Byznys model Googlu je založen na reklamních bannerech, právě tržby z nich tvoří kolem tří čtvrtin celkového výnosu ze 160 miliard dolarů ročně. Proto jsou pro Google jakékoliv debaty o jejich omezení značně citlivé.
Technologický gigant od příštího měsíce bude omezovat reklamy na serverech propagující konspirační teorie o původu koronaviru, jako jsou například ty, které naznačují laboratorní původ onemocnění, nebo ho dávají za vinu miliardářovi Billu Gatesovi. Omezení se týká i samotné propagace podobných teorií na jiných serverech.
V konkrétních případech, kdy webové stránky budou porušovat reklamní podmínky Googlu, by měl být od reklamy odstřižen celý web. Zástupci společnosti uvedli, že pro celkové odpojení od reklamních bannerů je potřeba, aby bylo dosaženo určité míry porušení pravidel pro inzerci. Nejedná se tak zřejmě o automatizovaný postup, ale o detailní posuzování jednotlivých případů překročení pravidel stanovených Googlem.
Má Google zachovat reklamy na dezinformačních serverech?
Podle dříve uveřejněné studie organizace Global Disinformation Index by mělo být na dezinformačních stránkách uveřejňující konspirační teorie o onemocnění covid-19 do konce roku utrženo za inzerci kolem 25 milionů dolarů (zhruba 500 milionů korun). Většinu z objemu problémové inzerce má mít na svědomí právě Google, zapojují se však i ostatní platformy jako Microsoft nebo Amazon.
„Každý dolar jdoucí do reklam na stránkách, známých díky dezinformací ohledně covidu-19, je dolar, který nejde na účet důvěryhodných zpravodajských médií,“ upozornil Craig Fagan z Global Disinformation Index pro Deutsche Welle. „Google, Amazon a ostatní technologické společnosti mají na výběr, kterým stránkám budou poskytovat reklamy. Je nutná celo-průmyslová odezva na celo-průmyslový problém. Svoboda slova neznamená svobodu vydělávat peníze na dezinformacích,“ říká Fagan.
Celý problém tak opět naráží na dilema byznysových hráčů, či inzerovat na nedůvěryhodných serverech, které úmyslně šíří manipulující zprávy. V České republice funguje iniciativa Nelež zaměřující se na to, aby firmy zadávající internetovou reklamu nepromovaly svojí značku na webových stránkách, které jsou často označované jako dezinformační – například weby Aeronet a AC24.