V uprchlících nevidí potenciál jen makroekonomové argumentující poklesem populační křivky. Množí se také startupy, které se na migrační krizi naučily vydělávat.
Statisíce migrantů představují zajímavou obchodní příležitost. I kdyby neměli žádné peníze, většina z nich má to, co vyžaduje moderní marketing – mobilní telefon.
Tento fakt si uvědomila 27letá Francouzka Joséphine Goubeová. Její projekt Migreat dokáže zpeněžit pomoc pro uprchlíky. Startup z Goubeové udělal vycházející hvězdu světového byznysu, kterou časopis Forbes zařadil mezi 30 nejperspektivnějších podnikatelů světa.
Goubeová pracovala v Migreat založeném v roce 2012 jako řadový zaměstnanec. Francouzka z něj pomohla vytvořit platformu, která dává uprchlíkům snadný návod, jak zacházet s žádostí o víza nebo vyhledat služby v místě jejich nového bydliště.
Migreat jim radí zdarma a vydělává hlavně na připojených reklamách. Díky uprchlickým vlnám se může těšit z nezvyklého zájmu a milionů návštěv mobilní aplikace. Goubeová se postupně vypracovala do vedení projektu a k vlastnickému podílu.
Tisíce migrantů přestaly loni protestovat poté, co byla v táborech zřízená WiFi síť.
Navíc Goubeová získala i významnou funkci v Bruselu. Evropská komise ji vybrala za šéfku skupiny, která politikům radí ve vízových otázkách a podnikatelům pomáhá integrovat uprchlíky do byznysu. „Aktuálně převládá názor, že přistěhovalce musíme vykopnout, ale ten neprospívá nikomu,“ říká Francouzka.
WiFi a jídlo
Není jediná, kdo odmítá negativní migrační politiku většiny evropských zemí. Její názor sdílí startup Techfugees. Cílem projektu několika inovátorů je pomoct uprchlíkům uplatnit se v jejich novém domově a orientovat se v základních pravidlech nové společnosti.
Techfugees pořádá konference, semináře, ale také vytváří společné mobilní informační aplikace. Startupové hnutí pomohlo třeba známé službě sdíleného ubytování Airbnb, která díky dobré reklamě mezi migranty dokázala umístit do pronajímaných bytů tisíce uprchlíků.
Nepostradatelnost internetu v současném životě ukázal příklad z Řecka. Tisíce migrantů, kterým kromě nedostatků v hygienickém vybavení nebo stravě vadil deficit informací, přestaly loni protestovat poté, co byla v táborech zřízená WiFi síť.
Všimla si to dvojice mladých podnikatelů - Rowan Farrell a Sarah Storyová. Založili startup Info Bus, jehož návštěvnost bujela hlavně v neoficiálním uprchlickém táboře ve městě Calais.
Zaplnit mezeru
Služba spočívá v nabídce SIM karet, mobilních WiFi routerů či malých boxů, ve kterých si migranti mohou nabít mobilní telefony. Internetové připojení získá díky malému mobilnímu internetovému vysílači až 150 osob najednou. Každý z uživatelů může internet použít limitovaný počet minut, a tak se spojí hlavně s blízkými a vyhledá důležité informace.
Ty nabízí další startup, který vznikl v Řecku. Pětadvacetiletá Paula Schwarzová, poloviční Řekyně a poloviční Němka, v rámci projektu Startup boat založila internetovou aplikaci First-contact.org. Nabízí na ní informace o právech migrantů, azylových řízeních a základních pravidlech, které musí uprchlíci v Evropě dodržovat. To vše i v jazykových mutacích zemí, odkud uprchlíci přišli.
„Startupy se na problém dívají jako na příležitost. Vidí mezeru a chtějí ji zaplnit. Nepotřebují velké zdroje, nahradí je kreativita a fantazie jedné osoby nebo malé skupiny lidí,“ říká Schwarzová.
Čtěte také: