Mezinárodní obchod čelí další zkoušce. Lodní kontejnery se potýkají s přeplněnou kapacitou, což tlačí sazby za jejich přepravu směrem vzhůru. V jeden okamžik se totiž na moři setkalo více komplikací najednou.
Na sektor dopadají například prodloužené tranzity, jež jsou důsledkem krize v Rudém moři, kterému se lodě z bezpečnostních důvodů cíleně vyhýbají. Plynulost obchodních tras ale ohrožuje také špatné počasí v Asii, konkrétně v přístavech v Číně, Malajsii a Singapuru, přičemž děje se tak právě na začátek hlavní přepravní sezóny, během níž budou rejdaři ve velkém převážet spotřební zboží určené třeba pro návrat dětí do škol.
„Je pravděpodobné, že sazby na trasách mezi Dálným východem a západním pobřežím USA překonají úroveň z vrcholu krize v Rudém moři na začátku letošního roku,“ přibližuje pro CNBC Emily Stausbøllová, hlavní analytička společnosti Xeneta – předního srovnávače sazeb za námořní a leteckou přepravu. Podle ní ukazují ceny na rostoucí spotový trh a jeho odklonění od dlouhodobých sazeb: „Čím větší je rozpětí mezi dlouhodobými a krátkodobými sazbami, tím větší je riziko opoždění nákladu, k čemuž, jak víme, již dochází.“
Může být hůř. A nejspíš i bude…
Spotové sazby sice po prudkém nárůstu začátkem tohoto roku již klesly, ale na trasách směrem k pobřeží USA začaly koncem dubna opět prudce stoupat, a to v průměru o 1500 dolarů. Někteří dopravci své smluvní ceny oproti minulému měsíci už dokonce zdvojnásobili, což dle Stausbøllové vyvolává vzpomínky na období během pandemie, kdy byla řada firem tlačena k sazbám prémiovým, kterými si tyto společnosti pojistily místa na plavidle. A co víc, údaje Xenety naznačují, že ceny začátkem června dále porostou.
Právě během koronaviru dosahovaly sazby ve srovnání s minulostí i několikanásobně vyšších hodnot. Například v roce 2021 stoupla spotová cena 40stopového kontejneru z Asie do USA až na 20 tisíc dolarů (skoro 434 tisíc korun), uvedla tehdy ČNB.
Před nedostatkem kontejnerů od ledna varuje také mezinárodní přepravce DHL, podle kterého nízká kapacita ohrožuje trasy z Asie do Latinské Ameriky, ty přes Pacifik a také trasy z Asie do Evropy. „Tento nedostatek se týká konkrétních míst, některých dopravců a určitých typů zařízení,“ cituje CNBC Goetze Alebranda, ředitele divize Ocean Freight Americas společnosti DHL Global Forwarding. Jako příklad zmiňuje nedostatek 40stopých kontejnerů v čínském přístavu Čchung-čching z minulého týdne.
Judah Levine, vedoucí výzkumné společnosti Freightos, jež provozuje rezervační a platební platformu pro mezinárodní přepravu, pak upozorňuje i na další komplikace. Třeba na fakt, že v březnu a dubnu používali přepravci běžně nevyužívaná plavidla k tomu, aby kompenzovali delší plavby a dodrželi harmonogram odjezdů: „To však znamená, že na trhu aktuálně chybí nadbytečná kapacita.“
Zboží z Číny versus počasí
Dodatečné zpoždění způsobilo špatné počasí ve východní Asii. Řada dopravců tak vynechávala některé přístavy, anebo zkracovala dobu, za kterou vypluje zpět z cílových destinací, čímž získávala čas. Kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám se pak do Číny vrátilo méně prázdných kontejnerů, což příliš nekoresponduje se zvýšenou poptávkou z této země, kterou mají z velké části na svědomí levné obchody typu Shein a Temu.
Nicméně, podle společnosti Honor Lane Shipping mají dopravci pro manipulaci s kapacitou stále dostatek prostoru. Argumentovala přitom tím, že v květnu a červnu vzrostly „prázdné odjezdy“. Firma Drewry, která se zabývá výzkumem námořní dopravy, pak uvedla, že mezi 20. a 24. týdnem lodního kalendáře, tedy zhruba od půlky května do poloviny června, bylo zrušeno celkem 17 odjezdů na transpacifické trase.
Nové sazby platné od 15. do 31. května oznámila třeba společnost MSC, což je největší světový přepravce vůbec. Za 40stopové kontejnery, jež vyjedou směrem k západnímu pobřeží USA, si účtuje osm až deset tisíc dolarů (zhruba 182 až 228 tisíc korun).
Zdražování pocítí i spotřebitelé
Nutno podotknout, že zdražení nepocítí jen obchodníci. Růst přepravních cen samozřejmě následně doléhá i na samotné spotřebitele. Ostatně, právě závratné sazby za přepravu během pandemie označil Federální rezervní systém za jednu z příčin inflace. A k tomu, jaký vliv by rostoucí ceny přepravy mohly mít na spotřebitelské ceny, se v únoru vyjádřila také banka J.P.Morgan.
„Vzhledem ke skutečnosti, že hlavním faktorem nižší inflace ve světě byla globální dezinflace zboží, hrozí, že nedávné snížení globální přepravní kapacity tento dezinflační trend přinejmenším přeruší. V horším případě budou po určitou dobu tlačit ceny obchodovaného zboží nahoru,“ píše ve zprávě hlavní ekonomka společnosti Nora Szentivanyiová.