Letní festival Rock for People patří již několik let k největším hudebním akcím svého druhu v Česku. Letos jeho rozpočet poprvé překročí 50 milionů korun. Polovinu této částky organizátoři vyplatí zúčastněným kapelám. K hlavním hvězdám akce patří Faith No More, The Prodigy nebo Skrillex.
„Honoráře hudebníků v posledních letech značně vzrostly, skupiny si tak kompenzují padající prodeje desek,“ uvedl Michal Thomes z pořadatelské agentury Ameba Production. Ta kromě obřího festivalu investovala i do dětského fenoménu Kašpárek v rohlíku nebo stojí za úspěchem kapely Divokej Bill.
* E15: Je letošní ročník Rock for People, co se týče financí, očekávané návštěvy, největší v historii akce?
Obvykle se to říká, ale letos to tak opravdu je. Slavíme osmnáctiny, takže jsme si řekli, že to pojmeme ve velkém stylu. Jenom rozpočet na kapely se meziročně zvýšil o sedm milionů korun.
* E15: Máte v sobě zakódované nějaké meze, kam až festival může růst? Kolegyně Holušová z Colours of Ostrava říkala, že by nerada dělala festival pro 100 tisíc lidí.
Pouze je odhadujeme. Mohly by se pohybovat někde mezi 30 a 35 tisíci návštěvníky. Určitě nechceme, aby nastala situace, že budeme mít vyprodáno, ale nebude dostatek toalet, nebudou místa pro stany. Kvůli tomuto jsme se stěhovali z Českého Brodu do Hradce Králové. Limit, který je dán koupěschopností Čechů a fanoušků z okolních států, se u velmi dobře obsazeného festivalu za nedotované či tržně nastavené vstupné pohybuje někde okolo 50 tisíc lidí.
* E15: Pohybuje se váš festival v posledních letech v plusu, nebo v minusu?
Občas to dopadne dobře, občas je to naopak. Kupříkladu loňský ročník nám trochu zhatilo počasí. To je faktor, který hýbe příjmovou stránkou v řádu statisíců, možná i milionů korun. Není příjem ze vstupného na místě, je nižší spotřeba jídla, pití i dalších služeb. Promotérova noční můra vždy je, jak bude.
* E15: Jak minusový výsledek řešíte? Sáhnete do úspor, na peníze z jiné činnosti Ameby, požádáte banku o úvěr nebo dodavatele o odložení splatnosti faktur?
Máme štěstí na dlouholeté vztahy s našimi partnery. V podstatě 18 let fungujeme v téměř nezměněném týmu. Za takové konstelace se můžete s dodavateli bavit o odložených nebo rozložených platbách. Rock for People stojí na vícezdrojovém financování, takže v případě nutnosti je možné sáhnout do peněz, které zbyly po dobrém ročníku.
* E15: Jak se na tento typ podnikání tváří české banky? Dostanete nějaký úvěr?
Účet máme dlouhodobě v Komerční bance. Tam znají naše transakce a pohyby na účtu. Vzhledem k tomu, že znají naše obchodní chování, celkem bez problémů dostaneme kontokorent nebo překlenovací úvěr, který řeší potřeby v cash flow. Festivalový byznys je hodně sezonní. Více peněz vygenerujeme na akci a těsně po ní, ale zálohy kapelám, někdy stoprocentní, platíme před festivalem. Banky jsou vlastně skrytí partneři festivalu.
* E15: Jak velký je letošní rozpočet festivalu a jak se měnil v průběhu let?
Hodně se blížíme 50 milionům korun, možná je překonáme. Bude to záviset na mnoha faktorech.
* E15: Můžete se pojistit proti ošklivému počasí?
Loni nás oslovila pojišťovna Lloyd, že tento produkt nabízejí. Ale byla by to příliš vysoká položka rozpočtu. Máme zkušenost, že je velmi obtížné domoci se pojistné částky. Pojišťujeme se pravidelně, ale nikdy jsme od pojišťovny nic nedostali.
* E15: Kolik z rozpočtu padne na nákup umělců?
Určitě přes 50 procent. V posledních letech je tento podíl konstantní. Zbytek tvoří produkce služby, produkce a propagace.
* E15: Jak se mění ceny interpretů za posledních pět let? Předpokládám, že dost rostou s tím, jak padají prodeje cédéček.
Přesně tak. Vydávání alb je již jen jakási promo akce na koncerty. Ale ten nárůst se nedá generalizovat. Nás osloví agent kapely, kolik dáme. Často nám pak odpoví: To je málo, zkuste honorář zdvojnásobit. Rozumím tomu, odměna agenta je stanovena jako procento z domluvené částky. Česko již není bráno jako divoký východ, kde se pardonují nižší honoráře kapelám. Růst cen se týká nejen světových hvězd, ale i českých kapel.
