Crowdfunding mění způsoby, jak financovat neotřelé nápady všeho druhu. Minulý týden ukázal, že to jde i u nás
V Česku minulou středu padl jeden zajímavý rekord. Danu Přibáňovi, momentálně asi nejznámějšímu českému cestovateli, který se svými žlutými trabanty brázdí kontinenty a točí o tom divácky úspěšné filmy, se podařilo vybrat 2,6 milionu korun na další ztřeštěný výlet, tentokrát napříč Austrálií a Oceánií. Částka samotná zas až tak světoborná není. Jde spíš o to, jakým způsobem Přibáň peníze sehnal. Během jediného měsíce mu je poslaly stovky dobrovolných dárců přes portál Startovac.cz. Proč to udělali? Prostě chtěli vidět, jak to ty trabanty zase zvládnou. Přibáňův projekt se tak stal dosud nejúspěšnějším crowdfundingovým projektem v Česku.
Přibáň původně chtěl pomocí webové stránky Startovac.cz vybrat jen půl milionu na dofinancování výletu, zbytek peněz na cestu a natočení filmu o ní si předtím klasickým způsobem vyběhal u sponzorů. Kdyby věděl, kolik peněz mu jeho fanoušci pošlou, mohl si to půlroční doprošovací kolečko odpustit. Teď už ví, že příští výpravu může financovat čistě pomocí crowdfundingu. „Je to úplná haluz. Nečekali jsme to. Věřil jsem, že ten půlmilion dáme tak za tři týdny a zbytek měsíce se tam budem horko těžko snažit, abychom vybrali o něco málo víc. Ale my jsme tam už za dvacet hodin měli 800 tisíc,“ popisuje vzrušení z crowdfundingu bodrý cestovatel.
Máte na to měsíc Crowdfunding je alternativní způsob financování pro lidi, kteří chtějí realizovat něco, na co nemají dost peněz – ať už třeba natočit film, nahrát desku nebo vyrobit počítačovou hru. Na crowdfundingovém webu autor svůj projekt představí veřejnosti krátkým popiskem a stanoví si částku, kterou chce získat. Když se mu ji během stanovené lhůty – většinou třiceti dní – vybrat podaří, peníze mu prostě přijdou na účet, majitel webové stránky si vezme pět až deset procent. Když cílovou částku během měsíční lhůty projekt nevybere, veškeré dary se vrátí na účty přispěvatelů. Důležitá je proto přesvědčovací kampaň, při které autor projektu láká nové dárce. „Kdo byli podle vás Hanzelka a Zikmund?
Myslíte, že to byli hlavně cestovatelé?
Oni ale neprojeli nejvíc zemí ani nestrávili nejdelší dobu v zahraničí. Oni o sobě hlavně uměli dát nejlépe vědět. Byli to mistři public relations,“ popisuje důležitost umění sebeprezentace Přibáň, vystudovaný elektrotechnik, který se dříve živil jako novinář.
Přibáňův projekt zlomil rekordy ve všech kategoriích – nejenže vybral nejvíc, ale cíl také splnil za nejkratší dobu a peníze mu poslal největší počet dárců. „Líbí se mi na tom, že to naplňuje ideu šíření pozitivního myšlení. Češi si o sobě myslí, že jsou nepřející a chtějí všechno zadarmo. Teď se ukazuje, že to není úplně pravda. Startovač ukázal, že tady je spousta pozitivních lidí, a teď dostali možnost to ukázat,“ říká autor jakéhosi svérázného Top Gearu na český způsob. Přibáň sice vybral 2,6 milionu a jeho cestovatelské dokumenty jsou divácky úspěšné, samotná filmařina ho ale neuživí. Hlavní příjem bývalého novináře tak tvoří cestovatelské přednášky ve formátu dvě hodiny povídání za 150korunovou vstupenku, se kterými objíždí republiku.
V Česku fungují dva hlavní crowdfundingové weby. Hvězdou zmíněné stránky Startovac.cz jsou Přibáňovy trabanty, trumfem konkurenčního webu Hihit.cz je ambiciózní pokus Nakopni Jatka. Cirkusový spolek La Putyka se tu snaží vybrat dva miliony na rozjezd uměleckého centra v bývalých jatkách v pražských Holešovicích.
Vedle několika hlavních koní je tu ale také záplava neznámých lidí, kteří se přes crowdfunding snaží získat peníze na vydání alba svojí kapely nebo třeba knihy. Podle spolumajitele webu Startovac.cz Martina Brücknera uspěje zhruba 47 procent všech projektů.
Způsobů, jak nalákat lidi, aby peníze v záplavě projektů poslali právě vám, je několik.
„Kampaň má stát na třech pilířích. Hlavní je produkt, byť to zní jako klišé. Druhá důležitá věc je prezentace, tedy třeba ukázat fanouškům video, vymyslet příběh, slíbit dárcům odměny. Třetí věc je komunikace. Tam mají velkou výhodu projekty, které už kolem sebe mají z minulosti vytvořenou komunitu lidí,“ říká Brückner. On i ostatní spolumajitelé zatím dělají Startovac.cz pro zábavu. Web založili v roce 2013 a od té doby přes něj proteklo asi 12 milionů korun.
Vedou počítačové hry V zahraničí už ale crowdfunding funguje déle a částky, které se vybírají, jsou daleko zajímavější. Dosud nejúspěšnějším projektem všech dob je počítačová hra Star Citizen, která od roku 2012 stihla přes americký portál Kickstarter.com vybrat skoro 75 milionů dolarů. Realistický vesmírný simulátor, v němž hráč obchoduje s jiným planetárními rasami a létá raketou v kosmu, má být dokončen v roce 2016. Na zmíněný mezinárodní server Kickstarter.com si došli pro peníze na vývoj počítačové hry také Češi ze studia Warhorse. Na výrobu videohry Kingdom Come: Deliverance z prostředí středověkého českého království se jim podařilo vybrat přes milion dolarů. Hra má být uvedena na konci tohoto roku a její mecenáši budou odměněni třeba tím, že ve hře bude zvěčněno jejich jméno nebo tvář, v závislosti na velikosti příspěvku.
Přes Kickstarter.com anebo konkurenční Indiegogo.com ale vznikají také úspěšné technologické produkty. Dlouhou dobu byla nejúspěšnější kampaní výroba levných chytrých hodinek Pebble, jejichž autor přes crowdfunding v roce 2012 získal přes deset milionů dolarů. Peníze od drobných dárDejte ců z internetu pokryly většinu nákladů na vývoj hodinek. První modelová řada hodinek se objevila v obchodech v roce 2013 za 150 dolarů a dárci, kteří poslali 115 dolarů, je dostali zdarma. Autor projektu, designér Eric Migicovsky, tak vlastně přijal objednávky na produkt, který ještě neměl. Do konce loňského roku se hodinek Pebble Smartwatch prodalo milion kusů.
Až se chytne Čína…
Poslední globální odhad ročního obratu crowdfundingového financování z poloviny loňského roku hovoří o 5,1 miliardy dolarů. To je zatím poměrně málo. Do roku 2025 by ale jenom v Číně samotné mělo být tímto způsobem ročně vybráno 50 miliard dolarů, odhadla Světová banka. Představte si půl miliardy Číňanů připojených k internetu, kteří budou posílat drobné částky na něco, co by rádi viděli vzniknout… V nejlidnatější zemi světa je crowdfunding zatím v plenkách.
Oproti americkému Kickstarteru, který financoval přes milion projektů, jich mají čínské weby pouhé desítky a nejúspěšnějším financovaným projektem je kreslený seriál za 260 tisíc dolarů. Že se ale jedná o perspektivní odvětví, signalizuje i nástup velkých hráčů: vloni představil svoji crowdfundingovou platformu jménem Yu Le Bao obří e-shop Alibaba, hned poté přišel se svojí vlastní stránkou nazvanou Coufenzi konkurent JD.
V Brazílii, nejlidnatější zemi Jižní Ameriky, je crowdfunding na vzestupu. Catarse, nejúspěšnější crowdfundingová stránka, v polovině loňského roku vybrala přes čtyři miliony dolarů na více než tisíc projektů a další weby se objevují každý měsíc. V rozvojových zemích s velkými populacemi ale rychlé expanzi tohoto způsobu financování brání opora v silném právním zázemí, shodují se experti.
V Česku podle Dana Přibáně rychlejšímu rozvoji crowdfundingu brání nálepka dobročinnosti. „Crowdfunding by se měl stát něčím normálním. Není sbírka na Národní divadlo ani nějaká charita,“ uzavírá cestovatel, filmař a automechanik v jedné osobě. A od minulého týdne také nejúspěšnější český crowdfunder.
Přibáňův projekt se tak stal dosud nejúspěšnějším crowdfundingovým projektem v Česku.
O autorovi| Petr Horký, horky@mf.cz