Nový Cayenne Turbo je rychlejší, silnější a přitom trochu úspornější než jeho předchůdci
Porsche Cayenne Turbo je ideální auto do města. Vždyť co může být lepší než vyrazit na nákupy do Pařížské autem, které má skoro pět metrů na délku, bez pár decimetrů dva metry na šířku a je vyšší než většina jeho řidiček?
Tenhle drobeček si při popojíždění na ucpané magistrále vezme klidně i dvacet litrů, ale zato určitě oceníte, když vás osmiválcový pětilitr ze semaforů u Národního muzea v mžiku katapultuje na povolenou padesátku. A čtyřiceticentimetrové keramické brzdy ty více než dvě tuny pod Pavlákem zašlápnou takřka na místě.
Pak už stačí jenom zajet do nějakého nákupního centra a zaparkovat na místě pro invalidy, případně pro rodiny s malými dětmi, protože jinde neotevřete dveře dost na to, abyste vy i spolujezdec vystoupili. Zbývá jen si s Denisem Learym zazpívat: „Sometimes I park in handicapped spaces while handicapped people make handicapped faces. I‘m an asshole…“
Na pojízdnou nákupní tašku je nový Cayenne samozřejmě absurdně předimenzovaný a stejně tak není pravda, že s ním jezdí výlučně političtí podnikatelé, kteří si v bílé mlze pletou pražské ulice s Carmageddonem. Cayenne je v nové verzi pohlednější a o něco málo úspornější městské SUV. Ať už si o téhle nálepce myslíte, co chcete. Každopádně spíš než do města se hodí na delší trasy, (německou) dálnici a rodinné výpravy, pokud možno do hor. Co se týče provedení interiéru a jízdních vlastností, nemá ve své kategorii konkurenci. Samozřejmě to není Carrera, ale sportovní jízdu vám naservíruje ochotně, navíc v podstatně pohodlnějším balení. A při přepnutí na mód Sport Plus je jízda vysloveně radost.
Nový Cayenne jsme testovali ve snad nejhorších možných podmínkách – tma, teplota lehce pod nulou, padá déšť se sněhem. I při výrazně extralegálních rychlostech se auto chovalo naprosto suverénně, elektronika vás jistí ze všech stran. Osmistupňová automatická převodovka Tiptronic přenáší 382 kW výkonu na všechna čtyři kola. I díky tomu Cayenne v zatáčkách skvěle drží stopu, „utrhnout“ se prakticky nedá.
Cayenne se vyrábí přes dvanáct let a aktuální model je již čtvrtý v pořadí. Na počátku se řadě lidí příčila už jen představa, že výrobce ikonických sportovních aut najednou dělá i bachraté SUV. Kritici se spletli – první modely sice moc krásy nepobraly, ale přesto se prodávaly báječně. A pořád prodávají. Cayenne je dosud nejprodávanějším modelem Porsche (loni v Česku 88) a teprve loni mu začal šlapat na paty nový crossover Macan.
A nejspíš se budou výborně prodávat i dál, protože nejnovější inkarnace Cayenne má do ropuchovitosti předchůdců docela daleko. Nová maska a přední i zadní světla mu vyloženě prospěly, takže tahle část výhrad by měla odpadnout.
Co zůstává, je vysoká pořizovací cena. Cayenne opravdu není levné auto. Nejlevnější verze s 3,6litrovým benzinovým motorem vyjde na 1,85 milionu korun, nejdražší Turbo pak na 3,6 milionu (bez vcelku nezbytné příplatkové výbavy). I nejnižší model je tak téměř dvakrát dražší než Volkswagen Touareg, s nímž má Cayenne stále společný koncernový základ.
Jenže srovnávat tahle dvě auta nemá smysl – u Porsche vzali prakticky každý díl a upravili si ho, případně dodali vlastní nový. A výsledek je znát úplně všude – od elegantního zevnějšku přes luxusní, v decentní kůži provedený interiér a špičkovou zvukovou aparaturu po samotný motor.
Cayenne je auto, které vyvolává spoustu předsudků. Ale ty se rychle rozplynou, jakmile si do něj sednete. A co se týče názorů ostatních, můžete si zazpívat spolu s Denisem Learym.
hodnocení
řídí se jako porsche vylepšený design interiéru i exteriéru cena
Porsche Cayenne Turbo
Objem motoru 4803 cm3
Palivo benzin
Počet válců 8
Rozvor 2895 mm
Délka x výška x šířka 4855 x 1702 1939 mm
Objem nádrže 100 litrů
Hmotnost 2185 kg
Ráfky 21 palců
Zavazadlový prostor 1705 l
Výkon 382 kW/520 koní
Krouticí moment 750 Nm
Zrychlení 0–100 km/h 4,5 s
Maximální rychlost 279 km/h
Průměrná spotřeba 11,5 l/100 km
Emise CO2 267 g
Cena 3 631 000 Kč včetně DPH
Cayenne je nejprodávanější porsche, v nové verzi navíc pohlednější a o něco málo úspornější městské SUV. Ať už si o téhle nálepce myslíte, co chcete.
O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz