Objednat si jídlo domů či do kanceláře považujeme mnozí dávno za samozřejmost. Ale na loď? Přesně takovou službu experimentálně nabídla na Balatonu česká kurýrní služba DoDo, za níž stojí investor Michal Menšík.
Díky délce 78 kilometrů a rozloze 596 kilometrů čtverečních je jezero ve východní části Maďarska oblíbenou destinací pro všechny vyznavače vodních aktivit, plachtaře nevyjímaje. DoDo pro ně na Balatonu zajistilo variantu služby, kterou v Česku zpopularizoval Tomáš Čupr, zakladatel a někdejší šéf Dáme jídlo. Jachtaři si mohli přímo z lodi objednat jídlo či zboží z restaurací a obchodů na břehu, odkud je následně doručili kurýři na vodních skútrech. A ne ledajakých.
DoDo navázalo spolupráci s místní firmou Narke, jejíž elektrické skútry Cyberjet se ještě ani sériově nevyrábějí. Díky elektrickému pohonu neprodukují žádné místní emise a zejména žádný hluk, který jinak letní pohodu u vody často narušuje.
„Neustále hledáme nové příležitosti, jak naše doručovací služby rozvíjet a rozšiřovat do dalších míst a segmentů,“ komentoval to v oficiálním prohlášení maďarský šéf DoDo Károly Sáfár. „Na Balaton sám jezdím už roky, takže vím, že mnoho lidí kvůli obědu nebo večeři v restauraci nerado přerušuje plavbu. S ohledem na ně a s cílem uspokojit potřebu těch, kteří tráví víkendovou dovolenou plachtěním, jsme odstartovali pilotní projekt, v rámci kterého testujeme doručení pomocí vodních kurýrů. V maďarském startupu Narke jsme našli vynikajícího partnera, protože stejně jako my považuje za své základní hodnoty inovace a udržitelnost.“
Na jedno nabití urazí Cyberjet vzdálenost 50 kilometrů a pochlubit se může maximální rychlostí 55 km/h. S ohledem na udržitelnost má obzvlášť mělký ponor, takže nerozvíří bahno v takové míře jako běžné lodě. Vodní život neohrožuje ani vrtule, která je bezpečně uschována v uzavřeném tunelu.
Přestože doručení objednávek vyžadovalo precizní koordinaci pozemní a vodní dopravy, zákazníci na lodích se svého jídla dočkali vždy do třiceti minut. Pro DoDo to ale nebyl problém. Ostatně s oblibou zdůrazňuje, že je svým způsobem technologickou firmou a že za jeho efektivním fungováním stojí zejména vlastní logistická platforma, založená na pokročilé práci s daty.
O plošném zavedení a případném rozšíření vodních rozvážek se rozhodne v závislosti na analýze prvních dnů zkušebního provozu na Balatonu a dle zájmu ze strany jachtařů.
Firma se obecně specializuje na takzvanou logistiku poslední míle. Aktuálně využívá flotilu sedmi set aut, za jejichž volanty se střídá 1500 kurýrů. Do dnešní podoby ji vybudoval právě Menšík, který původně maličkou kurýrní službu s jednotkami vozů koupil od společnosti KKCG miliardáře Karla Komárka.