Skupina Metrostav loni zvýšila čistý zisk meziročně o 9,6 procenta na 590 milionů korun. Tržby jí vzrostly o 3,6 procenta na 31,63 miliardy korun. Pro letošní rok čeká výsledky na podobné úrovni.
Skupinu tvoří 35 firem působících ve stavebnictví, služeb pro toto odvětví a developmentu. Patří do ní například Subterra, Metrostav Development, Metrostav Deutschland nebo Metrostav Slovakia.
Na výsledku se podílela hlavně stavební společnost Metrostav, která vykázala čistý zisk 451,6 milionu korun, meziročně o 0,3 procenta méně. Tržby jí klesly o 0,6 procenta na 19,21 miliardy korun. „Ty výsledky byly meziročně trochu horší. Na českém trhu aktuálně není tolik projektů, hodně výkonů máme v zahraničí. Ale jsme rádi, že zůstáváme tržní jedničkou na tuzemském stavebním trhu,“ uvedl dnes mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Z velkých stavebních firem letos zatím zveřejnily své výsledky za loňský rok Skanska a Eurovia. Skanska zvýšila tržby o osm procent na 15,8 miliardy korun, Eurovia o pětinu na 18,5 miliardy korun.
Víte, v jaké zemi razí Metrostav tunely? Kde kope Metrostav aneb Češi na konci světa |
Stavební společnost Metrostav na konci loňského roku zaměstnávala 2985 lidí, z toho 143 zaměstnanců zahraničních organizačních složek. Počet technicko-hospodářského personálu se meziročně snížil o 104 lidí, počet dělníků se naopak o 22 osob zvýšil.
Valná hromada zároveň odhlasovala, že vyplatí akcionářům dividendu 21,50 korun na akcii, stejně jako v posledních dvou letech. Na dividendách tak vyplatí zhruba 170 milionů korun. Majoritním akcionářem firmy je s podílem 51,34 procenta společnost DDM Group. Významný podíl dále vlastní společnosti DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17 procent).
Loni Metrostav dokončil například tunel Blanka nebo trasu A pražského metra mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol. Dalšími významnými dokončenými projekty byly stavba vodní elektrárny Štětí za 1,1 miliardy korun nebo úsek silnice R35 mezi Sedlicemi a Opatovicemi za 0,7 miliardy korun.
Nyní Metrostav například rekonstruuje střechu pražského hlavního nádraží, ve sdružení s Průmstavem a Imosem opravuje Národní muzeum. Na dálnici D1 s firmou Swietelsky stavební opravuje úsek Psáře - Soutice. V Helsinkách začne tento měsíc stavět trasu metra o délce 2,77 kilometru.
Hlavní město vedlo kvůli tunelu Blanka s Metrostavem arbitráž. Vadilo mu, že se stavba proti původním plánům prodražila, u soudu však neuspělo. Naopak rozhodčí soud přikázal práce v řádu miliard zaplatit. Firma se také obrátila na soud ohledně sporu s firmou Centrum Palmovka, kterou vlastní Praha 8, kvůli nezaplaceným pracím na výstavbě nové radnice na Palmovce.