* E15: Platí pořád, že nejdražším umělcem, kterého jste koupili, byli britští Muse v roce 2010, za které jste prý dali 250 až 300 tisíc euro?
Přesné částky nesdělujeme. Ale u tohohle odhadu jsme až někde u horní hranice. Muse byli nejdražší až do letošního ročníku, Faith No More tuto hranici mírně překročili.
* E15: Vyžadují nyní kapely s blížícím se bankrotem eurozóny častěji platby v dolarech?
Euro v nákupech stále ještě figuruje. Situace, kdy euro a koruna v souvislosti s krizí eurozóny oslabují, je ale pro promotéry velmi nepříjemná. Kolísání eura nás stálo již statisíce korun na kurzových rozdílech.
* E15: Přeplácíte se hodně s konkurenčními festivaly?
Asi se u agentů umělců potkáváme, ale nemám zmapováno, s kým a kde. Ale například letos nám zkrachovalý festival Prague City umělou licitací zvedl cenu Faith No More o 1,5 milionu korun.
* E15: Je nějaká sorta hvězd, které jsou nejen pro vás, ale pro český festival obecně nedosažitelné? Kde je ta hranice?
Na českém festivalu nikdy nevystoupí U2, Rolling Stones a tak dále. Bavíme se o kapelách typu Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Metallica, Coldplay, jejichž honoráře se pohybují v řádu stovek tisíc eur nebo dolarů až k milionu dolarů. Tam už to ztrácí ekonomický smysl.
* E15: Co je vaším hlavním příjmem?
Největším zdrojem příjmů jsou stále návštěvníci. Pak následují partneři, bez nichž by to nešlo, a prodej občerstvení.
* E15: Můžete to percentuálně rozvrstvit?
Ze vstupného získáme přes 50 procent, partnerství tvoří 25 až 33 procent. Zbytek ostatní zdroje jako pronájmy plochy stánkařům, prodej piva nebo merchandising.
* E15: V roce 2010 s vámi rozvázala partnerství Česká spořitelna. Mělo to na vás podobně fatální dopad jako odchod Telefóniky od Sázavafestu?
Nemělo. Již proto, že na partnerech není Rock for People zcela postaven. Ale bylo to nepříjemné.
* E15: Spořitelna masivně podporuje další festivaly jako Colours of Ostrava, United Islands, České hrady, Pražské jaro. Dověděli jste se, proč zrovna vy jste vypadli?
Nedověděli. Stále je mi to záhadou, protože několik let předtím nás spořitelna ujišťovala, že je s námi spokojena. Naštěstí se nám tuto díru v rozpočtu podařilo zacelit. Máme nového partnera, Google, a ten se k festivalu staví velmi vstřícně a i my v něm vidíme dlouhodobého spojence. Jsme za to rádi, stejně jako za pokračování spolupráce s T-Mobile.
* E15: Na jak dlouho jste s Google uzavřeli spolupráci?
Na rok s tím, že existuje opce na další partnerství.
* E15: Jak drahá je pozice generálního partnera?
Mluvíme o řádu milionů korun.
* E15: Je trh sponzorů festivalů dlouhodobě ustálený, nebo se občas podaří někoho přetáhnout na konkurenční akci?
Fluktuace se nejvíce týká pivovarů. Rock for People třetím rokem po sobě pokračuje se Staropramenem.
* E15: Nesouvisí to hlavně s hudebním vkusem momentálního šéfa marketingu daného pivovaru?
Může to tak být, ale nemělo by.
* E15: Kolik vlastně zaměstnává Ameba Production lidí?
Máme tři stálé zaměstnance plus okruh blízkých externistů, kteří tvoří základní tým. V době festivalu zaměstnáváme další stovky lidí, odhaduji tak tři sta.
* E15: Jaké jste loni měli tržby a výsledek?
Největší obrat děláme jednoznačně v rámci Rock for People, ten tvoří okolo 90 procent našich tržeb.
* E15: Kromě festivalu zastupujete například Divokýho Billa. Kdo další je pod vašimi křídly?
Novinkou je přátelská dohoda s Divokým Billem, že už je zastupovat nebudeme. Budou se manažerovat sami. Spolupracujeme s Horkýže Slíže, kteří jsou hodně v kurzu, a s Cocotte Minute a Tichou dohodou.
* E15: Ameba investovala i do Bejbypanku, firmy, která obchoduje s populárním Kašpárkem v rohlíku. Máte tam 25 procent. Jak vám tato investice vydělává?
