Menu Zavřít

Méně turistů, zato déle vydrží

16. 7. 2002
Autor: Euro.cz

Cestovní ruch

PRAHA (zdf) - Do České republiky přijíždí méně cizinců. Na vině je silný kurs domácí měny. Turistická branže však kvůli tomu nemusí být smutná. Náměstek ministra pro místní rozvoj Čestmír Sajda totiž tvrdí, že podle předběžných analýz zde cizinci utrácejí mnohem více peněz, a navíc své pobyty v Česku prodlužují.
Průměrná denní útrata cizince se pohybuje kolem čtyřiačtyřiceti amerických dolarů. Přes negativní dopad, který cestovní ruch postihl po zářijových teroristických útocích, by tak letošní devizové příjmy země z turistiky měly zůstat na úrovni loňských 3,106 miliardy dolarů. Ředitel ministerského odboru Pavel Franěk uvádí, že se turistika podílí na hrubém domácím produktu zhruba 5,5 procenty a představuje asi jedenáct procent exportu, což je sice z evropského hlediska dobrý průměr, výkon sousedního Rakouska je však přibližně čtyřnásobný.
Sílící koruna je rajskou hudbou pro domácí spotřebitele. Dovoluje totiž cestovním kancelářím prodávat zájezdy nebývale levně. Ministerstvo letos proto očekává nárůst počtu výjezdů za hranice - loni přitom Češi uskutečnili 36,2 milionu výjezdů. V souvislosti s tím je zajímavé uvést, že z 1088 koncesovaných cestovních kanceláří dosud svou činnost ukončilo jen osmačtyřicet podniků. Dalším pětapadesáti zaniklo povinné pojištění proti nesolventnosti cestovní kanceláře a jejich další osud nyní ministerští úředníci ve spolupráci s živnostenskými úřady řeší. Náměstek Sajda připomněl, že cestovky mají povinnost svým klientům doložit existenci zákonného pojištění.
Ministerstvo loni podpořilo 170 projektů v oblasti lázeňství částkou 270 milionů korun. V rámci státního programu na podporu cestovního ruchu letos ministerstvo disponuje dvěma sty miliony korun. Státní peníze získal například karlovarský hotel Imperial či balneoprovoz třeboňských lázní Aurora.
Stát propaguje tuzemsko v zahraničí prostřednictvím České centrály cestovního ruchu. Ta pro letošní rok získala rozpočet 160 milionů korun, což je o dvaadvacet milionů více než loni. Z těchto peněz financuje centrála také marketingové průzkumy poptávky zahraničních turistů, které jsou, jak prohlašuje její ředitel Karel Nejdl, zdarma k dispozici domácím podnikatelům v cestovním ruchu.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).