Na území městských částí Prahy 5 a 6 se od pondělí 18. listopadu rozšíří parkovací zóny. V příštím roce je chce nově spustit radnice Prahy 9 a zahrnovat by měly i nové oblasti na Praze 4, kde již na části území fungují. Magistrát v loňském roce na parkovném vybral v Praze 1 až 8 zhruba 650,5 milionu korun, což je o asi 130 milionů meziročně více. Rezidenti ročně zaplatí za parkovné 1200 korun, nižší sazbu mají nyní hybridní vozy a zdarma parkují elektromobily.
Parkovací zóny byly v Praze 5 a 6 na vybraných částech zavedeny v roce 2016. Poprvé byly rozšířeny v následujícím roce a další jejich rozšíření se chystá od pondělí. V Praze 6 jde například o vybrané lokality na Petřinách nebo v Liboci a na Dědině. V Praze 5 to bude například na Malvazinkách.
V Praze 9 budou zóny rozšířeny od 6. ledna. Zóna bude zavedena zhruba od ulice Na Rozcestí po ulici Poštovská. Žadatel s trvalým bydlištěm v Praze 9 ročně za jedno auto zaplatí stejně jako dalších městských částech 1200 korun, obyvatel starší 65 let nebo držitel průkazu ZTP, ZTP-P 360 korun.
Pražský magistrát získal loni stejně jako předloni nejvíce peněz z parkovacích zón v Praze 1. Po odečtení nákladů to je asi 170,7 milionu korun, což je o zhruba 60 milionů meziročně více. Několik set tisíc muselo město odečíst kvůli změně režimu zón v Praze 13, 16 a 22. Z celkové částky, kterou město vybere, dostanou radnice městských částí polovinu.
Nejvyšší částky vybraly radnice z prodejů parkovacích oprávnění a v parkovacích automatech. S výjimkou Prahy 4 a 6 vybraly radnice více peněz vždy v parkovacích automatech než z parkovacích oprávněních. Také v tomto případě generovaly nejvyšší částky Praha 1 a 2. V samotných parkovacích automatech bylo vybráno asi 341,86 milionu. Za parkovací oprávnění pak lidé zaplatili 242,88 milionu.
Mezi náklady je započítány například výdaje na vydávání parkovacích oprávnění nebo náklady na správu zón. Zóny má starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK) a parkovací oprávnění vydávají radnice.
Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od roku 2016 fungují v Praze 5, 6 a 8 a od 1. července 2018 se rozšířily na Prahu 4.