Když se před sedmi lety objevil model CLS, měl celý trh prakticky jen pro sebe. Mercedes-Benz tehdy poprvé přišel s autem, které označil, byť to zní nesmyslně, jako čtyřdveřové kupé. Druhá generace už však takovou volnost nemá.
Foto: Mercedes
Koncept sedanu připomínajícího dynamickou siluetou kupé se ujal a brzy se objevila konkurence – tu nejvážnější představuje především dvojice sportbacků od Audi. Kromě toho si lidé na zvláštní tvary zvykli, první CLS přestalo být tak výjimečné. Jak se s tím tedy u Mercedesu popasovali?
Z každého úhlu jiné
Na první pohled je vidět, že nové CLS zhrublo. Dostalo agresivnější přední masku, přísnější výraz, ale i rafinovanější linie. Ze všech úhlů vypadá krásně, zajímavé ale je, že pokaždé tak nějak jiným způsobem. Jednou působí jako rychlá bestie, podruhé jako umírněný gentleman. Vážně zajímavé auto, které vzbuzuje velkou pozornost. Přesto si troufám tvrdit, že výsledný efekt se první generaci úplně nevyrovná.
Hodnotit interiér je v případě testovaného auta jednoduché: Je luxusní a nadmíru příjemný. Nešetřilo se tady kůží, a i když nejsem velkým fanouškem dřevěného dekoru, v případě CLS jsem se na masivní lištu táhnoucí se napříč palubní deskou nemohl vynadívat. Z pohodlných sedaček jsem zase jen nerad vstával. Vnitřek vážně působí hodnotně – přesně jak se na vůz této značky a především ceny sluší.
Bude bdít za vás
V Mercedesu stále zůstávají věrni některým zvláštnostem, které u ovládání aut jiných značek nenajdeme. Tak třeba parkovací brzda se ovládá pedálem (zabrzdění) a ručním táhlem pod volantem (odbrzdění), vpravo pod volantem najdeme páku pro ovládání automatické převodovky, kdežto stěrače mají svou páčku vlevo. Ta je ale společná i pro svícení a směrovky. Nad ní je pak ještě ovladač pro nastavení tempomatu. Kvůli tomu jsem zpočátku do křižovatek vjížděl se zapnutým tempomatem namísto blinkrů… Ale jde jen o zvyk.
Na ovládání palubního systému Comand si lze zvyknout rychle, což se ale – tedy alespoň v mém případě – nedá říct o grafice displeje. Ta by si zasloužila víc péče. U luxusního (a drahého) Mercedesu nepřekvapí důraz na bezpečnost, a tedy i přítomnost řady technických vychytávek. Testované auto se chlubilo například radarovým tempomatem, systémem sledování mrtvých úhlů a především systémem Attention Assist pro sledování bdělosti řidiče.
CLS je čtyřmístné auto, středová konzole se táhne až mezi zadní sedadla nabízející slušný komfort. Jen prostor nad hlavou omezuje svažující se nízká střecha. Na zavazadla je zde vyhrazeno slušných 520 litrů, praktické využití ale trochu snižuje dlouhý a úzký tvar kufru.
Mercedes-Benz CLS 350 CDI
motor vznětový šestiválec
objem 2 987 cm3
max. výkon 195 kW (265 k)
max. rychlost 250 km/h
max. toč. moment 620 N.m
z 0–100 km/h 6,2 s
spotřeba 6,1 l/100 km
cena test. modelu 1 988 620 Kč
Sportovat se mu nechce
Testovaný kousek skrýval pod kapotou silnější z dvojice nabízených turbodieselů. Třílitrový šestiválec o výkonu 195 kW (265 koní) a s 620 N.m maximálního točivého momentu je parádní. Zvenku o sobě sice trochu dává vědět klasickým klapáním, uvnitř ale naftový pohon nepoznáte. I spotřeba je slušná, jezdit s průměrem pod osm litrů není problém. Projev motoru je tichý, probudí se teprve s vyššími otáčkami. Pak vyluzuje poměrně příjemný hluboký zvuk. S přehledem si poradí i s dynamikou, jíž si nejvíc užijete ve středních otáčkách. CLS 350 CDI je opravdu hodně rychlý vůz. Ostatně to dokazuje i údaj o zrychlení z klidu na stovku: 6,2 sekundy.
Sedmistupňový automat řadí sice jemně, ale přijde mi trochu lenivý. Převodovka umí pracovat ve třech režimech – ekonomickém, sportovním a manuálním, kdy řidič vybírá „kvalty“ pádly pod volantem. Samotná změna rychlosti však na můj vkus probíhá s příliš velkým zpožděním. Jako by upozorňovala, že CLS není sportovní auto. A skutečně není. Vzduchový podvozek Airmatic se, zvlášť v módu Sport (pak je tu ještě režim Comfort), chová jistě a vybraně, jen občas úplně nezvládne nějakou tu nerovnost. Sportovně nepůsobí ani umělé řízení s nedostatečnou zpětnou vazbou. CLS patří zkrátka hlavně na dálnice, je to auto pro řidiče vyžadující cestování v mimořádném pohodlí a eleganci. Za to je pak třeba zaplatit. Nejlevnější verze 250 CDI začíná na 1 540 800 korunách. Testované provedení se však vyšplhalo až ke dvěma milionům.