Test
Turbodieselem byly vybaveny téměř tři čtvrtiny ze všech třinácti tisíc octavií, které se od ledna do září v Česku prodaly. Devatenáctistovka s maximálním výkonem 105 koní je z nich nejžádanější a vydrží jí to i u druhé generace modelu. Týdeník EURO ji otestoval ve výbavě Elegance, která je ze tří nabízených variant interiéru na vrcholu.
Vyspělost automobilu se pozná na drobnostech. Kvalitně zpracované materiály v kabině jsou dnes už od nižší střední třídy přirozené, takže jde o to přidat nějaké prvky navíc. Nová Octavia jich má dost na to, aby byla zajímavá (i když některé za příplatek). Decentní osvětlení ovladačů na volantu je možné vypnout, vůz kontroluje tlak v pneumatikách, při zařazení zpátečky se klimatizace automaticky přepíná na vnitřní okruh, aby dovnitř nepronikaly výfukové plyny. Ostatně už jen ukazatele směru zapuštěné do zpětných zrcátek dávají najevo, že je Octavia kultivovanější.
Na českém trhu je s cenou kolem půl milionu korun Octavia 1,9 TDi jedním z nejpraktičtějších vozů. Do jejího zavazadlového prostoru se vejde 560 litrů nákladu a prostoru mají jak cestující na předních sedadlech, tak ti vzadu, víc než dost (což u starší generace neplatilo). Když se k tomu připočítá kombinovaná pětilitrová spotřeba, která teoreticky umožňuje řidiči tankovat naftu až po více než tisíci ujetých kilometrech, zdánlivě není co řešit.
Spotřeba devatenáctistovky se sice pohybovala při testování kolem vynikajících sedmi litrů, její projev je však hrubější. V řadicí páce jsou cítit vibrace, ve vyšších otáčkách její zvuk neoslní a výkony jsou průměrné. Relativně nejlépe je na tom s pružností, přesto v koncernu VW umějí turbodiesel postavit na vyšší úrovni.
Ačkoli je přední část kvůli motoru těžší, jízdní vlastnosti tím netrpí. Ve Škodovce dobře zvládli vyladění podvozku, který na jedné straně poskytuje vysoký stupeň pohodlí tím, jak pohlcuje nerovnosti, ale přitom ho razantnější způsob jízdy nerozhodí. Na komfort je zaměřen i elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, který klade při všech rychlostech správný odpor. Pokud s octavií nebude řidič řádit na horských silničkách (což u této verze nejspíš nehrozí), ani příliš nevadí, že o vozovce neposkytuje vyčerpávající informace.
Již nyní je podle zájmu zákazníků jasné, že se nová Octavia bude prodávat stejně výborně jako její předešlá generace. Koncem roku se na tuzemský trh dostane ve verzi kombi, o rok později by se měla na autosalonu ve Frankfurtu představit i sportovní verze RS. Vzhledem k tomu, kolik se jich v Česku prodá, není Octavia vozem pro individualisty. A už vůbec ne ve verzi 1,9 TDi. S tím si ale ve Škodovce určitě hlavu nelámou.
Škoda Octavia 1,9 TDi Elegance
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1896 cm3
Max. výkon 77 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 192 km/h
Průměrná spotřeba 5,0 litrů na 100 km
Základní cena 589 900 Kč
Klady
- úsporný agregát
- prostorný a kvalitní interiér
- cena
Zápory
- průměrně výkonný motor
- méně komunikativní řízení