Menu Zavřít

Mediální revue

15. 4. 2010
Autor: Euro.cz

Šestnácté pokračování

SCIENTIFIC AMERICAN

Pravidla pro geoinženýrství Vědci a politici, kteří se věnují geoinženýrství, začali řešit otázku, jak zvládnout to, co dosud neexistuje. Geoinženýrská řešení bránící oteplování Země, jež až do současnosti nikdo nevyzkoušel, by totiž sice mohla zabránit klimatickým změnám, ale zároveň vyvolat velké spory a konflikty. Proto americká vláda vytvořila Národní komisi pro energetickou politiku složenou z devatenácti vědců, odborníků na bezpečnost a diplomatů. Ti by měli na konci letošního léta poskytnout Kongresu a americké vládě doporučení, na jejichž základě by byla vytvořena pravidla pro výzkum geoinženýrství.
Jednou z možností ochlazení podnebí je vypouštět do horních vrstev atmosféry oxidy síry, které by omezovaly dopad slunečního záření na Zemi. V roce 1991 se během erupce filipínské sopky Pinatubo dostalo do atmosféry deset milionů tun síry, což na rok ochladilo Zemi o 0,5 stupně Celsia. Problémem však je, že tento geoinženýrský pokus lze provést snadno a náklady na něj jsou natolik nízké, že by jej mohl provést některý z nejbohatších lidí na Zemi a vyvolat novou dobu ledovou. A mohl by mít i katastrofální důsledky pro některé oblasti na Zemi – například na nich vyvolat sucho. Proto vědci a politici začínají diskutovat o pravidlech pro geoinženýrský výzkum.

SPIEGEL ONLINE

Malý jaderný reaktor Jaderná energie má budoucnost, ale v jiné formě, než by se dalo čekat. Žádné mamutí dostavby Temelínů, ale malé jaderné reaktory 30 metrů pod zemí. Je o tom přesvědčena například japonská Toshiba, která tyto „hračky“ vyvíjí. A také americký miliardář Bill Gates, který investoval do společnosti TerraPower, jež hodlá tato miniaturní zařízení vyrábět. Jeden malý reaktor by přišel na „pakatel“ – šest set milionů dolarů a jeho výstavba by trvala zhruba dva roky.
Oproti velkým jaderným elektrárnám jde o směšně malou částku i o krátkou dobu výstavby, což příznivci malých reaktorů považují za jednu z jejich hlavních výhod. Výkon takového „reaktůrku“ by byl od deseti do tří set megawattů. Výrobci by je dodávali smontované, což by umožnilo jejich distribucí i do zemí, které s jadernou energií nemají zkušenosti. Zápory? Dle kritiků, kteří nápad považují za součást zdařilé PR kampaně jaderného průmyslu, třeba vyšší cena elektřiny.

TIME

Vděční za práci zadarmo Aktuální vysoká nezaměstnanost vyvolala u Američanů nový trend. Nedobrovolně se vrátili k praxi ze studentských let, kdy byli ochotní pracovat kvůli zkušenostem i zadarmo. Stejnou snahu projevují i dnes. Americké servery s prací hlásí nárůst dospělých, kteří mají zájem o pozice stážistů – na několik hodin týdně a bez mzdy. Chtějí tím pokrýt prázdná místa, která by jim v životopise kvůli nezaměstnanosti vznikala, a doufají, že nabyté zkušenosti zúročí, až zase najdou povolání na plný úvazek. Je v tom však malý problém.
Americké zákony pro podobnou praxi nemají pochopení. Pokud stážistům neplatíte ani dolar, přičemž nejde o získávání zkušeností, ale o suplování pracovní činnosti, můžete mít problém. Starší stážisté ani zaměstnavatelé však takovou práci často nehlásí, a tak tomuto trendu dnes nic příliš nebrání. Přesto se najdou lidé, kterým práce zadarmo z principu vadí. Na druhé straně Atlantiku, ve Velké Británii, proti této praxi bojuje odborová organizace Trade Union Congress. Dle ní jsou stáže, které ve skutečnosti nepřinášejí žádné praktické zkušenosti, „vykořisťující“. A diskriminují ty, jež možnost pracovat zadarmo nemají, oproti těm, kteří si to mohou dovolit.

FOCUS

Červavé jablko Koncern Apple se snaží být pro celou rodinu. Byznys se sexem této její představě rozhodně nevyhovuje. Navzdory tomu se počítačový gigant pravděpodobně neubrání firmám vyrábějícím porno na web, napsal německý liberální týdeník. Ty už se totiž připravují na nový iPad. Přenosný počítač tablet s dotykovým displejem je dle kalifornské centrály ideálním přístrojem ke konzumaci různých médií – například elektronických knih, rodinných fotografií, televizního vysílání či denního tisku. Paralelně s prodejem přístroje proto zahájily své applové aplikace například týdeník Time či americká televizní stanice ABC.
„Sámoška“ iPadu je mládeži přístupná stejně jako předtím virtuální obchod iPhonu. To však nebrání americké porno branži pilně pracovat na vlastní nabídce pro tablet Applu. Společnost Digital Playground, známá „dospělou“ adaptací Disneyovského filmu Piráti z Karibiku, už konvertovala svůj kompletní repertoár do formátu iPadu. Další z hráčů na americkém trhu s lechtivým obsahem Adult Entertainment Broadcasting Network nabízí majitelům iPadu patnáct tisíc filmů. Studio Pink Visual dokonce zprovoznilo jen pro iPad vlastní webové stránky. Jejich motto zní: „We innovate, you masturbate“ (My inovujeme, vy masturbujete). Není se čemu divit. Zatímco v posledních letech společnosti, jako je YouPorn nebo Megarotic, zaplavovaly síť bezplatnými klipy, iPad nabízí možnost virtuální sex opět zpoplatnit. Navíc je o příznivcích Applu známo, že si za kvalitní obsah rádi připlatí.

DIE ZEIT

Útok na klimatology Ekologická organizace Greenpeace viní americkou ropnou společnost Koch Industries z podpory sdružení a jednotlivců, kteří popírají globální klimatické změny. Dle aktivistů tím společnost brzdí pokrok v klimatické politice USA. Společnost údajně dotovala 73 miliony dolarů klimatické skeptiky, aby šířili nepřesné a zavádějící informace.
Organizace Greenpeace označila málo známou soukromou společnost za pokladníka skeptiků globálního oteplování v USA i v Evropě. Aktivisté viní kansaskou společnost, jež vlastní rafinerie a provozuje ropovody, z financování 35 konzervativních i liberálních skupin a více než dvaceti kongresmanů a senátorů. Tyto skupiny a jednotlivci údajně šíří dezinformace o klimatických změnách a útočí na klimatology i ekologické alternativy proti fosilním palivům.

STERN.DE

Elektronická zpověď Nedávno zpěvák Ricky Martin přiznal: „Jsem šťastný homosexuální muž.“„Jsem bisexuální,“ napsala několik dnů později americká herečka Anna Paquinová. „Zažádal jsem o rozvod,“ uvedl zpěvák Fred Durst. „Jenny a já jsme právě rozpustili náš pětiletý vztah,“ informoval před několika týdny komik Jim Carrey. Klasická hollywoodská rošáda citů, vztahů a sexuálních orientací. Nic nového až na jeden detail – Martin, Paquinová, Durst a Carrey se nepřiznali prostřednictvím tištěného bulváru, jak bylo až dosud zvykem, ale sami na sociálních sítích, jako je Facebook či Twitter, nebo na vlastních webových stránkách.
„Dnes už si nikdo nenechá upravovat a filtrovat vlastní výroky,“ řekla Amanda Lunbergová, šéfka newyorské agentury 42 West, zastupující filmové herce a zpěváky. „Takovému riziku už se nikdo nevystaví, může-li si informace na Facebooku a Twitteru kontrolovat sám. Bulvár jako překupník lechtivých informací pomalu končí,“ dodala Lunbergová.

