Kampaň #MeToo se šíří ve veřejném prostoru již nějakou dobu. Začala v Hollywoodu, přelila se přes svět politiky i byznysu, aby se vrátila zpět k umění. Zatím posledním zářezem kampaně je obraz z 19. století, na kterém dovádějí polonahé nymfy. Nejedná se o jediný aktuální zásah do umění. Kanada v boji za genderovou vyváženost nyní mění text své hymny. Na veřejnou náladu reaguje i sport. Ze startovních roštů formule 1 zmizí tradiční grid girls.
Poslední obětí kampaně se stal obraz Hylus a nymfy ze štětce prerafaelitského malíře Johna Williama Waterhouse, který byl vystaven v Manchesterské galerii. Odstranění obrazu iniciovala kurátorka Clare Gannaway. Cílem jejího radikálního kroku bylo vyvolat diskuzi o interpretaci a způsobu vystavování uměleckých děl. Kurátorka se dle svých slov nepokouší o cenzuru umění.
„Cílem není zapírat existenci určitých uměleckých děl,“ řekla Gannaway listu The Guardian. Kurátorka zároveň přiznala, že k činu ji vedla debata kolem kampaně #MeToo.
Samotný akt sejmutí obrazu ze zdi se stal inspirací pro další umělecké dílo. Jeho záznam použije britská umělkyně Sonia Boyce na své výstavě. Boyce se ve svém dílu zaměřuje na rasové a genderové otázky. Reprodukce obrazu zmizí také z galerijního obchodu.
Závadný název
Kurátorce nepřišla problematická pouze malba, ale také sál, ve kterém byla vystavena. V místnosti s názvem „Honba za krásou“ je vystaveno mnoho obrazů, na kterých jsou vyobrazeny nahé či polonahé ženy. Kurátorce se nelíbí pojmenování sálu, ani fakt, že ve fantaziích viktoriánských malířů vystupovalo ženské tělo jako dekorativní prvek a ženy jako femme fatale.
Nová cenzura postihuje nejen umění:
„Stydím se, za to že jsme se s tím nevypořádali dříve,“ uvedla kurátorka. „Naše pozornost byla jinde a zapomněli jsme řešit tento sál a řádně o něm přemýšlet,“ dodala Gannaway.
Debatu se kurátorce opravdu podařilo vyvolat, reakce jsou ovšem rozporuplné. Návštěvníci mohou svůj názor prezentovat na místě, kde obraz visel, nebo na twitteru s hashtagem #MAGSoniaBoyce. Právě rozpoutání diskuze ocenil jeden z návštěvníků galerie. V rozhovoru s webem Euro.cz krok ocenil jako geniální marketingový postup. Zároveň ovšem dodal, že nepovažuje nahotu za urážlivou. „Zapojení kampaně #MeToo považuji za zcela absurdní,“ dodal.
Manchester Art Gallery is now to remove all paintings https://t.co/5wTikta6oU #MAGsoniaboyce pic.twitter.com/60BVeCKymX
— Sleuth (@mcrsleuth) 2. února 2018
(Pozn.: Po týdnu galerie obraz znovu vystavila jako důsledek „fantastické“ reakce návštěvníků. „Během sedmidenní absence obrazu se jasně ukázalo, že pro mnoho lidí to je silné téma,“ uvedla prozatímní ředitelka galerie Amanda Wallace listu The Guardian. „Plánujeme vést další, širší debatu,“ dodala.)
Genderově neutrální hymna
Kanada, stát který ve svých pasech uznává třetí pohlaví, se rozhodla změnit svou státní hymnu. Závěr textu z roku 1913 „láska pravého vlastence vede všechny tvé syny“ bude změněn na „… vede všechny z nás“.
Od roku 1980, kdy se píseň stala hymnou, bylo učiněno více než deset pokusů o změnu textu. Konzervativci ale všechny snahy zastavili. Hnutí za změnu hymny nabralo sílu v roce 2013, kdy se do jeho čela postavila spisovatelka Margaret Antwood a expremiérka Kim Cambell. Nový text hymny rozděluje nejen politiky, ale i řadové občany Kanady. Někteří již avizovali, že budou používat starý text.
Politická korektnost ovládla Formuli 1
Formou umění je pro mnohé i sport. Příkladem za všechny může být přezdívka fotbalového klubu Real Madrid „Bílý balet“. Zatím poslední obětí politické korektnosti ve sportu se staly grid girls – dívky s logy sponzorů, které na startu drží nad jezdci. Kromě toho také komunikují s fanoušky a lemují koridory, kterými jezdci přicházejí na trať. Změna ve Formuli 1 začala již v loňském roce, kdy američtí vlastníci odstavili od kormidla funkcionáře Bernieho Ecclestona. Tento boss Formule 1 proslul svými skandály a takřka až notorickou politickou nekorektností.
Vše začíná už ve škole:
Chlípný Weinstein a KP
Krok se nelíbí samotným grid girls, protože zřejmě přijdou o práci. „To rozhodnutí je zneklidňující. Jsem znechucena, že Formule 1 podlehla menšině a vydala se cestou politické korektnosti,“ řekla grid girl Charlotte Gash stanici BBC Radio 5 live. „Naší práci milujeme a nechceme o ni přijít,“ dodala Gash.
Debata o roli hostesek ve sportu se vede již dlouhou dobu. Některé soutěže experimentují s využitím mužů nebo dětí, aby vyvážily genderové role. Nezisková organizace Women's Sport Trust loni zveřejnila výzvu organizátorům sportovních soutěží, aby přestali používat grid girls a hostesky při svých akcích.
Podle Women's Sport Trust je role ženy ve sportu jasná: závodění a vyhrávání medailí, nikoliv prezentace atraktivního zevnějšku. Apel organizace byl mířen zejména na automobilové a cyklistické závody a také box. Výzvu vyslyšel například pořadatel mistrovství světa v šipkách Professional Darts Corporation, který oznámil, že končí s používáním hostesek.
Komentář Miroslava Zámečníka: Co nám říká #MeToo?
Čtěte také: