Menu Zavřít

Mezinárodního strojírenský veletrh: ve znamení krize

15. 9. 2009
Autor: profit

V pondělí 14. září se otevřely brány Mezinárodního strojírenského veletrhu Brno, pět dní bude brněnské výstaviště patřit prezentaci technologií pro průmysl, dopravu a logistiku. Letošní ročník se koná za mimořádně nepříznivých okolností. Ekonomická krize se totiž dotýká většiny vystavovatelů.

Autor: Jakub Stadler

Mezinárodní strojírenský veletrh je pro vystavovatele jedním z nástrojů, jak oslovit nové klienty a stávajícím odběratelům prezentovat své novinky a inovace v sortimentu. Velmi cenná je z tohoto hlediska silná koncentrace nabídky a poptávky, která poskytuje zpětnou vazbu pro další směřování firem. V neposlední řadě chtějí vystavovatelé svou účastí na veletrhu vyslat stávajícím a budoucím zákazníkům jasný signál, že pro ně jsou i v době krize silným a spolehlivým partnerem.

Firmy pod tlakem hospodářské krize více zvažují náklady a na prezentaci se letos připravovaly pečlivěji než v minulých letech. Chtějí být vidět a na veletrh jedou s jasným cílem navázat nové kontakty, získat nové poptávky, ale také setkat se se stávajícími zákazníky a obchodními partnery. Nelze předpokládat, že poptávka po nových technologiích bude stejně masivní jako vloni, ale konkrétní zájemci pravděpodobně budou mít jasnější vizi než v minulosti.

V Brně se sejde průmyslová špička

Veletrh nadále zůstává důležitou součástí podnikatelské strategie předních českých i zahraničních výrobců. Zúčastní se ho přibližně 1500 vystavujících firem z 28 zemí, které do Brna přivezou to nejlepší ze svého sortimentu, aby naplnily současné náročné marketingové cíle.

Tradiční dominantu veletrhu představuje obor obrábění, tváření, svařování, povrchové a tepelné úpravy, v níž se bude prezentovat třetina všech vystavovatelů. K nosným oborům patří také materiály a komponenty pro strojírenství, elektronika, automatizace a měřicí technika, energetika a plastikářský průmysl. Zvýrazněná problematika dopravy a logistiky je tématem souběžně konaného specializovaného veletrhu Transport a Logistika, který se koná pouze v lichých letech. Jeho nejsilnější branží je manipulační technika, ale bohatou nabídku slibují také obory průmyslové balení, vybavení skladů nebo kolejová technika.

Vysoká účast zahraničních firem

Zájem ze zahraničí zůstává na vysoké úrovni posledních ročníků. Vystavuje 540 zahraničních firem, desítky z nich poprvé, a podíl zahraničních účastníků dosahuje stejně jako v minulých letech 36 procent. Dominovat budou jako již tradičně německé firmy. Představí se 250 německých společností, z nichž 60 vystavuje poprvé. Řada dalších bude svou nabídku prezentovat prostřednictvím svých českých zástupců či distributorů. V rekordním počtu letos vystavují jednotlivé spolkové země Německa: v pavilonu Z (German Pavilion) návštěvníci najdou oficiální účasti šesti spolkových zemí (Bádensko-Württembersko, Sasko, Sasko-Anhaltsko, Durynsko, Bavorsko a Porýní-Falc).

Po Německu bude nejpočetněji zastoupeným státem Slovensko s 80 vystavovateli, následují Itálie, Rakousko a Švýcarsko. Hlásí se mnoho nových vystavovatelů, kteří přijedou nejen z Evropy, ale také z asijských zemí. Oficiální účast přichysta-

ly vedle Německa ještě Francie, Itálie, Norsko, Rusko, Slovensko, Švýcarsko a Tchaj-wan. Na straně návštěvníků je již dnes ohlášena řada podnikatelských misí, mimo jiné z Německa, Ruska nebo Velké Británie.

Bohatý doprovodný program

Tradiční součástí veletrhu je bohatý odborný doprovodný program. V pěti dnech se uskuteční několik desítek konferencí, seminářů, diskuzních fór a workshopů s mezinárodní účastí. Tematicky se zaměří především na nejnovější technologie. Součástí Energetického fóra bude konference zaměřená například na otázky, jak se bude rozvíjet využívání jaderné energie v kontextu České republiky, Slovenské republiky i celé Evropy, nebo jak se české a slovenské strojírenské a další podniky zapojí do budování nových energetických zdrojů.

Konference se chystá v době, kdy se v České republice intenzivně diskutuje o rozvoji jaderné energetiky a kdy ve Slovenské republice je již rozhodnuto o dostavbě elektrárny v Mochovcích. K aktuálním otázkám jaderné energetiky se na konferenci vyjádří zástupci politické sféry, státní správy, odborníků i důležitých zainteresovaných firem. Jedním z progresivních a nových témat ve strojírenství je takzvaná digitální továrna, tedy simulace komplexních výrobních procesů ve virtuálním světě. K tomuto tématu bude připravena nejen zajímavá expozice, ale 15. září v pavilonu P proběhne také pod stejným názvem mezinárodní konference. Jinou zajímavou novinkou je „Výukové centrum mladých strojařů“ organizované Svazem strojírenské technologie. Z tradičních doprovodných aktivit nebudou chybět například Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR, CzechTrade Meeting Point nebo Logistická konference.

Řada novinek bude i z rezortu dopravy

Jak už bylo řečeno, každý lichý rok je součástí akce veletrh Transport a Logistika. Ten se letos soustředí na tradiční místa – do pavilonů A1, A2 a na okolní volné plochy včetně kolejiště. Nejsilněji zastoupenými obory letošního ročníku jsou manipulační technika, jeřáby a skladové vybavení. Bohatou nabídku atraktivních exponátů slibují také obory průmyslové balení nebo kolejová technika. Zajímavostí je výstavní premiéra společnosti Flexlink z Malajsie, která potenciální klientelu ze střední Evropy osloví nabídkou dopravníkových systémů. K novým velkým jménům patří například Bombardier, evropský lídr v oblasti kolejové dopravy, nebo švýcarský Interroll, přední světový výrobce komponentů a subsystémů dopravníků pro přepravu materiálu, logistiku a automatizaci.

Součástí veletrhu Transport a Logistika bude i mezinárodní železniční konference s podtitulem „Železniční doprava – vyspělý, ekologický, efektivní a bezpečný způsob dopravy“. Ta se uskuteční 15. září v Kongresovém centru BVV a pořádá ji Asociace podniků českého železničního průmyslu ve spolupráci s dalšími partnery. Dopolední „evropská“ část je určena široké odborné veřejnosti a zaměří se zejména na ekologii a efektivitu provozu železnic, problematiku financování a také budování vysokorychlostních koridorů. Odpolední program má podtitul „Železniční doprava – ekologicky, ekonomicky a efektivně, smysluplná alternativa k dopravě silniční“ a je určen zástupcům měst, krajů a regionů.

FIN25

Partnerskou zemí je Slovensko

Brněnský veletrh začínal jako československý a svým způsobem to platí stále. Pro mnoho slovenských podniků je dodnes nejvýznamnější prezentací na zahraniční scéně. Slovensko, které zde počtem zastoupených firem dlouhodobě zaujímá druhou příčku po Německu, bylo vyhlášeno oficiální partnerskou zemí. Nejpočetnější zastoupení mají slovenští vystavovatelé v oborech obrábění a tváření a materiály a komponenty pro strojírenství. Oficiální účast v pavilonu F zaštiťuje Ministerstvo hospodářství Slovenské republiky.

  • Našli jste v článku chybu?