Menu Zavřít

Mezinárodní letiště v každém kraji?

25. 6. 2007
Autor: Euro.cz

ROZVOJ LETIŠŤ Rostoucí zájem o leteckou dopravu se projevuje i na menších českých letištích, která jsou většinou v majetku kraje. Tato letiště uvažují například o úpravách pro mezinárodní lety, čímž by tak doplnila pět stávajících. Po Praze se druhým největším letištěm v Česku chlubí jihomoravská metropole Brno.

ROZVOJ LETIŠŤ Rostoucí zájem o leteckou dopravu se projevuje i na menších českých letištích, která jsou většinou v majetku kraje. Tato letiště uvažují například o úpravách pro mezinárodní lety, čímž by tak doplnila pět stávajících. Po Praze se druhým největším letištěm v Česku chlubí jihomoravská metropole Brno. Zejména díky jeho dobré dopravní dostupnosti z Prahy jsou jeho možnosti dosud značně nevyužité. Z Brna se tak zatím létá pravidelně jen do Prahy a Londýna, od července k těmto destinacím přibyde ještě Moskva. Na jaře kvůli malé vytíženosti skončilo přímé spojení Brna s Mnichovem. „V běhu jsou další jednání s řadou leteckých společností. Jasno zatím v žádném z případů není a v úvahu přichází několik míst,“ informuje ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček. Často zmiňovány jsou Petrohrad, Paříž, Zadar či některé z italských měst. V loňském roce Brno odbavilo 394 tisíc lidí. SPOJENÍ HLAVNĚ PRO TURISTY Letecké spojení mezi Brnem a Moskvou, jehož start se plánuje na 22. července, bude určeno hlavně turistům. Využívat ho ale chtějí také jihomoravští podnikatelé. Komplikací pro ně může být, že se na této destinaci bude létat zatím jenom v létě, a to navíc pouze v neděli. „Teprve další jednání ukážou, zda se spojení rozšíří,“ podotýká náměstek jihomoravského hejtmana Václav Horák. Lety hodlá zatím provozovat ruská letecká společnost Atlant Sojuz. O linku z Brna do Moskvy má ale zájem i tuzemská společnost Smart Wings. Náměstek Horák počítá s otevřením Brna pro ruskou klientelu, na což se prý ale budou muset připravit jihomoravští podnikatelé. „Propagační materiály v ruštině a rusky mluvící personál musejí být samozřejmostí,“ dodává. SÁZKA NA OKOLÍ LETIŠTĚ Město Brno si hodně neslibuje jen od samotného letiště, kde loni vyrostla nová odbavovací hala. Území kolem něj totiž považuje Jihomoravský kraj za svou hlavní rozvojovou zónu, kam mohou přicházet investoři. Aby bylo možné rozvoj lokality koordinovat, vznikla nyní studie, která řeší například budoucí dopravní stavby. Kromě toho má pomoci obcím v okolí při vytváření jejich územních plánů. Podle krajské radní Anny Procházkové má toto území obrovský potenciál, je totiž blízko letiště, dálnice i koridoru vysokorychlostní železniční trati. Jistým rizikem této rozvojové zóny je ale skutečnost, že v okolí Brna jsou již desítky skladovacích prostor a malých provozoven. Noví investoři mohou mít problémy i s hledáním zaměstnanců. OSTRAVA SPOLÉHÁ NA HYUNDAI Z Letiště Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově létají momentálně pravidelně letadla do Prahy a do Vídně, chystá se pravidelná linka z Prahy do slovenské Sliače s mezipřistáním v Ostravě. Během letních měsíců ještě přibývají charterové lety do španělské Girony a řecké Soluně, určené i pro běžné cestující. Možnosti letiště jsou ale větší. Moravskoslezský kraj usiluje o další linky do západoevropských metropolí. Ještě letos chce podpořit až tři nové linky. V úvahu přichází Amsterodam, Paříž, Londýn nebo Brusel. Mošnovské letiště má zpracován generel rozvoje do roku 2015, navazující na