Nejsme úplně spokojeni. Očekávání byla mnohem větší. To souvisí i s kašpárkovským festivalem Kefír, který se měl loni uskutečnit v Lysé nad Labem a který byl na poslední chvíli zrušen kvůli bojkotu místních odpůrců rodinného festivalu. To byla nepříjemná epizoda, která poznamenala plány, jež jsme v této oblasti měli. Možná je oživíme letos na podzim.
* E15: To mne překvapuje. Myslel jsem, že Kašpárek v rohlíku je solidně byznysově rozjetý, viz festival Kašpárkohraní v Praze na Džbánu.
Kašpárkohraní není akcí firmy Bejbypank. Kašpárek v rohlíku je tam pouze jako najatý interpret.
* E15: Kolem Ameby se údajně pohyboval zakladatel centrum. cz a multimilionář Oldřich Bajer. Jaká je jeho role a chystá se nějaká jeho investice do vašeho byznysu?
Pan Bajer je náš dlouholetý kamarád. Spolupracovali jsme s ním ještě v dobách Rock for People v Českém Brodě. Je pravda, že Oldřicha naše podnikání v oblasti hudby vždy zajímalo a že nás podporoval. V poslední době spolupracujeme velmi úzce, pomáhá nám v oblasti marketingu. Blízko je doba, kdy nějakým způsobem více vstoupí do fungování Ameba Production.
Čtěte také:
Český Google se napojil na festivalový byznys
Kulturní léto startuje v dobré finanční kondici
Na festival Rock for People přijedou i Faith No More
* E15: Loni zažil festivalový trh určité zvolnění, co se týče zájmu diváků, možná i sponzorů. Jak to na vás dopadlo? Kvůli tomu jste loni ukončili Zimní Rock for People?
Na Zimní Rock for People se nám nepodařilo přenést sílu značky.
* E15: Co vaše další menší festivaly – Natruc Kolín, Kytlice, Ouvalskej Bigbít, Řev Řevnice?
Všechno jsme ukončili. Některé festivaly – Ouvalskej Bigbít nebo Natruc Kolín – fungují dál, ale my se již na nich nepodílíme. Důvody byly velmi podobné. Doba, kdy festivaly lokálního charakteru velmi dobře fungovaly, je pryč. Množství podobných akcí vedlo k rapidnímu poklesu návštěvnosti. Chceme se po celý rok soustředit výhradně na Rock for People.
* E15: Máte nové byznysové příležitosti typu teambuilding. Jak to funguje?
Rock for People nabízíme nejen jako reklamní platformu, ale i jako platformu pro stmelování firemních týmů, pracovních kolektivů. Tato věc je v zárodku, letos na festival poprvé vyrazí lidé z Google a z několika dalších firem. Jedna z nich koupila pro své zaměstnance dokonce 50 vstupenek v rámci projektu Partičky.
* E15: Dopadá krize hudebního průmyslu nějak i na festivaly?
V pozitivním smyslu. Jak roste byznys s nejrůznějšími zážitky, daří se i festivalům. Velký festival se zahraničními kapelami, performery a tak dále nabízí velký zážitek. To hraje do karet našemu byznysu. Samozřejmě všichni řešíme krizi v Řecku, pohyby kurzu eura, to vše nahlodává pohnutky k utracení peněz na vstupenky.
* E15: Dokážete odhadnout objem českého festivalového byznysu?
Česká republika je festivalový fenomén. Je tu nadprůměrné množství, což ovšem celý trh trochu rozmělňuje. Žádné číslo si netroufnu tipnout.
* E15: Již několik let se tvrdí, že je takové množství akcí neúnosné a že se festivalový trh musí pročistit. A pořád nic. Čím to je? Vždy se daří najít nějakého hejla, který do festivalů nasype množství peněz?
Asi ano, opravdu je to možná o nějakých hejlech nebo spekulantech, kteří si myslí, že je to jednoduchý byznys. Každý rok několik akcí zanikne, ale i vznikne.
Michal Thomes (44)
Hudební promotér a manažer. V roce 1991 vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Po absolvování vojenské služby postupně pracoval ve společnosti Treon a na České zemědělské a potravinářské inspekci. V roce 1997 s Petrem Fořtem založil agenturu Ameba Production, která se zabývá organizováním kulturních akcí a zastupováním kapel (Divokej Bill, Horkýže Slíže, Vypsaná fixa, Tichá dohoda). Od roku 1995 pořádá hudební festival Rock for People (Anděl v roce 1999, 2007), který patří k největším hudebním akcím v Česku.