Menu Zavřít

Mediální revue

18. 5. 2011
Autor: Euro.cz

Zajímavosti ze zahraničního tisku

AFP
Mafie se vrhly na falešné léky Organizovaný zločin se zaměřil na nový lukrativní byznys: distribuci a prodej falešných léků. Varování před falzifikáty, které se staly pro mnohé skupiny z podsvětí výhodným obchodním artiklem, vydala v polovině května Organizace spojených národů.
„Nabízené padělky přinášejí těmto organizovaným skupinám obrovské zisky, a přitom pro ně neznamenají téměř žádné riziko,“ uvedl výkonný ředitel Úřadu OSN pro narkotika a zločinnost Jurij Fedotov. Falešné léky přitom nevybíravě zabíjejí ty nejchudší a nejpotřebnější. Zejména v zemích, kde tento obchod už kvete, vedou napodobeniny skutečných léků k řadě úmrtí. Mezi nejvíce postižené regiony patří Afrika, Latinská Amerika, ale i Asie. Kontroly provedené pro Světovou zdravotnickou organizaci odhalily, že se v některých zemích i na oficiálním trhu, tedy v tamních lékárnách, prodává až třicet procent preparátů, které jsou neúčinné, nebo dokonce škodlivé. A že obsah účinných látek je zcela nedostatečný nebo pod limitem u 50 až 60 procent medikamentů, jež se v Asii a v Africe nabízejí proti infekčním nemocem.
Úřad OSN uvedl, že se fenomén falešných léků zdaleka netýká jen rozvojových nebo chudých zemí. Evropské celní úřady v roce 2008 zadržely více než tři tisíce podezřelých zásilek, které dohromady obsahovaly zhruba devět tisíc balení nepravých farmaceutik.

LE FIGARO
Pierre Cardin bude čínský Osmaosmdesátiletý Pierre Cardin, zakladatel stejnojmenné módní značky, chce svoji firmu prodat za jednu miliardu eur zájemci z Číny. Oznámil to minulý týden, když v nejlidnatější zemi světa představoval novou kolekci. „Mám nabídky ze Spojených států i z Velké Británie, já budu ale raději, když mou značku koupí Číňané. Tato volba se mi zdá lepší,“ zdůvodnil své rozhodnutí světoznámý módní návrhář. Zacílení na dynamicky se rozvíjející asijský trh je ale také promyšleným strategickým krokem. Pierre Cardin totiž začal do Číny pronikat už na konci sedmdesátých let a dnes tam provozuje více než tisícovku obchodů. Každoroční nárůst tržeb v zemi se prý pohybuje kolem dvaceti procent, značka navíc čínským společnostem prodala už dvaatřicet licencí na oděvy a módní doplňky za dvě stě milionů eur. Módní návrhář se nechal slyšet, že se čínští zájemci již začali hlásit. O koho přesně jde, zatím sdělit nechce. Francouzská média spekulují, že se jeden z potenciálních kupců snažil neúspěšně usmlouvat cenu a jednání ztroskotala. Jisté je na každý pád to, že Cardin pod miliardu eur nepůjde. „Kdo na to nemá, ať nechá být. To je mimo diskuzi,“ vyjádřil se.

Daily Mail Změřte si, kdy umřete Test, který zvědavcům ukáže možnou délku jejich života, se do konce roku dostane na britský trh. Drobný přístroj potřebuje k předpovědi jen kapku krve, z níž zjistí délku koncových částí chromozomů, takzvaných telomerů. Podle nich se sice nedá zjistit přesná „životnost“ na roky a měsíce, ale jejich délka ukazuje, jak rychle člověk stárne. Čím kratší telomery jsou, tím rychleji životní cyklus probíhá.
Testy za zhruba 700 dolarů by měla na trh dodávat firma Life Lenght (délka života) patřící Marii Blascoové ze Španělského národního centra pro výzkum rakoviny. Nabízené měření nebude převratnou novinkou, ale využívá metodu testování, která je jedna z nejpřesnějších.
„Umíme zjistit i minimální rozdíly v délce telomerů. Náš postup je navíc velmi jednoduchý, rychlý a je díky němu možné analyzovat mnoho vzorků současně,“ vypočítává Blascoová rozdíly oproti ostatním technikám, jež navíc nejsou dostupné běžným zákazníkům.
Firma očekává, že o test bude na trhu zájem v řádech tisíců kusů. Během pěti až deseti let by se testování telomerů mělo stát běžným. Ačkoli vědci čekají, že by tato metoda mohla pomoci změnit názor na nemoci spojené se stárnutím, jako je Alzheimerova choroba nebo kardiovaskulární problémy, objevuje se řada kritiků. Podle některých se na vynález Blascoové vrhnou pojišťovny, což by mohlo znamenat, že lidé s krátkými telomery jen těžko získají životní pojistku.

NEW ZEALAND HERALD Turisté jsou škrti Ačkoli se na ostrovy Nového Zélandu loni podívalo 2,5 milionu zahraničních turistů, což je jeden z nejvyšších počtů v historii, utratili během své návštěvy meziročně o šest procent méně. Potvrdilo to ministerstvo pro rozvoj ekonomiky, když oznámilo, že v posledním roce činily výdaje přespolních návštěv 5,6 miliardy novozélandských dolarů, zatímco o rok dřív to bylo miliard šest. Jediným štěstím pro Novozélanďany bylo, že během té doby jejich dolar o šest procent posílil, a tak statistika vyjádřená v indexech zůstala beze změny. Posilující místní měna však odradila od utrácení například turisty ze Spojených států, jejichž dolar pořád zažívá nelehké časy. Jejich platby meziročně klesly o čtrnáct procent.
Za třetinu propadu v příjmech turistického ruchu mohou Australané, kteří už většinou nepřijeli za prázdninovým odpočinkem, ale za obchodem. Takoví turisté o něco méně utrácejí, a ve zvolené destinaci navíc tráví méně času. Další třetinu poklesu příjmů mají na svědomí o osmnáct procent nižší útraty Britů, kteří na Nový Zéland cestovali méně především kvůli oslabené vlastní ekonomice i libře.
Ztráty částečně pomohl vyrovnat větší počet turistů z některých nových trhů – během posledních měsíců se rozšouply především návštěvy z Koreje, které utrácely o 44 procent více, a Číňané s útratou vyšší o devět procent.

SME Made in Slovakia Slovensko je jako značka stále poměrně neznámé. Konstatuje to marketingová studie Slovenské agentury pro cestovní ruch (SACR), podle níž je hlavním důvodem tohoto stavu změna postavení země v evropském měřítku, konkrétně rozpad východního bloku, osamostatnění a přechod z totalitního k demokratickému režimu. Resort dopravy má jiný názor – v připomínkách uvádí, že jde především o špatný marketing: „Primárním důvodem nízkého povědomí o značce Slovensko je dlouhodobá absence systémové a jednotné prezentace země.“ Podle resortu právě toto povědomí nejvíc ovlivňuje rozhodování při výběru cestovních destinací a také konkurenceschopnost země. Proto v připomínkách navrhuje, aby SACR vytvořila pro zpracování strategie jednotné komunikace pracovní skupinu, v níž budou kromě odborníků na cestovní ruch zasedat také zástupci ministerstev kultury, zahraničí a hospodářství.

THE Wall Street Journal
Zachránci planety Většina projektů pro záchranu ekosystémů nebo pro udržitelný rozvoj naší planety financují organizace, bohatí sponzoři jen zřídka. Nejvýznamnějším individuálním počinem loňského roku byl proto dar italského miliardáře, bývalého majitele biotechnologického gigantu Serono, Ernesta Bertarelliho. Jeho nadace vloni věnovala na projekt ochrany pobřežního ekosystému Indického oceánu 6,4 milionu dolarů. Tato částka by měla zabránit devastaci ploch o celkové rozloze 545 tisíc kilometrů čtverečních. Majetek šestačtyřicetiletého miliardáře žijícího ve Švýcarsku se odhaduje na 10 miliard USD. Druhá příčka mezi „zelenými miliardáři“ patří podle deníku Shari Arisonové za její podporu ochrany vodních zdrojů. Arisonová, která je s majetkem 5,1 miliardy USD nejbohatší ženou Středního východu, před 5 lety založila nadaci Miya, do níž vložila 100 milionů dolarů ze svých vlastních peněz. Mezi zelené miliardáře lze dále zařadit bývalého šéfa společnosti eBay, Kanaďana Jeffa Skolla, který založil fond na ochranu planety před globálním oteplováním, nebo Egypťana Samiha Sawirise, jenž financuje využívání bezuhlíkatých technologií.

