Na hlavičkovém papíře místopředsedy vlády pro ekonomiku Pavla Mertlíka se na českou podnikovou sféru obrací společnost s ručením omezeným DIREKTA s novým projektem podpory exportu.
Popravdě řečeno, projekt neobjevuje Ameriku: nabízí CD-ROM, na němž mají být uložena všechna významná data o českém podniku. Pokud tento podnik hned vyplní objednávku, přiloženou k sugestivnímu dopisu, který se dokonce odvolává na vládní proexportní úsilí. Když se CD-ROM vloží do počítače připojeného na internet, potenciální zahraniční uživatel se dozví vše, o co by mohl mít v České republice zájem.
DIREKTA tvrdí, že bude cédéčka distribuovat také na české zastupitelské úřady po celém světě, Hospodářskou komoru, Svaz průmyslu a dopravy a dokonce do Czech Trade. Už neuvádí, proč by se například právě Czech Trade měl zajímat o české výrobce, když vede rozsáhlou databázi informací o zahraničí pro české podnikatele. A nabídka ani nespecifikuje, proč by třeba Svaz průmyslu měl databanku svých členů doplňovat informacemi soukromé agentury. Pro koho by to dělal?
Podstata výmluvné nabídky je prostá. Možná právě to zapůsobilo tak hluboce na ekonomického náměstka premiéra, že ji zaštítil svou osobou. Zadarmo?
Podobnou „chybu jako nyní Mertlík udělal před časem ministr bez portfeje Jaroslav Bašta. Zúčastnil se tiskové konference organizované soukromou firmou, která se nyní soudí o akcie obchodního domu Kotva.