Menu Zavřít

Mediální revue

3. 10. 2011
Autor: Euro.cz

Výrobce bourbonu Jim Beam zaostřil na ženskou klientelu

The Economist

Nekrmte politiky

Nejen skandál kolem News Corporation, ale také další události inspirovaly skupinu amerických analytiků k vytvoření metody pro posouzení otevřenosti firem při informování o sponzoringu politiků či politických stran. Výsledkem je Baruch Index, který hodnotí celkem 57 položek včetně počtu kliknutí potřebných k vyhledání relevantních informací o donátorských aktivitách firmy na jejích webových stránkách. Hodnocení zatím proběhlo u stovky firem z akciového indexu S&P 100. Autoři z centra Roberta Zicklina působícího při škole Baruch College se přitom nezabývali tím, jestli je uplácení politiků či financování politických stran morální nebo nemorální. Zkoumali pouze to, jak otevřeně o něm veřejně obchodované firmy informují. Postupně chtějí metodu uplatnit u všech společností indexu S&P 500.
Jednou z prověřovaných firem byla i News Corporation, která před akcionáři tajila své vazby s politiky. Skončila s výsledkem „neprůhledná“. Stejně tak ovšem řetězec Walmart a firmy Nike, Walt Disney anebo Google. Jen hrstka akciových společností – například Colgate-Palmolive, IBM či Goldman Sachs – naopak získala ohodnocení „transparentní“.

Transparentnost firem podle odvětví (Baruch Index: 100 = plně transparentní)

Farmaceutické 58
Petrochemie 57
Finance a pojišťovnictví 37
Informatika 30
Potraviny tabák, nápoje 22
Maloochod 18
Hornictví 16
Průmyslová výroba 13
Síťová odvětví (energie, voda 11
Pramen: Baruch Index of Corporate Political Disclosure

Financial Times

Bulhaři vyzráli na Pfizer

Největší farmaceutická firma světa, společnost Pfizer, svede nerovný boj. Její přípravek na odvykání kouření Champix, který se dosud velmi dobře prodával a jen vloni jí vydělal 755 milionů dolarů, dostal konkurenci, proti níž má jen malou šanci. Bulharská firma Sopharma uvedla na trh svůj Tabex, který je výrazně účinnější a podstatně levnější. Zatímco kompletní dávka Pfizeru stojí kolem 300 dolarů, léčba Tabexem přijde na 1,5 dolaru. Podle studie publikované v odborném časopise New England Journal of Medicine přitom přestalo po jeho užívání s kouřením až čtyřikrát více lidí oproti těm, kteří dostávali placebo. Využití Tabexu je velmi slibné z více důvodů. Je ryze přírodním produktem, extraktem látky cytisin z čilimníku. Nejde o žádnou novinku, látka byla takto využívána už Sověty po druhé světové válce, ale po rozpadu SSSR upadla v zapomnění. Výzkumné laboratoře velkých farmaceutických firem ji objevily teprve nedávno, dříve se jí zřejmě kvůli jazykové bariéře a nespolehlivosti údajů z bývalého východního bloku nezabývaly. Ostatně i lék Champix, prodávaný také pod názvem Chantix, je jejím derivátem.

MM25_AI

Bloomberg

Pro dámy na tahu

Společnost Beam, výrobce bourbonu Jim Beam, zaostřila na ženskou klientelu. Po více než dvou stech letech, kdy se soustředila takřka jenom na mužské spotřebitele, přišla firma na trh s koňakem Courvoisier, ochuceným o červené víno, anebo s ovocnou vodkou či nízkokalorickými koktejly.
„Ještě v roce 2009 byl náš marketing zaměřen výhradně na muže. Směrem k ženám jsme žádným zvláštním způsobem nekomunikovali,“ říká Kevin George, šéf marketingu společnosti Beam, která vznikla teprve nedávno odštěpením od firmy Fortune Brands. K tomu, že se výrobce destilátů zaměřil více na dámskou populaci, došlo skoro náhodou. Před dvěma lety firma představila bourbon Jim Beam s třešňovou příchutí. Přestože dala nápoji „chlapsky“ znějící jméno Red Stag a na podporu prodeje sehnala drsného rockera Kida Rocka, zájem o produkt projevilo hlavně něžné pohlaví. Beam se chytil šance a rozhodl se vyjít ženské poptávce vstříc. Spotřeba alkoholu v amerických barech a restauracích v posledních letech sice klesla, podle agentury Bloomberg ale roste obliba domácího popíjení. Právě ženy podle Georgeho raději otevírají lahev spíše v uzavřenější společnosti a v soukromí.

  • Našli jste v článku chybu?