podnikatelský plán. Plán počítá s výrazným zvýšením počtu přepravovaných osob z dnešních přibližně 300 tisíc za rok až na milion do roku 2010. Na letiště bude možné dojet po železnici patrně už v roce 2009, letiště postupně rozšíří infrastrukturu také pro ně. Kraj chce v příštích letech hledat pro letiště strategického partnera. Význam mošnovského letiště by měl vzrůst po otevření automobilky Hyundai v nedalekých Nošovicích. LÁZEŇSKÝM LETIŠTĚM NEZNÍ JEN RUŠTINA Z mezinárodního letiště Karlovarského kraje v Olšových Vratech létají pravidelné linky určené zejména ruským návštěvníkům zdejších lázní. Až dosud byla jedinou pravidelnou destinací Moskva. Charterové lety směřují z Karlových Varů do turecké Antalye, na řecký Rhodos a do tuniského Monastiru. Posledním přírůstkem linek mířících do Karlových Varů je letecké spojení s ruským Petrohradem, které budou zajišťovat České aerolinie. Linka bude v provozu každou sobotu a doplní již existující spojení Prahy s Petrohradem. Karlovarské letiště momentálně prochází rekonstrukcí, letos se opravuje zejména starý odbavovací terminál. První etapa závěrečné fáze přestavby a modernizace karlovarského letiště bude stát kolem 50 milionů korun. Během této doby stavaři opraví starou halu, aby se nesetkávali pasažéři ze schengenského prostoru a zemí mimo něj. Na tuto etapu získal kraj dotaci přibližně 20 milionů korun z takzvaných norských fondů. Ve druhé etapě rekonstrukce lázeňského letiště vznikne nová moderní odbavovací hala. Měla by být propojena s nynější budovou spojovací chodbou. Nový futuristický komplex má evokovat kovový trup letadla bez křídel. Tato část má stát kolem 92,5 milionu korun. Na její úhradu hodlá Karlovarský kraj získat dotace z fondů Evropské unie. Za loňský rok letiště odbavilo zhruba 33 tisíc cestujících. ČEKÁNÍ NA INVESTORA Nevyužitý je momentálně potenciál pardubického letiště, které může těžit i z relativní blízkosti Prahy. Vlak dnes jede z centra Prahy do Pardubic přesně hodinu. V loňském roce letiště odbavilo celkem 71 500 lidí, plánovaný potenciál je až půl milionu odbavených cestujících ročně. O pardubické letiště se v současnosti zajímají tři investoři, kteří hodlají rozšířit terminál a do rekonstrukce „nasypat“ řádově miliardy korun. Firmy pocházejí z Británie, USA a Jižní Koreje. Majoritním vlastníkem letiště je pardubický magistrát. Ten hledá strategického partnera. Například právě dosud nezveřejněný korejský zájemce chce vybudovat pardubické letiště jako alternativu Prahy. První dva zájemci, americká firma Odien a britská John Laing, chtějí, aby do pěti let letiště odbavovalo čtvrt až půl milionu lidí. John Laing počítá, že do roku 2025 přepraví až 3,5 milionu cestujících nízkonákladových přepravců. Firma Odien hovoří o jednom milionu pasažérů s tím, že by letiště odbavovalo klienty především charterových linek. Pardubický magistrát by měl strategického partnera letiště vybrat ještě letos. |PENTA POSTAVÍ U PRAHY NOVÉ LETIŠTĚ**Finanční skupina Penta Investments se definitivně rozhodla, že ve Vodochodech zřídí druhé mezinárodní letiště pro Prahu. Fungovat má od roku 2009 nebo 2010. Společnost chce využít přistávací dráhu leteckého výrobce Aero Vodochody, kterého koupila letos v lednu. Odborníci odhadli, že dostavba vodochodského letiště by zpočátku stála 2,5 miliardy korun, a v případu zvětšení kapacity dalších 1,3 miliardy. Penta počítá, že plánovaným terminálem projde přibližně 1,5 milionu cestujících ročně.|

  • Našli jste v článku chybu?