Kariéru žen vidí většina manažerů v personalistice, marketingu a financích.
Foto: Profimedia
Skoro 59% mužů se domnívá, že v Česku je mezi manažery příliš málo žen. Mezi ženami je však tento pocit ještě výraznější. Myslí si to až 83% z nich. Zároveň se však obě pohlaví shodně domnívají, že poměrné zastoupení žen na vedoucích pozicích nemá vliv na komerční úspěch firem. Myslí si to 57% respondentů průzkumu, který uskutečnila světová Asociace profesních účetních ACCA.
Průzkumu ACCA u příležitosti 100. výročí Mezinárodního dne žen se zúčastnilo 214 manažerů a manažerek českých firem. „Každý ví, co je to Mezinárodní den žen. Ale ne každý ví, že tento svátek byl původně určen pouze pracujícím ženám. Proto jsme chtěli zjistit, jaké jsou aktuální postoje ve vedení firem, aby nekolovaly jen spekulace,“ řekla k průzkumu Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
Ženy a muži se rovněž shodují v otázce, zda jsou ženy v některé oblasti nadprůměrně zdatné. Nejčastěji uvádí personalistiku (87%) a marketing (68%), a to se značným odstupem od ostatních segmentů, kterými jsou finance (48%) a obchod (11%). Jen zanedbatelné přibližně 1% respondentů obou pohlaví si myslí, že se ženy hodí do provozu a výroby, kam však v mnoha organizacích patří také lukrativní informační technologie nebo logistika.
Mottem letošního jubilea MDŽ je stejný přístup žen ke vzdělávání, tréninku, vědě a technologiím. V průzkumu ACCA sice drtivá většina mužů i žen uvedla, že v jejich organizaci mají obě pohlaví stejný přístup ke vzdělávání a profesnímu rozvoji (92%), daleko více je však trápí skloubení profesionálního a soukromého života. Většina manažerek se totiž domnívá, že otázka rovnováhy mezi soukromým a profesním životem není v jejich organizaci dostatečně vyřešena. Domnívá se to ale i plných 34% manažerů.
„Náš průzkum přinesl několik mimořádně zajímavých zjištění. Že firmy neustále tápou v otázce tzv. work-life ballance, a to jak podle žen, tak podle velké části mužů, je alarmující. Zároveň je zajímavé, že samy ženy nevěří, že jejich vyšší účast ve vedení firem zlepší jejich komerční úspěch. Logicky totiž vyvstává otázka, proč by potom organizace měly podstoupit náklady zrovnoprávnění. A pouze naplňovat kvótu nelichotí ani samotným ženám,“ zhodnotila výsledky Kateřina Benešová.