Menu Zavřít

Mezi českými e-shopy vládne optimismus. Očekávají, že letošní Vánoce budou z pohledu tržeb lepší nebo aspoň stejné jako loni

9. 9. 2021
Autor: CC0: Negative Space
  • Pětačtyřicet procent internetových obchodníků čeká v období před Vánoci vyšší obrat než loni. Sedmnáct procent si myslí, že jejich tržby vzrostou i o více než jednu pětinu

  • Lidé si chtějí se sháněním dárků pospíšit. Na poslední chvíli je plánuje řešit pouhých šest procent zákazníků

  • Polovina dotázaných plánuje nákupy rozložit mezi kamenné prodejny a e-shopy. Výhradně na fyzické obchody se ale budou spoléhat pouze čtyři procenta tuzemských spotřebitelů


Že jsou Vánoce za rohem, poznáte spolehlivě tak, když v televizi začnou vysílat reklamu s malou dívenkou, která se svého tatínka dotazuje na to, za jakých okolností spatří zlaté prasátko. V případě obchodníků však celý předvánoční shon začíná o mnoho měsíců dřív.

Není proto překvapením, že už nyní uvažují nad tím, jaký průběh budou letošní svátky – čistě z hlediska ekonomického – vlastně mít. A většina z nich hledí k blížícímu se konci roku s optimismem.

Téměř polovina provozovatelů českých e-shopů si myslí, že nadcházející Vánoce budou z pohledu tržeb stejně úspěšné jako ty předcházející. Vyplývá to z průzkumu, jenž mezi svými partnerskými internetovými obchody provedla logistická společnost WEDO. Pětačtyřicet procent dotázaných očekává vyšší obrat než loni a celých 17 procent oslovených je přesvědčeno o tom, že se jejich tržby ve sledovaném období navýší o více než jednu pětinu.

Lidé si díky pandemii na e-shopy zvykli a ani po rozvolnění na ně nezanevřou, shodují se přepravci působící v Česku
Přečtěte si také:

Lidé si díky pandemii na e-shopy zvykli a ani po rozvolnění na ně nezanevřou, shodují se přepravci působící v Česku

Ještě o něco optimističtější jsou obchodníci ohledně toho, jak se bude vyvíjet rok 2021 jako celek. Většina z nich, konkrétně 52 procent, kalkuluje s lepšími statistikami než loni a dalších dvaačtyřicet procent účastníků průzkumu je přesvědčeno, že jejich tržby zůstanou přibližně stejné.

„V době loňského lockdownu došlo k bezprecedentnímu nárůstu nákupů na e-shopech, vypadá to, že většina klientů již zůstane převážně on-line nakupování věrná a jen část se zcela vrátí do kamenných prodejen,“ konstatuje generální ředitel WEDO Daniel Mareš.

To ostatně potvrzují i oficiální statistiky. Za celý rok 2020 totiž podle informací Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utržil český e-commerce sektor částku 196 miliard korun. Ve srovnání s předloňskem si tak polepšil o citelných 26 procent.

E-shopy lákají především díky pohodlí

Že nakupování v kamenných obchodech ustupuje ve prospěch e-shopů, dokládají sami koncoví spotřebitelé. Když totiž mezi nimi uvedená logistická společnost v průběhu srpna provedla vlastní statistické šetření, hned 37 procent z více než tisícovky respondentů přiznalo, že pro své blízké hodlá shánět dárky převážně nebo dokonce výhradně na internetu. Rovná polovina zúčastněných se chystá nakupovat jak ve fyzických prodejnách, tak online, a jen pouhá čtyři procenta lidí se budou spoléhat výlučně na tradiční obchody.

Důvody, proč spotřebitelé čím dál častěji sází na e-shopy, jsou na první pohled zřejmé: necelá polovina obyvatel tak činí kvůli pohodlí. Lidé si však mimo jiné cení i snadného porovnání cen mezi různými prodejci stejného zboží.

Logistika, PR i platební metody. Průzkum ukazuje, kde české e-shopy vidí své největší nedostatky
Přečtěte si také:

Logistika, PR i platební metody. Průzkum ukazuje, kde české e-shopy vidí své největší nedostatky

Zákazníkům se rovněž zamlouvá fakt, že zboží objednané online jim dopravci doručí takříkajíc až domů. Takovýto způsob předání zásilky preferuje podle průzkumu hned 47 procent respondentů. Další více než dvě pětiny lidí sázejí na předem určené výdejní místo. A pokud jde o v poslední době tolik zmiňované doručovací boxy, ty hodlá letos použít devět procent dotázaných.

Zahálet se nevyplácí. Češi to dobře vědí

Se sháněním dárků pod stromeček lidé vesměs zahálet nechtějí. Dost možná i proto, že si jsou vědomi aktuálních problémů na poli mezinárodní námořní přepravy. Více než měsíc dopředu chce mít podle Mareše Vánoce vyřešeno na 46 procent českých spotřebitelů. A naopak, zhruba jen každý sedmnáctý počítá s tím, že je bude shánět až na poslední chvíli.

MM25_AI

Právě ve snaze uspokojit včas co možná největší počet koncových zákazníků navyšují zdejší e-shopeři skladové kapacity. Šestapadesát procent obchodníků tak již učinilo, další dvě pětiny provozovatelů se pro změnu zaměřily vylepšení a urychlení procesu expedice zboží.

  • Našli jste v článku chybu?