Garlik hodnotí lidi z hlediska popularity a vlivu online.
… Mezi její příznivce patří i vynálezce webu Tim Berners-Lee.
Barack Obama se buď stane, nebo nestane příštím prezidentem USA, ale již nyní je vítězem na internetu. Jeho postavení v kybernetickém světě předčí Hillary Clintonovou, bývalého britského ministerského předsedu Tonyho Blaira, slavného šéfkuchaře Jamieho Olivera, a dokonce Paris Hiltonovou, uvádí nová britská firma Garlik, která hodnotí digitální reputaci lidí.
Podobné systémy hodnocení nejsou nové. Avšak služba Garliku, zvaná QDOS, se chlubí tím, že působí v nebývalém měřítku. Zakladatel a šéf Garliku Tom Ilube říká, že QDOS bere digitální míru všem 45 milionům dospělých lidí v Británii: hodnotí, jak jsou aktivní online, jak jsou populární, jaká je jejich individualita a jaký mají vliv na řadu věcí. Britští občané se mohou jednoduše zaregistrovat na qdos.com, kde z barevných grafů zjistí, jak si v každé kategorii stojí. Garlik se nyní zaměřuje na start služby v USA, kde ji chce zavést v prvním čtvrtletí 2008. Ještě do konce roku hodlá získat půl miliardy přihlášených lidí.
Nepočetný personál Garliku samozřejmě nemůže připravit miliony hodnocení - a ani nemusí. Ve spolupráci se členem správní rady Timem Bernersem-Leem, zárukou coby tvůrcem celosvětové webové sítě, testuje Garlik další generaci sémantické webové technologie. Ta automatizuje hodnotící proces, založený na tom, jaké informace o každém jednotlivci přinášejí různé webové stránky, kolik dalších lidí se o tato data zajímá, a k tomu vyhodnocuje člověka podle jiných obdobných kritérií.
Garlik má již mnoho konkurentů. Agentury zabývající se úvěrovou minulostí zákazníků či začínající společnosti, jako jsou Lifelock, ClaiMD, TrustedID a ReputationDefender, ty všechny pomáhají monitorovat spotřebitele, spravovat a kontrolovat jejich postavení online. ClaiMD shromažďuje informace o všem, co ti kteří zákazníci chtějí, aby se o nich jiní lidé online dověděli. Příslušný software pak zaručí, že se tyto informace objeví, jakmile se jméno hledaného napíše do vyhledávacího řádku. LifeLock, který uvádí, že má v USA asi půl milionu zákazníků, používá systém výstrah, jež mají zmařit odcizení identity.
Pro Garlik je monitoring postavení na webu skutečně novou službou zdarma, která má pomoci propagovat její placený bezpečnostní software, zvaný DataPatrol. Program každý týden důkladně prohlíží asi čtyři miliardy webových stránek, aby zjistil, kde jsou uloženy osobní informace o zákaznících Garliku a které části zvyšují nebezpečí krádeže identity. Software měsíčně vytváří „bilanci osobní identity“, jež zákazníkům poskytuje hodnocení rizika, kterému jsou vystaveni, a zdůrazní každou novou citlivou informaci, na niž by měli dávat pozor. Po 30 dnech zdarma na zkoušku přijde služba na šest dolarů měsíčně a prodává se prostřednictvím bank, pojišťovacích společností a poskytovatelů internetových služeb.
Ilube i výkonný předseda firmy Garlik Mike Harris již mají zkušenosti s odvážnými digitálními podniky. Harris je zakladatelem online banky Egg, kterou v roce 2007 koupila Citigroup za 1,1 miliardy dolarů. Ilube pracoval jako šéf přes informace. „Představte si dopad vyhledávacích možností v desítkách nebo stovkách milionů hodnocení QDOS,“ říká Ilube. Lidé mohou taková hodnocení využívat k získávání nebo nalézání přátel podobného ražení. Společnosti, poznamenává Ilube, utratí miliony dolarů analyzováním zákaznických informací. „Jednoho dne,“ říká, „budou spotřebitelé žádat, aby byli aktivními účastníky v tomto hospodaření s osobními informacemi.“
Souvislosti E-útočiště Předpokládejme, že vás na blogu někdo očerní. ClaimID a jiní prodávají software k neutralizaci takových skvrn, píše Michael C. Habib ve vydání netConnectu z 15. října 2007.
Překlad: Marjánka Růžičková
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek