Menu Zavřít

Michel Barnier, Tonio Borg: Levné, čitelné a přístupné účty

21. 5. 2013
Autor: Redakce

Bankovní účet se stal neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života. Umožňuje nám provádět a přijímat platby, nakupovat na internetu a platit účty za domácnost. Bez bankovního účtu se běžný život zkomplikuje a zdraží. V současné době však stále asi 58 milionů Evropanů bankovní účet nemá. Z tohoto počtu by si účet přálo založit 25 milionů osob.

Pro Evropany je rovněž těžké otevřít si bankovní účet v jiné evropské zemi, pokud v ní nežijí. S tímto problémem se každoročně potýkají tisíce studentů.

Nepřijatelné komplikace

Kromě toho jsou mnozí se službami své banky nespokojeni, ale nezmění ji, protože je pro ně obtížné porovnat informace o dostupných alternativách na trhu a protože přechod je složitý a příliš často při něm dochází k chybám. Provedli jsme studie, které ukazují, že pokud máte v bance zadaný trvalý příkaz jako například pravidelnou úhradu nájemného a chcete bankovní účet změnit, ve čtyřech z pěti případů lze očekávat komplikace. To je nepřijatelné.

Jmenovali jsme pouze některé z problémů, na něž Evropané u svých bank denně naráží. Pokud chceme, aby občané plně využívali výhod jednotného trhu, musíme tyto problémy vyřešit. Evropští spotřebitelé by měli být schopni porovnat nabídky a vybrat si tu z nich, která odpovídá jejich potřebám za nejlepší možnou cenu.

Právo na základní účet

Proto nyní Evropská komise navrhuje nová pravidla, která řeší problémy, jež se vyskytují v následujících oblastech: přístup k základnímu bankovnímu účtu, transparentnost a porovnatelnost poplatků za vedení účtu a možnost přejít s bankovním účtem k jinému poskytovateli. V průběhu let jsme se tyto problémy snažili řešit tím, že jsme v bankovnictví podporovali seberegulaci a doporučovali členským státům určitá zlepšení, ale naše pokusy měly nevalný účinek, což je důvod, proč je nyní zapotřebí přijmout právní předpisy.

Do budoucna by všichni spotřebitelé, kteří oprávněně pobývají na území EU, měli mít právo na základní bankovní účet v kterémkoli členském státě EU bez ohledu na jejich finanční situaci. Tento účet jim umožní provádět řadu běžných základních úkonů, jako je přijetí výplaty nebo zaplacení účtů za domácnost, a musí být k dispozici bezplatně nebo za přiměřený poplatek.

Dále by mělo být mnohem jednodušší a rychlejší přejít s účtem k jinému poskytovateli. Banky nebo jiné instituce, u kterých lze založit účet, budou muset dokončit proces převodu bankovního účtu do 15 dnů (do 30 dnů, pokud sídlí v různých členských státech EU) a tato operace musí být zdarma.

Zlepšení života

A nakonec žádáme, aby všichni klienti bank získali standardizované informace o službách a souvisejících bankovních poplatcích, které od svých bank mohou očekávat. Chceme také zajistit, aby měl každý členský stát EU nejméně jednu prověřenou internetovou stránku, kde budou srovnány ceny a podmínky bankovních účtů, což evropským spotřebitelům umožní snadněji porovnávat a najít si vyhovující nabídky na trhu.

Těmito návrhy chceme dosáhnout výrazného zlepšení života milionů evropských občanů tím, že se jim poskytnou nástroje, díky nimž se plně zapojí do společnosti a budou moct využívat nejlepších nabídek na trhu.

Konkurenceschopnější prostředí a integrovanější evropský trh retailových finančních služeb prospějí i průmyslu. Návrh doplňuje další pravidla, která jsme navrhli, aby se evropský finanční sektor stal bezpečnějším, zdravějším a odolnějším.

Autoři jsou eurokomisaři pro vnitřní trh (M. B.) a spotřebitelskou politiku (T. B.)

CIF24


• Čtěte také:

Evropa rýsuje plány „férového trhu“ hypoték

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).