Dataddo míří ke hvězdám. Hodnota českého startupu, který se zabývá datovým managementem, tedy laicky řečeno sběrem, zpracováním a distribucí dat, vzrostla na téměř půl miliardy korun. K takovému výsledku firmě pomohlo hlavně poslední investiční kolo ve výši jednoho milionu amerických dolarů od skupiny Impulse Ventures.
Přestože společnost svou první finanční podporu obdržela teprve loni na jaře, její obrat a počet zákazníků skokově roste, což se projevilo během valuace startupu a neuniklo to ani miliardáři Ondřeji Tomkovi. Nejen díky němu se hodnota startupu za rok znásobila 28krát, na současných 22,5 milionu dolarů.
Ačkoliv firma, kterou v roce 2018 zakládali datař Petr Nemeth a počítačový amatér Zdeněk Pecha, sídlí na Národní třídě, známější je v zahraničí. Dvojice podnikatelů totiž hned v začátcích přibrala třetího společníka Joela Thoma, jenž vybudoval pobočku v Kalifornii. Dnes je startup zaměřený na integraci dat populární především za Velkou louží. Američtí zákazníci tvoří 60 % z dvoutisícové klientely Dataddo. Kromě známých společností jako Uber, kanadský L’Oreal nebo Epic Games, které nástroj již využívají, se přidaly například korejská centrála LG, marketingová agentura Ogilvy nebo aktuálně nejrychleji rostoucí módní značka na britském trhu, Lounge. Uplatnění Dataddo našlo například i u Francouzské fotbalové federace. V Česku s ním spolupracuje třeba televize Prima.
Jen během letošního roku generuje startup na obratu kontinuální meziměsíční růst 14,5 %. „Dataddo pokračuje v dynamickém růstu hlavně na zahraničních trzích. Věříme, že se z něj může stát lídr ve svém segmentu. Efektivní správa firemních dat se v blízké době stane naprostým standardem ve firmách po celém světě,” přiblížil za Impulse Ventures jeho zakladatel Ondřej Tomek. On sám získal část svého kapitálu prodejem domény Centrum.cz, kterou spoluzakládal. Jeho fond se zaměřuje rizikový kapitál a na investice do startupů v rané fázi vývoje. Na další obdobné projekty si nachystal čtyři miliardy korun. Nyní má v portfoliu podíl například v českých firmách Shoptet, Safetica nebo v polské Audiotéce.
Chytré potrubí
„Uplynulý rok nám viditelně pomohl posílit naši pozici v segmentu e-commerce. Dalo by se říci, že covid byl jakýmsi katalyzátorem digitalizace. Ta samozřejmě pomáhá firmám, jako jsme my,” říká Petr Nemeth, v jehož hlavě se Dataddo zrodilo. Startup se vloni jako vůbec první česká firma dostal do amerického akcelerátoru Plug and Play. Tento program je v podstatě vstupenkou do Silicon Valley a v minulosti pomáhal s rozjezdem například Dropboxu nebo PayPalu. Podnikatelé úspěch využili k rozšiřování týmu a dalšímu rozvoji firmy, který posléze přilákal první investici Ondřeje Tomka v hodnotě dvou milionů dolarů. Na tu nyní miliardář navázal v dalším kole financování.
Celé kouzlo Dataddo spočívá v efektivním zacházení s informacemi. Nemeth vysvětluje, že pokud má firma web, nejspíš měří jeho výkon v Google Analytics, do toho má kampaň v Adwords a přispívá na firemní profily na Facebooku, Instagramu, možná i na LinkedInu a Twitteru. Dále může používat programy jako Brandwatch, Smartly, HubSpot, k tomu CRM a na druhé straně nástroj pro reporting a vizualizaci, jako je Tableau nebo Data studio a možná datový sklad. Ve výsledku firmou neustále tečou data, která musí být aktuální a přehledná, aby se v nich vyznali správci dat i jejich nadřízení. Jenže jednotlivé nástroje se často ruší navzájem a udržet všechny výsledky pohromadě dá práci. Proto Nemeth přirovnává svou službu k potrubí, které všechny informace vyhodnotí a bezpečně se dovede tam, kam patří.