Rozsáhlé developerské projekty jsou prý pro Prahu přínosem
Postavit město ve městě – takový plán má dnes v Praze řada developerů. Inspirovali se moderními městskými čtvrtěmi v metropolích, jako jsou Londýn, Paříž nebo Hamburk. Na ladem ležících pozemcích, kde dříve stály tovární haly nebo nádražní objekty, mají během několika let vyrůst desetitisíce bytů, stovky tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch, obchody, sportoviště a parky. Revitalizací by měly projít části pražských Vysočan, Buben, Zahradního Města, Žižkova… Přestože nové projekty značně rozšíří nabídku rezidenčních i komerčních ploch, realitní odborníci se neobávají, že by se nenašel dostatečný počet zájemců.
„Nové projekty se mohou zdát rozsáhlé, ale jsou většinou promyšleně rozfázovány tak, aby byl developer schopen případně korigovat svůj původní předpoklad očekávané poptávky,“ říká Jarrod Epps, vedoucí rezidenčních nemovitostí v mezinárodní realitní společnosti King Sturge. „Jak se Praha stále rozrůstá, získává také kosmopolitnější ráz. Developeři se nemusejí spoléhat jen na českou klientelu, ale také na cizince,“ dodává. Na rozdíl od dříve dokončených areálů zahrnují nové čtvrti nejen prostory k bydlení. „Dnešní kupující se stále více zajímají o zázemí a o doplňkové služby. Stále častěji se budeme setkávat s projekty, které vedle bytových jednotek nabízejí i určitý podíl obchodních prostor, wellness centrum a samozřejmě služby, jako je 24hodinová ostraha nebo úklid,“ vysvětluje Epps.
NOVÉ NOVÉ VYSOČANY
V blízkosti stanice metra Kolbenova, mezi ulicí Kolbenova a parkem Rokytka, plánuje na ploše čtrnácti hektarů developerská společnost Codeco projekt Kolbenova City Development. Ten se má stát centrem vznikající čtvrti Nové Vysočany. Dominantou lokality bude objekt Kolben Tower. Kromě kancelářských ploch zahrne i obchody a také tří až čtyřhvězdičkový hotel. Developer si nyní vybírá z pěti návrhů různých architektonických ateliérů. O tom, jak bude Kolben Tower nakonec vypadat, by mělo být jasno do konce tohoto roku. Nová budova by se měla v blízkosti stanice metra začít stavět v průběhu roku 2010. Již v příštím roce bude dokončena Kolben Cube, která nabídne asi dvacet tisíc metrů čtverečních kanceláří a v přízemí dva tisíce metrů čtverečních obchodů a služeb.
Součástí Kolben City Development budou také byty. Developer počítá zhruba se sedmi sty jednotkami v rozmanité zástavbě, od rezidenční věže s byty ve dvaceti podlažích, přes terasové šesti a sedmipodlažní domy až po nízkou zástavbu nad říčkou Rokytkou. Zástupci developerské společnosti zatím nechtějí zveřejňovat, kolik bude celý projekt stát. Součástí areálu Kolben City Development jsou i Filmové ateliéry KCD, které fungují již osmým rokem a natáčeli v nich například Angelina Jolieová, Morgan Freeman, Gérard Depardieu, John Malkovich či Sean Connery.
Codeco není jediným developerem, který ve Vysočanech působí. Do roku 2014 má v této městské čtvrti vzniknout více než deset tisíc nových bytových jednotek i moderní administrativní a obchodní centra. Nové Vysočany by mohly přilákat až třináct tisíc nových obyvatel a zhruba jedenáct tisíc lidí by zde mohlo najít práci.
PŘEKONAJÍ JIŽÁK
Společnost Finep zahajuje výstavbu nové samostatné městské části Západní Město. Developer slibuje, že po dokončení bude projekt srovnatelný s moderními městskými částmi, jako jsou například La Défense v Paříži, Docklands v Londýně nebo hamburská HafenCity. „Lidem dnes již nestačí prostory na bydlení. Požadují více. Chtějí mít kde trávit volný čas,“ říká Michal Kocián, předseda představenstva společnosti Finep.
Západní Město se bude rozkládat na okraji pražských Stodůlek. Studie počítá s projektem, který zabere plochu 115 hektarů. V první fázi developer plánuje zastavět čtrnáct hektarů s odhadovanými náklady kolem šesti miliard korun. Podle údajů Finepu by mělo jít o největší urbanistický počin v Česku po roce 1989. Po dokončení by mohl rozlohou překonat i pražské Jižní Město. Celý projekt, jehož dokončení nechtějí v současné době zástupci Finepu upřesňovat, by měl nabídnout až deset tisíc bytů, administrativní prostory, parky a obchody. Jednotlivé čtvrti projektu budou pojmenované podle evropských zemí - jako první se začne stavět Britská čtvrť s 300 byty, areálem s parkem a vodní plochou, japonskou zahradou a dětským hřištěm ve své centrální části. Ceny bytů začnou na 50 tisících za metr čtvereční bez DPH.
Součástí první fáze Západního Města, jež má termín dokončení v roce 2012, budou také administrativní centra, ve kterých vznikne více než 100 tisíc metrů čtverečních pronajímatelných ploch. Dominantou se stane desetipodlažní objekt ve tvaru diamantu. Kancelářskou část, kterou postaví společnost Skanska, doplní zelené klidové zóny uvnitř vnitrobloků s vodními plochami s protékající říčkou.
NA NÁKUPY DO BUBEN
Před dvěma lety zvítězila ve výběrovém řízení na prodej drážních pozemků v lokalitě Praha Bubny společnost Orco. Za 25 hektarů parcel zaplatila Správě dopravní železniční cesty 1,1 miliardy korun. „Strategickým záměrem společnosti je vybudovat v horizontu deseti až patnácti let rozvojově smíšené území s množstvím kvalitních bytů, oddechových ploch, sportovišť, s obchodními centry a kancelářskými plochami vysokého standardu, prostě novou moderní živoucí část Prahy 21. století,“ uvedl po podpisu kupní smlouvy viceprezident Orka Aleš Vobruba. Celkové investice vedení firmy odhadovalo na zhruba dvacet miliard korun. Také Orco se inspirovalo při přípravě projektu v zahraničí. Bubny by se měly stát luxusní nákupní oblastí, která by se vyrovnala například pařížskému bulváru Chapms-Élysées. Na bývalých drážních pozemích počítá developer také s výstavbou nemocnice a vysokoškolského areálu.
SPOLEČNĚ S ČD
Revitalizace a přeměny na novou městskou část se dočkají také další drážní pozemky. Developerská společnost Sekyra Group uzavřela loni s Českými drahami smlouvu o vzniku společného podniku, který má připravit projekt využití pozemků Nákladového nádraží Žižkov. Aby se na ladem ležících parcelách mohlo začít stavět, je nutná změna územního plánu. Stavební práce tedy budou zahájeny přibližně po roce 2010.
Ve společném podniku s názvem Žižkov Station Development mají ČD podíl 51 procent, firma Sekyra Group 49 procent. Dráhy si vybraly společnost Sekyra Group na projekt revitalizace jižní části nákladového nádraží proto, že firma nabídla ve výběrovém řízení nejvyšší cenu za případný odkup pozemků po změně územního plánu. Sekyra Group má s drahami spolupracovat na úpravě pozemků o rozloze šestnáct hektarů. Předpokládá se, že revitalizace lokality bude dokončena do patnácti let a celkové náklady dosáhnou výše okolo dvanácti až patnácti miliard korun. Žižkov má v současnosti 70 tisíc obyvatel a díky novým rezidenčním plochám na Nákladovém nádraží Žižkov se jejich počet zvýší až o 15 tisíc.
Společnost Sekyra Group s ČD spolupracuje také na rozvoji dvaceti hektarů u pražského smíchovského nádraží. Do současnosti byl proveden základní ekologický audit a audit technické infrastruktury v celé oblasti. Zároveň se dokumentoval technicko-provozní stav nemovitostí, které jsou zde umístěny. „Jde zřejmě o nejrozsáhlejší revitalizačně-rozvojový projekt na pozemcích Českých drah v České republice. Nově vznikne přibližně 350 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch využitelných pro kanceláře, obchody, hotelové a rezidenční prostory a tomu příslušné parkovací kapacity,“ upřesňuje Leoš Anderle, ředitel pro oblast developmentu Sekyra Group Real Estate. Dodává, že drážní pozemky budou zastavěny rozsáhlým komplexem budov, v jehož centru bude rekonstruované a modernizované nádraží. Projekt předpokládá, že na vlakovou dopravu bezprostředně naváže metro, tramvaje, ale i městské a příměstské autobusy.
PRAŽSKÉ BENÁTKY
Na největším veletrhu realitních příležitostí na světě, který se každoročně koná ve francouzském Cannes, představovali několik ročníků po sobě zastupitelé Prahy rozvojové území Rohanského ostrova. Zdá se, že lukrativní pozemky se v dohledné době konečně dočkají revitalizace a nového využití. Výběrová komise pražských radních rozhodla o finalistech, kteří postoupí do druhého kola soutěže na pronájem a následný prodej pozemků o rozloze přesahující 200 tisíc metrů čtverečních na ostrově. Mezi vybranými figurují Konsorcium Rohan, Development Pobřežní a Avenzo Vice. Pražský Rohanský ostrov získal dnešní název po měšťanovi a tesařském mistrovi Josefu Rohanovi, který jej koupil v roce 1850. V té době tu mezi kvetoucími keři a růžemi korzovali Pražané. Za první republiky se však z Rohanského a Libeňského ostrova stala periferie, později se na tomto území plánovala průmyslová zóna. Záměr se však po druhé světové válce nepodařilo uskutečnit, stejně jako představy socialistických budovatelů - například projekt velkého olympijského centra na Maninách. V současné době je území z větší části nezastavěné, jen s několika provizorními stavbami, zahrádkářskými koloniemi a autobazary. Lokalitu by mělo ještě před aktivitami soukromého investora oživit nové rameno řeky, které obnoví staré koryto Vltavy. Současná podoba území totiž zdaleka neodpovídá té původní. Ještě na počátku 20. století tekla řeka od ostrova Štvanice velkým obloukem až k dnešní ulici Pobřežní a vytvářela skupinu ostrovů. Největším z nich byl právě Rohanský ostrov. Celému území se říkalo velké Benátky. V budoucnu vznikne na soutoku horního a dolního karlínského ramene Vltavy veřejnosti přístupné území s vodní kaskádou. V jižní části ostrova bude návštěvníkům k dispozici přírodní amfiteátr s jevištěm na ploše řeky, v severní části ostrova bude přístav pro osobní lodě. Nový kanál také potěší milovníky bydlení u vody, na velké části sousedních pozemků by měly být postaveny obytné domy. Studie architektonického ateliéru A+R System, kterou vypracoval před třemi lety na zakázku Prahy, uvádí, že by v lokalitě mohly vzniknout až čtyři tisíce bytů, dále 350 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch a více než pět tisíc čtverečních metrů určených pro obchodní prostory. Pro kanceláře a obchody je navíc určen pás přiléhající k ulici Sokolovská a k plánované prodloužené ulici Pobřežní, do níž by měla být převedena část automobilové dopravy ze Sokolovské. Rekonstrukce za téměř miliardu korun čeká i Libeňský most. Realitní odborníci považují nově plánované městské čtvrti za přínos pro Prahu. „Tyto projekty jsou většinou plánovány na dosud nevyužívaných pozemcích nebo počítají s revitalizací zchátralých a opomíjených lokalit,“ tvrdí Jarrod Epps z King Sturge. Poukazuje také na to, že developeři mají u velkých projektů možnost soustředit se na urbanismus, což v případě solitérních budov nejde. „Můžete uvažovat o komplexním řešení dopravní situace a komunikací, navrhujete zeleň, počítáte se školkami a školami. U individuálních projektů budovu zasazujete do již existujícího prostředí, kterému se s větším či menším úspěchem přizpůsobíte,“ domnívá se Epps. Navíc, dle jeho názoru, je v Česku stále nedostatek bytů a trh jich je tak schopen absorbovat i větší počet.