THE ECONOMIST Nová superskupina? Majitelem nahrávací společnosti Warner Music se stane podnikatel a investor Len Blavatnik. S nabídkou 3,3 miliardy dolarů (téměř 57 miliard Kč) zvítězil v tendru, a porazil tak další zájemce. Americký miliardář ruského původu koupí hudební vydavatelství prostřednictvím své multifunkční společnosti Access Industries, která je mimo jiné podílníkem ruského těžebního gigantu, společného podniku TNK-BP. V něm má Blavatnik spolu s dalšími ruskými akcionáři poloviční podíl. Warner Music nyní stejně jako jiné nahrávací společnosti čelí propadu zisků, jež se snižují hlavně kvůli pirátskému stahování nahrávek. Šušká se, že Blavatnik chce vytvořit nahrávací superspolečnost, světovou jedničku mezi nahrávacími studii. Proto má zájem také o vydavatelství EMI, které je zatím v majetku investiční společnosti Citigroup.

DIE WELT
Rekordně bohatí Němci Obyvatelům Německa se finančně daří jako nikdy předtím. Finanční majetek německých domácností se ke konci roku 2010 vyšplhal celkem na bezmála 5000 miliard eur. Během loňska se úspory lidí v nejsilnější ekonomice EU rozrostly o 234 miliard eur, což znamená meziroční nárůst zhruba o pět procent.
Za výrazným zlepšením finančního majetku, do něhož se započítává hlavně hotovost, bankovní vklady a akcie, je podle německé centrální banky razantní hospodářské oživení a nečekaně stabilní vývoj na pracovním trhu. Zadlužení německých domácností se ve srovnání s vývojem úspor naopak příliš nezvýšilo, během loňského roku se dluhy prohloubily o čtyři miliardy eur. Banky a pojišťovny ke konci prosince vykázaly závazky 1536 miliard eur, a dosáhly tak stejné úrovně jako před deseti lety.

MM25_AI

REUTERS Pivo pro kosmonauty Kamkoli člověk doputuje, dorazí zanedlouho také pivo. Dvojice Australanů nyní doufá, že to bude platit i o cestách do kosmu. Vyvinula totiž pivo, jež by mělo přestát všechny nesnáze provázející pití ve stavu beztíže.
„Bude to první pivo určené speciálně k pití při nulové gravitaci,“ řekl Jaron Mitchell, vlastník malého pivovaru 4 Pines Brewing Company. Značka, kterou vyvinul spolu s Jasonem Heldem a společností Saber Astronautics Australia, nese název Vostok 4 Pines Stout. Její autoři věří, že produkt zaboduje hlavně mezi ruskými boháči, jimž by se zanedlouho mohl splnit sen o výletu do vesmíru. Inovátoři zlatavého moku se rozhodli pro černé pivo se silným aroma. Výrazná chuť by měla přebít otok a znecitlivění jazyka, které nastávají ve stavu beztíže. Předběžné testy prototypu vesmírného piva, jež proběhly v simulované beztíži na Floridě, ale odhalily množství dalších problémů, které s sebou konzumace tekutin ve vesmíru přináší. Kromě jiného byla potíž s karbonizací – vzduchové bublinky se totiž v kapalině chovají při nulové gravitaci úplně jinak, než jsou pozemšťané normálně zvyklí. I proto se chystají další pokusy, jež se zaměří také na vliv konzumace alkoholu na organismus během kosmického letu.

Nejvíce alkoholu, 18,4 litru na osobu za rok, se při přepočtu na čistý líh vypije podle údajů Světové zdravotnické organizace v Moldávii
PROSPECT

  • Našli jste v článku chybu?