úprav zprůhledňuje tarify a lépe vystihuje strukturu volání našich zákazníků,“ hájí se tiskový mluvčí RadioMobilu Jiří Hájek. „Ani 85procentní penetrace českého trhu nedává mobilním operátorům oprávnění k tomu, aby hazardovali s důvěrou svých zákazníků a začali zvyšovat ceny,“ oponuje mu Igor Přerovský z Oskara.
U předplaceného tarifu Twist, který podle odhadů využívá více než 70 procent z 3,3 milionu klientů T-Mobile, sice operátor zlevnil volání do pevné sítě ve špičce, ale zdražil téměř veškeré ostatní hovory i textové zprávy. Tarifní zákazníci si připlatí zejména za „esemesky“, zdražení v některých případech dělá až sedmdesát procent za jednu zprávu. Masového odchodu klientů se Hájek neobává: „Byli bychom blázni, kdybychom do úpravy cen šli s tím, že nám utečou zákazníci.“
Zbývající operátoři Eurotel a Oskar nemají v plánu reagovat na krok svého konkurenta ani zdražováním, ani zlevněním. „Rozhodně neplánujeme nic negativního proti zákazníkům,“ ujišťuje Přerovský. Hájek si netroufá odhadovat další kroky konkurentů. „Těžko říci, ale tím, že jsme první, kdo zdražuje, tak je to změna spíš mediální než faktická,“ tvrdí.
Největší bouři nevole jednoznačně sklidilo zpoplatnění textových zpráv z internetu. Od 4. února totiž budou muset klienti T-Mobile platit za „esemesky“ z webového portálu stejnou sumu jako ze svého telefonu, zákazníci jiných operátorů zprávu do sítě RadioMobilu tímto způsobem vůbec nepošlou. „Současný model neměl žádnou logiku, komerční subjekt nemůže provozovat ztrátovou službu. Zprávě poslané z internetu musíme udělat stejný prostor a dát jí stejnou péči jako placeným textovkám. Zatěžují síť a není z nich žádný příjem,“ vysvětluje Hájek.
O možnosti zpoplatnění, případně omezení SMS z internetu se spekuluje již několik let (EURO 7/2002). V západní Evropě je bezplatné posílání zpráv z webu prakticky nemožné, ke zpoplatnění přistoupili vloni oba dva operátoři na sousedním Slovensku. Lze proto očekávat, že T-Mobile budou v nejbližších měsících následovat i zbývající operátoři. „Je to evropský trend. V dohledné době nepřipravujeme zavedení plateb, ale budeme vývoj trhu sledovat a zvažovat budoucnost služby,“ říká Přerovský. Přes webový portál konkurenčního Eurotelu bylo vloni posláno deset až patnáct milionů zpráv měsíčně z celkového počtu 120 až 180 milionů.
Situace hodlají využít provozovatelé internetových portálů, které mohou nakupovat od operátorů kapacity SMS za velkoobchodní ceny a následně je přeprodávat či darovat ve formě bonusů svým klientům. „Naše vyjednávající pozice je hodně dobrá. Myslím, že uživatelům nabídneme zajímavé ceny,“ tvrdí Daniel Grunt, marketingový ředitel společnosti NetCentrum, jež provozuje portál Centrum.cz. Grunt očekává, že v nejbližších týdnech zahájí vyjednávání s RadioMobilem o velkoobchodní nabídce a do budoucna počítá i se zbývajícími operátory. „Jsem přesvědčen, že do dvou až tří měsíců zpoplatní webové SMS i Eurotel s Oskarem. Určitě to připravují také, utíkají jim tam miliony,“ řekl týdeníku EURO Grunt.