Menu Zavřít

Microsoft-Yahoo!, verze 2.0

28. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Carl Icahn má za úkol změnit představenstvo internetové ikony a vynutit si smlouvu

Zdá se, že zakladatelé Yahoo! Jerry Yang a David Filo každým dnem ztratí kontrolu nad společností, kterou budovali coby nejvýznamnější značku na internetu. Několik dní poté, co odrazili nevyžádanou akviziční nabídku za 47,5 miliardy dolarů od Microsoftu, nájezdník Carl Icahn začal nakupovat miliony akcií Yahoo! a dostal se k 4,3 procenta podílu.
Plány na změnu představenstva oznámil 15. května v naději, že přivede společnost zpět k vyjednávacímu stolu s Microsoftem. Zjevně s určitým úspěchem. 18. května Microsoft naznačil nový zájem o Yahoo!. A přišel s návrhem, jehož jedna část nabízí převzetí reklamního byznysu vyhledávače Yahoo!.
Dnes kolem něj krouží žraloci. Hedgový fond Paulson & Co. koupil 50 milionů akcií a ropný magnát T. Boone Pickens jich posbíral deset milionů. Záznamy Komise pro cenné papíry ukazují, že nejméně deset dalších hedgových fondů vlastní akcie Yahoo! - včetně Chesapeake Partners a S. A. C. Capital Advisors Stevena A. Cohena. Není však jasné, zda jen nezastupují Icanha. Jeden soudce, jehož firma odhaduje akcie, má za to, že 40 procent akciových podílů společnosti nyní drží krátkodobí investoři, kteří sázejí na to, že Microsoft koupí Yahoo!. Na rozdíl od 25 procent v době před 3. květnem, kdy Microsoft ukončil rozhovory.
Rostoucí vliv takových investorů naznačuje, že dny Yahoo! v jeho současné podobě jsou sečteny - stejně jako Yanga ve funkci generálního ředitele. „Zdá se, že se všichni pokoušejí přidat k Icahnovi,“ říká Barry H. Genkin, který vede ve filadelfské právnické firmě Blank Rome záležitosti akcionářů. Hedgové fondy neodpovídaly na telefonáty a odmítly se i veřejně vyjádřit.

Neefektivní zbytek

Přání těchto investorů je jasné. Smlouva, která vystřelí akcie Yahoo! nejméně na 33 dolarů, což nabízel Microsoft. Je to o dvacet procent více, než je jejich dnešní cena. Jedinou cestou, jak se k ní kromě fúze Microsoftu s Yahoo! dostat, je prodej hodnotných částí Yahoo!, čímž se získají peníze v hotovosti na zvláštní dividendu nebo na zpětný nákup akciových podílů. A současně ponechat osudu jeho zbývající části s menší efektivitou v oblasti onlinové reklamy.
Jedním ze scénářů je, že Microsoft koupí pouze reklamní byznys spojený s vyhledávačem Yahoo!. Ten analytici oceňují na jedenáct až 21 miliard dolarů. Odborníci se domnívají, že smlouva, která by znemožnila snahu o domluvu Yahoo! s Googlem, by mohla být mnohem snadněji uskutečnitelná než úplný prodej Yahoo!. „Dílčí úmluva by mohla být lepší možností,“ říká Roger Barnette, prezident marketingové firmy SearchIgnite, „snižuje nebezpečí kulturních střetů a integračních problémů.“
Dle jednoho zdroje je součástí snahy o smlouvu návrh Microsoftu, aby Yahoo! prodal akcie asijských internetových společností, jako jsou Yahoo! Japan a čínská Alibaba, které analytici oceňují na více než deset miliard dolarů. Bez reklamního vyhledávácího byznysu a rychle rostoucích zámořských aktiv by však Yahoo! z velké části zůstal onlinovým médiem závislým na reklamě.
Po všech těch nedávných machinacích by mohly tříměsíční namlouvací fúze uzavřít kruh. Zakladatelé společnosti mohou chtít buď odolat, nebo se snažit o více než 33 dolarů za akcii. Hedgové fondy a další vlastníci podílů chtějí přesvědčit Yanga o prodeji Yahoo!. John Aiken, ředitel managementu ve společnosti Majestic Research říká: „Většina lidí se domnívá, že Microsoft v určitou chvíli smlouvu nakonec získá.“

Popisek s. 40:
Yang se snaží odolat, ale akcionáři nutí generálního ředitele k prodeji celého Yahoo!

Tabulka s. 40:
Akcionáři Yahoo!

Hedgové fondy a další lidé, kteří nakoupili akcie internetového obra, upřednostňují prodej. Mezi ně patří:

Carl Icahn
59 milionů

Paulson & Co.
50 milionů

T. Boone Pickens 10 milionů

S. A. C. Capital Advisors
8,2 milionu

Chesapeake Partners 2,8 milionu

Moore Capital Management
1,1 milionu

Third Point
1 milion

Pramen: Záznamy Komise pro cenné papíry, prohlášení společnosti

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?