Už z dálky budí zasloužený respekt. Mercedes s rozvorem téměř pět metrů, jehož nákladní prostor se zvýšenou střechou se ze všeho nejvíc podobá improvizovanému tanečnímu sálu. Svezení v něm však vypovídá o tom, jak moc se dnes dodávky svými jízdními vlastnostmi mohou podobat osobním vozům. V tom nejlepším smyslu.
Foto: Mercedes
Sprinter 316 LGT spalující benzín a propan-butan je v nabídce Mercedesu relativní novinkou. Po verzi NGT, kterou lze vedle benzínu provozovat i na zemní plyn, je dalším přírůstkem do rodiny vozidel Blue Efficiency. Ta by měla nabízet ekonomické i ekologické úspory.
Bez benzínu nejede
Stejně jako je tomu snad u všech podobných motorů, i tenhle ožívá jen díky benzínu. Plynový režim se aktivuje automaticky až v okamžiku, kdy provozní teplota dosáhne potřebné výše. Řidič si pak během jízdy
může sám vybrat palivo přepínačem na palubní desce. Pohonu na alternativní palivo ale padlo za oběť rezervní kolo – jeho místo zaujala 76litrová tlaková nádoba, která doplňuje 100litrovou nádrž na benzín. Výhodou je, že nelimituje objem úložného prostoru.
Model 316 LGT pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 240 N.m. Síly má na rozdávání, stačí mít správně zařazeno. To ale není vzhledem k optimálnímu odstupňování šestistupňové převodovky žádný problém. Při volné jízdě bez nákladu využijete nejvíc pětku a šestku, spotřebu pak snadno udržíte mezi 12 a 13 litry.
Příjemné pracovní prostředí
Do kabiny se pohodlně vměstnají tři osoby včetně příručních zavazadel, pro která je tu dostatek různě velkých odkládacích prostor. Ideální posaz usnadňuje řidiči volant nastavitelný ve vertikálním i horizontálním směru. Svým průměrem i šířkou věnce skvěle padne do ruky. Přístrojová deska je přehledná, použité plasty jsou takové, jaké mají v dodávce být – odolné a snadno omyvatelné.
Mercedes Sprinter 316 LGT
motor | zážehový čtyřválec |
objem | 1 796 cm3 |
max. výkon | 115 kW (156 k) |
max. rychlost | 140 km/h |
max. toč. moment | 240 N.m |
z 0 na 100 km/h | 11,5 s |
spotřeba | neudává se |
cena test. modelu | nebyla stanovena |
Už v základu najdete v kabině všechno potřebné. Za příplatek pak stojí automatická klimatizace a parkovací asistent. Rádio s CD přehrávačem, elektricky poháněná okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním, které testovaný vůz měl, profesionál využije, stejně tak se bez nich ale snadno obejde.
Verze s nákladním prostorem dlouhým téměř 4,5 metru pojme pět europalet. Díky zvýšené střeše to v praxi znamená až 14 metrů krychlových nákladu. Jeho uložení usnadňuje podlaha z kvalitního vrstveného materiálu. Výhodou testovaného vozu bylo čalounění stěn, které brání jejich nechtěnému promáčknutí. Výtku si naopak zaslouží absence dorazů pro vysokozdvižný vozík na prazích zadních i bočních dveří. Ty by měly být samozřejmostí.
Zadní náhon u dodávek je už tradičním námětem na diskuzi, v tomhle případě však nedal svoje nevýhody znát. Překvapilo i to, že vůz není ani vzhledem ke své výšce v zatáčkách náchylný k bočním náklonům. Aerodynamický hluk se výrazněji připomíná až po překročení rychlosti 120 km/h. Tak kvaltovat ale bude asi málokterý dálkař. Podvozek je klidný a k řidiči ohleduplný i na městských nerovnostech, pochvalu si zaslouží také komunikativní řízení. Větší stabilitě a jízdnímu nákladu při zatížení pomáhá zesílená zadní náprava.
Ortodoxní příznivci dieselů budou nicméně možná pochybovat nad výhodami kombinace benzín-plyn. I když jednoznačně proti je zejména vyšší pořizovací cena, pro spediční firmy s nadstandardním rozpočtem je sprinter LGT pořád dobrá volba.