Menu Zavřít

Mezinárodní logistika stále vázne. Německý dopravce proto zavádí nový železniční spoj z Číny do Evropy

6. 10. 2021
Autor: DB Schenker
  • DB Schenker bude každý týden vypravovat nákladní vlak z čínského Si-anu do Budapešti

  • Přeprava zboží přes Kazachstán, Rusko a Ukrajinu má trvat 36 dní

  • Logistické společnosti nasazují mezi Čínou a Evropou i kamiony, situace v lodní dopravě se totiž stále nelepší

  • Vlakové spoje z Číny se začaly ve větší míře využívat až v posledním desetiletí, po vybudování koridorů přes Rusko a Kazachstán


Trvající potíže v mezinárodní letecké i lodní přepravě zboží nutí logistické společnosti hledat nová řešení. Či možná přesněji staronová. DB Schenker, logistická divize německých drah, tak nyní posiluje pravidelné železniční spojení z Číny do střední Evropy.

Nový spoj bude každý týden vypravován z čínského Si-anu do Budapešti. Trasu přes Kazachstán, Rusko a Ukrajinu zdolá za 36 dní, představuje tak realistickou variantu ke stále váznoucí námořní dopravě. Podle dopravce má být hlavní výhodou nové přímé linky zejména odstranění administrativních prodlev při překračování státních hranic a tím i celkové zrychlení toku zboží.

Osmimilionový Si-an nepatří k největším čínským aglomeracím, má však geograficky výhodnou polohu přibližně uprostřed nejlidnatější země světa a zároveň při západním okraji průmyslově vyspělé, hustou silniční a železniční sítí pokryté východní části země. Díky tomu nabídne nová linka německého dopravce kontejnerové spojení také se Šanghají a Čching-taem, které leží na mořském pobřeží. Firma slibuje, že zajistí veškeré přepravní náležitosti a jednání s místními úřady a celníky. 

Železnice přitom není jedinou pozemní cestou, po níž DB Schenker vozí zboží z Asie do Evropy. Podobně jako Geis zavedla také kamionovou dopravu, která je o něco rychlejší. Běžná přeprava o objemu 33 palet s maximální hmotností 22 tun trvá dva týdny.

Dálková přeprava zboží pozemní cestou je reakcí na přetrvávající problémy v mezinárodní logistice. Pandemie koronaviru a s ní spojená omezení vedla mimo jiné k dramatickému nárůstu cen lodních kontejnerů, problémem je ale také nedostatek pracovníků. „Globální dodavatelský řetězec se začíná podlamovat, jelikož dvouletý nápor na jeho pracovníky si vybírá svoji daň,“ uvedli představitelé logistických společností v dopise adresovaném světovým lídrům. Brzké zlepšení přitom není na dohled. „Váznoucí zásobování a narušování dodavatelského řetězce, které pociťujeme už několik měsíců, budou nadále přetrvávat a v některých sektorech nejspíš i zrychlovat,“ je přesvědčena například šéfka Evropské centrální banky Christine Lagardeová.

MM25_AI

Sektor globální přepravy zboží ještě není z nejhoršího venku, tvrdí šéfové světových bank. Řada organizací se obává kolapsu
Přečtěte si také:

Sektor globální přepravy zboží ještě není z nejhoršího venku, tvrdí šéfové světových bank. Řada organizací se obává kolapsu

Železniční doprava mezi Asií a Evropou je relativně novou záležitostí, pořádně začala fungovat teprve v minulém desetiletí. První spoj mezi Čínou a Německem začal jezdit v roce 2011. Hned o rok později byla zavedena linka z Wu-chanu do pardubického Foxconnu. Obě využívaly takzvaný centrální koridor přes Kazachstán, severním koridorem přes Rusko se od roku 2014 jezdí mimo jiné do Varšavy a Madridu.

  • Našli jste v článku chybu?