I když to tak možná nevypadá, tenhle Mercedes-Benz je opravdu nové auto. Akorát se od doby, kdy poprvé opustilo továrnu, prakticky vůbec nezměnilo. Čím tedy dnes může zaujmout?
Foto: Mercedes
Mercedes-Benz třídy G je bezesporu žijící legenda. Zrodil se před více než 30 lety jako Geländewagen, což jednoduše znamená terénní vozidlo – odtud také pochází označení tohoto modelu. A až do současnosti si udržuje téměř stejný vzhled. Platí to pro obě verze, které automobilka momentálně nabízí. Tou první je podstatně civilnější „géčko“, které si sice důsledně zachovává původní klíčové vlastnosti, tedy schopnosti poradit si se všemi myslitelnými nástrahami přírody, ale zároveň nezapomíná na řidičovo pohodlí i určitou dávku luxusu. Tuto verzi si dokonce lze pořídit i v „nabušené“ variantě AMG s výkonem přes 500 koní.
Pak je tu ale testovaná verze s označením Professional, která se soustředí jen a pouze na práci. „Profesionál“ se nestydí, že nosí montérky, že se sem tam umaže ani že působí poněkud starším dojmem. Hlavně že je vyrobený tak, aby se dal spravit kladivem.
Funkce nade vše
Je to znát především na interiéru, kde se všechno muselo podřídit účelnosti: Masivní, analogové (a často neosvětlené) ovladače, táhly ovládaná klimatizace, kliky na stahování oken a podobně. Některé „moderní“ společníky lze získat ve zvláštní výbavě, jejich ceny ale nejsou zrovna lidové. Testovaný vůz měl rádio s CD přehrávačem (příprava pro rádio vyjde na 6 500 korun), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka a omývače reflektorů (za 18 250 korun), mechanickou klimatizaci (48 500 korun) či vyhřívaná přední sedadla (8 250 korun). A když už jsme u volitelné výbavy, úplně směšně pak působí příplatek 3 750 korun za gumové koberečky…
Mercedes-Benz G 300 CDI
motor vznětový šestiválec
- *objem 2 987 cm3 max. výkon 135 kW (183 k) max. rychlost 160 km/h max. toč. moment 400 N.m spotřeba 11,7 l/100 km cena test. modelu 1 833 150 Kč Jen pro chlapy Asi je vám tedy jasné, že „géčkem“ moc lidí, kterým jde o styl, neoslníte. Zvlášť slečinky ne. V tomto případě na ně přitažlivost znaku s trojcípou hvězdou opravdu nefunguje. Testovaný vůz navíc po vzhledové stránce srážela barva laku, kterou výrobce označuje jako béžovou pískovou. Jenže ono je to tak správně. „G-Wagen“ si totiž na nic nehraje, nechce, abyste se v něm promenovali ve městě. Hlásí se hrdě do práce. Teprve pak oceníte jeho jednoduchost a konstrukční přednosti. Například již zmíněný lak je v terénu naprosto geniální a prakticky nezničitelný. Škrábance jako by rovnou gumoval. Přední světla a blinkry, chytře umístěné na vršek kapoty, chrání před poškozením mříž. Blatníky jsou z ohebného materiálu, takže se jen tak nepoškodí. V podlaze jsou skryté otvory, kterými lze vypustit z kabiny vodu. Robustní kapota snese obrovskou zátěž, dokonce je možné si z ní prohlížet okolí, aniž by se pod vámi prohnula. V terénu jako doma**
Mimo silnice může řidič samozřejmě využít redukční převodovku, ale také hned tři uzávěry diferenciálů – přední, zadní i mezinápravový. Připojím ještě některé důležité údaje: Světlá výška vozu je 213 milimetrů, nájezdové úhly činí 31 stupňů vpředu a 36 stupňů vzadu, stoupavost je 80 procent, maximální boční náklon 54 procent, přechodový úhel 23 stupňů a brodivost až 600 milimetrů.
Jinými slovy: tenhle kolos jen tak něco nezastaví. Na rovné silnici už, celkem pochopitelně, „géčko“ tak suverénní není, jízdní vlastnosti i komfort jsou podprůměrné.
Testovaný vůz poháněl naftový přeplňovaný šestiválec, s nímž spolehlivě spolupracoval pětistupňový automat. Právě pohonné ústrojí je možná jedinou věcí, kterou Mercedes na surovém „géčku“ modernizuje. Motor, nabízející výkon 183 koní a maximální točivý moment 400 N.m, dokonce splňuje přísnou emisní normu Euro 5. Spotřeba se pak pohybuje kolem 12 až 13 litrů na 100 kilometrů (palubní počítač chybí, mohl by se přeci rozbít).
Vzhledem k jednoduchosti asi překvapí cena, za kterou výrobce vůz prodává. U testovaného kousku činí 1 833 150 korun. Za to ale dostanete skutečného a oddaného nezmara, který se nebojí žádné práce – ani v nejtvrdších podmínkách. Jestli se to vyplatí, si už musí potenciální zájemce spočítat sám.