REKLAMA V HALÁCH - Sponzorování hokejového týmu nemusí sloužit pouze ke zviditelnění vaší firmy. Kluby pro své chlebodárce pořádají nejrůznější akce, na kterých si při troše šikovnosti můžete dohodnout nové kontrakty.
Chcete být v rámci byznysu hokejové extraligy vidět? Nejlepší řešení pro vás je umístění loga své firmy buď na ledové ploše, mantinelech nebo na dresech hráčů. A v moderních arénách se naskýtají i další možnosti – třeba na prstenci pod stropem nebo přímo na obří kostce.
BPA to má pod palcem
Ta nejlukrativnější místa má pro partnery celé extraligy vyhrazena firma BPA, hlavní marketingový partner české elitní soutěže. Ovšem také pro sponzory klubů se nabízí poměrně velký prostor. I když byste řekli, že současný led už je pomalovaný tak, že lidé při letmém pohledu na něj se v nepřehledné směsici reklam ztrácejí, zájem o tuto reklamní plochu je pořád značný. „U nás ve Slavii se za metr čtvereční na ledu platí zhruba 100 tisíc korun, za metr na mantinelu je to 150 tisíc,“ prozrazuje Ladislav Blažek, obchodní manažer mistrovského týmu HC Slavia Praha.
Mezi atraktivní místa na zviditelnění se rovněž řadí hráčské dresy. U nich je výhoda, že hokejisté jsou vidět i na hřištích soupeřů, navíc se pravidelně fotografie ze zápasů objevují v médiích. I tady platí zásada – čím viditelnější místo, tím více peněz. Podle hrubých odhadů musí generální partner extraligového klubu zaplatit až dvacet milionů korun ročně. A okolo deseti milionů zaplatíte za to, aby logo vaší firmy zabralo nejlukrativnější místo na dresu.
Na staré fotky zapomeňte
Představitelé firem si pak dávají velký pozor na to, aby na stránkách deníků vycházely při reportážích ze zápasů aktuální fotografie daných dresů. Pokud firma utratí za prezentaci miliony a druhý den vyjde rok stará fotka s logy úplně jiných firem, hned následují rozezlené telefonáty manažerům klubů. Ti pak zase bombardují se stížnostmi dané médium.
Většina klubů sbírá sponzorské příspěvky opravdu od těch nejnižších částek. Stačí kontaktovat konkrétní obchodní manažery jednotlivých klubů (odkazy jsou na internetových stránkách týmů) a dozvíte se další informace. Největší zájem po mistrovské sezoně bude směřovat ke Slavii.
„Rozhodně jen kvůli tomu, že jsme vyhráli, nezvýšíme ceny. Našich stálých partnerů si vážíme, takže toho nechceme zneužívat. Spíš jde o to, že do nových smluv budeme chtít zakomponovat vyšší bonusy za postup do čtvrtfinále, semifinále a finále play-off,“ prozrazuje manažer Blažek.
A pokud se stanete partnerem některého klubu, jaké z toho pro vás plynou výhody? Zviditelnění, vstupenky na utkání, nejrůznější akce s hráči. Pokud máte zájem o prezentaci na více místech (třeba na ledě, na kostce nad ledem i na dresech), tak jsou pro vás kluby připraveny nachystat slevové balíčky.
Obchody na golfu
„O své obchodní partnery se pečlivě staráme. Nejde jenom o to inkasovat peníze. Musejí mít pocit, že i oni z toho něco mají,“ říká Luboš Koželuh, plzeňský generální manažer. „Především v menších regionech si musíte podnikatele hýčkat. To není jako v Praze, kde je firem spousta,“ dodává Miroslav Vaněk, šéf Karlových Varů.
Pro podnikatele se nabízejí i další možnosti. Jakmile se dostanou do společnosti ostatních sponzorů, mohou navázat cenné obchodní kontakty. „Seznámí se s důležitými lidmi ve své branži. Ne nadarmo se říká, že nejlepší informace zjistíte při partičce golfu. A ono to tak opravdu funguje,“ říká obchodní manažer Slavie Blažek.
Hlavně z tohoto důvodu klub během sezony pořádá pro sponzory spoustu akcí. Důvod je jasný – nejen aby se u nich vypěstoval pocit sounáležitosti s klubem, tedy takzvaný klubismus, ale především aby obchodníci měli možnost navzájem se lépe poznat.