Ve světě, kde se čím dál více dbá na to, jaké mají lidské kroky dopad na životní prostředí, představuje takzvaná rychlá móda jedno z velmi často diskutovaných témat. Jejím produktem je totiž velké množství oblečení minimální kvality, která jde ruku v ruce s krátkou životností, což zatěžuje přírodu.
Výroba textilu je sama o sobě typická ohromnou spotřebou vody a jako taková má rovněž tendenci ji znečišťovat. Problém v případě rychlé módy kromě gigantické produkce ale mnohdy představují též neetické pracovní podmínky v továrnách, kde levné produkty vznikají.
Na druhou stranu, ačkoli je negativ celá řada, faktem zůstává, že zájem o levné módní oblečení stále trvá, zejména když přijde na objednávání z Číny. Poptávka po něm je momentálně tak vysoká, že zahlcuje leteckou dopravou. Pro představu, jen z čínských e-shopů Shein a Temu putuje do Spojených států denně bezmála 600 tisíc balíčků, které do USA letí z asijských uzlů, jako jsou Kanton či Hongkong.
„Největším trendem, který nyní ovlivňuje leteckou nákladní dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se e-commerce, jako jsou Shein nebo Temu,“ říká pro agenturu Reuters Basile Ricard, ředitel operací pro Čínu ve firmě Bolloré Logistics.
Pět tisíc tun sem, čtyři tisíce zase tam…
Podle údajů společnosti Cargo Facts Consulting přepraví Temu za den přibližně čtyři tisíce tun produktů, Shein dokonce pět tisíc. Alibaba je zhruba na tisíci a TikTok shop asi na 800 tunách. Uvedené množství pojme za jediný den zhruba 108 Boeingů 777.
S cenami odpovídajícími mnohdy i jednotkám dolarů za tričko představuje Shein aktuálně asi pětinu celosvětového trhu s rychlou módou. Ta momentálně tvoří polovinu celkových čínských zásilek v rámci přeshraničního online obchodu a zabírá asi jednu třetinu globálních dálkových nákladních letadel, píše Reuters s odkazem na společnost Baixiao.com, jež se mezinárodní dopravou zabývá.
Jak často nakupujete na čínských e-shopech Shein, Temu či AliExpress
Rostoucí poptávka po balíčcích z inkriminovaných e-shopů znamená, že se zmenšuje prostor pro další průmyslová odvětví, což v době, kdy se odklání lodní doprava v Rudém moři, může představovat větší problém než jindy. „Když započala krize v Suezském průplavu, už nebylo možné koupit další kapacitu. Všechno vykoupila e-commerce,“ tlumočí zpravodajská agentura slova jednoho z ředitelů leteckého nákladního dopravce, který si přál zůstat v anonymitě.
Poptávka po letecké přepravě se začala dramaticky zvětšovat už v druhé polovině loňského roku. Vlivem toho se s nedostatkem kapacity aktuálně potýkají i velké technologické firmy, jako je Apple. Konkrétně ten přepravuje maximálně tisíc tun denně. „Někteří letečtí přepravci reagovali na zvýšenou poptávku po e-commerce poskytnutím dodatečné charterové kapacity, která je již dlouhodobě silně obsazena,“ přibližuje mluvčí německé logistické společnosti Schenker.
Hodně oblečení a málo letadel
Náhlý zájem o rychlou módu samozřejmě dopadá i na sazby za leteckou přepravu z Číny. Ba co víc, kromě toho vyvolává také nejistotu z dlouhodobého nedostatku kapacit a obavy o životní prostředí. „Na základě toho, co jsme viděli, není tento model leteckého elektronického obchodu udržitelný ani z hlediska zisku, ani z hlediska životního prostředí,“ podotýká ředitel společnosti Cargo Facts Consulting Guillermo Ochovo.
Podle zakladatele zmíněné firmy Baixiao Wang Jung-čchianga je problém v tom, že nabídka nákladních letadel neroste dostatečně rychle. Společnost Boeing ve svém výhledu na rok 2023 sice informovala, že v letech 2022 až 2024 svoji flotilu nákladních strojů více než ztrojnásobí na 750 kusů, ale ve stejném čase o volné kapacity už lobují čínští obchodníci.
„Temu, jak jsme pochopili, se snaží pronajmout 12 širokotrupých nákladních letadel. Prohledávají trh a hledají jakákoli letadla, která se jim podaří najít,“ svěřil se Reuters výkonný viceprezident pro leteckou nákladní dopravu ve společnosti Unique Marc Schlossberg s tím, že e-shop kontaktoval i je. V prohlášení určeném zpravodajské agentuře pak online obchod uvedl, že ve snaze zkrátit dopravu z Číny hledá prodejce se sídlem v USA a Evropě.
Letecké společnosti a speditéři mezitím zvažují, kolik kapacity pro podnikání Shein a Temu vyčlenit, protože přeprava i ceny kolísají. Rychlé módní značky navíc způsobují obchodní nerovnováhu, což je dáno tím, že zatímco Hongkong opouští velké množství nákladu, objem zboží po cestě zpět je markantně nižší. „Vliv nových čínských gigantů v oblasti elektronického obchodu mění pravidla hry,“ konstatuje Schlossberg a dodává, že se stávají nejdůležitějšími hnacími silami v tomto odvětví.
„Společnost Shein neustále optimalizuje své úsilí, aby zajistila co nejlepší zákaznickou zkušenost a efektivitu plnění,“ uzavírá mluvčí Shein bez dalších podrobností. TikTok shop se k tématu nevyjádřil.