SLATE

Politika a média Americká novinářka a manželka polského ministra zahraničí Radoslawa Sikorského Anne Applebaumová popsala svou zkušenost z prezidentský primárek v Polsku. Tentokrát nikoli z pozice novinářky, ale z opačné strany účastnice politického souboje svého manžela. A zjistila, že nezáleží na tom, co médiím říkáte, ale jak to říkáte. Nesmíte lhát, protože to by mohlo skončit katastrofou, ale hovořit přirozeně. Na to však musíte být dobře připraven.
Před prezidentskou kampaní byl její manžel nejpopulárnějším polským politikem a dle některých průzkumů veřejného mínění jím dosud je. Poté, co však ohlásil kandidaturu na prezidenta, se náhle zvedla vlna negativních emocí. Média si začala vymýšlet nepravdivé a směšné příběhy jak o něm, tak o ní, kterým nebylo možné se bránit, protože by to vypadalo hloupě. V důsledku toho se z mytologických dějin stala skutečnost, o níž se lidé v televizních pořadech vášnivě přeli.
Pro Applebaumovou bylo skličující seznamovat se nepravdivou podobou člověka, kterého dobře zná. A samozřejmě, že by nehlasovala pro Radka Sikorského, o jehož polském občanství lze pochybovat a má falešné vysokoškolské diplomy. Za takového se však neprovdala, protože neexistuje. Nestěžuje si ani nepovažuje kampaň za nespravedlivou, poprvé v životě však našla pochopení pro výrok manželky amerického prezidenta Billa Clintona Hillary: „Pokud ho nemáte rádi, nehlasujte pro něho.“

FINANCIAL TIMES DEUTSCHLAND

Hrobník novinařiny Statisíce videí na YouTube, 1,3 milionu textů v síti. To dokázal Richard Rosenblatt, majitel virtuálního podniku na texty a krátké instruktážní filmy. Jeho společnost Demand Media vyrobí denně 4,5 tisíce takových textů a videí. Jeho činnost je rychlou odpovědí na to, co lidé právě na internetu hledají. Nejpopulárnější internetové otázky znějí: Jak správně uvázat kravatu? Jak nejlépe uvařit vajíčko? Společnost nabízí, po čem uživatelé internetových vyhledávačů touží. Texty a videa jsou sladěny s nejčastěji požadovanými odpověďmi a doprovází je lukrativní inzerce. Stotisíckrát měsíčně se uživatelé Googlu například zeptají: Jak si mohu nechat narůst delší řasy? Odpovědi dodá některý ze sedmi tisíc externích spolupracovníků společnosti Demand Media. Ta je pak zveřejní jako krátká videa na YouTube nebo text na vlastních 45 stránkách. Měsíčně její webové stránky přitáhnou více než 50 milionů uživatelů.
Většinou to jsou krátké, nepříliš kvalitní texty, které bude možné společně s online reklamou lukrativně prodávat ještě za deset let. Každý článek a film musí vydělávat peníze. Pro novinařinu v tomto obchodním modelu není místo. „Nikdy nebudeme informovat o válce v Afghánistánu anebo o reformě zdravotnictví. Takový obsah je totiž drahý a rychle se kazí. Tím se peníze vydělávat nedají,“ vysvětlil Rosenblatt. Zajímá ho takzvaný evergreenový obsah – texty, které budou aktuální i za dlouhou dobu. Jde převážně o návody, jak se zbavit nadváhy, nejlépe upravit steak z tuňáka, zacházet s cukrovkou nebo si bělit zuby.
Rosenblatt ví, co dělá – na webu není žádným nováčkem. První internetovou společnost iMall založil v roce 1994. A v roce 1999 prodal za 565 milionů dolarů. Poté založil společnost MySpace. Předchůdce Facebooku byl svého času největší sociální sítí na světě. Tu prodal v roce 2004 Rupertu Murdochovi za 650 milionů dolarů.

bitcoin_skoleni

Text do rámečku:
120 milionů dolarů

vydělal Charles Prince v letech 2003 až 2007, kdy byl generálním ředitelem nadnárodní finanční společnosti Citigroup. Za tuto dobu se její tržní hodnota snížila o 64 miliard dolarů.
The Washington Post

  • Našli jste v článku chybu?