Menu Zavřít

Mexičané nemají co pít, země se potýká s akutním nedostatkem piva

8. 5. 2020
Autor: Shutterstock

Ačkoliv se Mexiku dle oficiálních údajů daří držet epidemii koronaviru víceméně pod kontrolou, morálka tamních obyvatel se navzdory teplotám venku nejspíš nachází velmi blízko pomyslnému bodu mrazu. Důvod? Vcelku jednoduchý: došlo jim pivo. Sehnat jej v supermarketu je v těchto dnech v podstatě nemožné, a tak jediným řešením je poohlédnout se na takzvaném černém trhu. Tam za něj ovšem lidé zaplatí mnohonásobně větší cenu.

Příčinou mexické pivní krize jsou necitlivá bezpečnostní opatření přijatá zdejší vládou, která před více než měsícem rozhodla o tom, že výroba oblíbeného hořkého nápoje není za současné situace něco nezbytně nutného, a proto nařídila místním pivovarům, aby přerušily svůj provoz.

Protože ale mexické maloobchodní řetězce nemohly s něčím takovým počítat, jejich skladové zásoby se začaly rychle ztenčovat, kvůli čemuž bylo sehnání piva v běžných samoobsluhách a supermarketech čím dál náročnější. Když společnost Oxxo provozující síť prodejen, které jsou k nalezení takříkajíc na každém rohu, na konci dubna oznámila, že má jeho zásoby už jen na deset dní dopředu, vypukla v zemi podle listu The Guardian nákupní panika a před obchody se začaly tvořit fronty dlouhé několik desítek metrů.

https://twitter.com/davidfigueroao/status/1258102679458336769?s=21

Firmě Constellation Brands, jež zastřešuje některé slavné pivní značky typu Modelo, Corona či Pacifico, sice bylo podle agentury Reuters umožněno, byť v omezeném režimu, fungovat i nadále, veškerá její produkce jde nicméně na export do USA, takže samotní Mexičané přijdou v tomto ohledu zkrátka.

Obchodníci sčítají ztráty

Obyvatelé této středoamerické země se snaží brát celou záležitost s nadhledem. Na sociální sítě zveřejňují fotografie svých prázdných ledniček či příspěvky, které doplňují heslem #LaÚltimaChela (poslední pivo – pozn. red.). Majitelé jednotlivých provozoven ovšem přiznávají, že začínají mít obavy o svoji budoucnost. Pivo je totiž jedním z těch typů produktů, z jejichž prodeje mají právě v tomto období největší tržby.

„Tohle je pro malé obchody zlatý důl,“ cituje The Guardian šéfa Anpecu, tamní národní asociace maloobchodníků Cuauhtémoca Riveru, podle něhož tvoří pivo v případě některých menších rodinných podniků až 40 procent veškerého jejich obratu.

Snaha předejít domácímu násilí

Řada mexických samospráv zakázala v souvislosti s epidemií koronaviru a s ní spojeným zákazem vycházení prodej alkoholu jako takového. Zastánci opatření tvrdí, že tak země předejde nárůstu domácího násilí, který v těchto těžkých týdnech hlásí čím dál větší počet států. Zdaleka ne všichni s tím však souhlasí.

„Spousta (veřejných) orgánů (zavádění takových kroků) miluje. Tím, že zavedou prohibiční zákony, mohou ukázat, že jednají jako skutečné autority… Jako by tím vše vyřešily,“ zlobí se odborník na zdravotnictví Xaver Tello.

Že je situace s nedostatkem piva v Mexiku tristní, dokládá i svědectví jednoho ze zdejších obyvatel žijících ve městě Reynosa na hranicích s USA. „Není tu absolutně nic,“ řekl zmíněnému listu po návštěvě osmi místních supermarketů Johnny, povoláním stavební inženýr, který si nepřál zveřejnit své příjmení.

„Mají tu likéry, ale ne všichni na ně mají chuť. A i ty už docházejí,“ dodal s tím, že když se po kýženém pivu rozhodl porozhlédnout na černém trhu, byl šokován jeho vysokou cenou. Prodejce za něj totiž údajně chtěl trojnásobek toho, za kolik se dalo ještě před několika týdny pořídit v běžném obchodě.

MM25_AI

Zdroj: www.theguardian.com, www,reuters.com

  • Našli jste v článku chybu?