Personální servery bojují s nepříznivou situací na trhu práce
Vystřízlivění technologického sektoru dopadlo i trh práce. Hlavně ve Spojených státech, kde boom internetu a e–byznysu koncem devadesátých let nastartoval, již přestal být kritický nedostatek kvalifikovaných expertů. I nejbohatší rivalové z oboru – Bill Gates z Microsoftu a Larry Ellison ze společnosti Oracle – by dnes místo na začátku své kariéry těžko hledali. Snad by skončili v nějakém start-upu jako asistenti na částečný úvazek. Magazín Business Week uskutečnil v březnu zajímavý pokus. Oba zarputilí konkurenti v něm krutě propadli. Tentokrát by jim nebyly nic platné ani jejich oblíbené vzájemné poznámky o tom, kdo je nejlepším byznysmenem na světě. Reportéři na základě skutečných informací o jejich osobní kvalifikaci rok po založení Microsoftu a Oraclu sestavili fiktivní životopisy. Pozměnili však jen jména a data. Z Gatese se stal Gilliam Bates, zatímco charismatický Ellison dostal pseudonym Ellis Lawrence. Nikdo z nich neměl ve svém oficiálním curriculum vitae dokončenou univerzitu, což odpovídá realitě. Spolu se žádostmi o zaměstnání putovaly životopisy na jeden z největších internetových serverů zabývajících se shromažďováním uchazečů o volná místa a potenciálních nabídek od zaměstnavatelů Monster.com. Obsahovaly i zmínky o Batesově zálibě v bridži a Lawrenceově nadšení pro japonskou kulturu. Zpátky na univerzitu! Za více než měsíc žádný z dvojníků populárních technologických magnátů o práci ani nezavadil. Jen jeden návštěvník internetových stránek se podíval na Batesův životopis. Lawrence snad díky asijským zálibám přitáhl čtyři zvědavce. Žádný ze současných majitelů luxusních sídel, automobilů, letadel a firem, jejichž tržní kapitalizace se pohybuje ve stovkách miliard amerických dolarů, nebyl pozván ani na pohovor. Naproti tomu Batesova poštovní schránka byla zahlcena obscénními e–maily. Krach amerického akciového trhu, který znamenal konec nadhodnocených technologických akcií, doprovázejí obavy analytiků a manažerů společností z propadu ekonomiky USA do recese. Propouštění zaměstnanců je logicky jednou z prvních a nejjednodušších cest ke snižování nákladů ze strachu z budoucích hubených zisků. Čísla o nezaměstnanosti na severoamerickém kontinentu se zvyšují a lámou rekordy za poslední rok a půl. Koncem ledna ztratil Jerry Thompson místo obchodního manažera u výrobce podložek pod myš v Las Vegas. Pětatřicetiletý Thompson se zaregistroval hned na několik internetových serverů personálních agentur, mezi kterými byl například Monster.com a HotJobs.com. Ačkoliv na rozdíl od Gatese a Ellisona obdržel nabídky, žádná jej nezaujala. „Před čtyřmi měsíci jsem mohl mít místo, jaké jsem chtěl. Nyní musím být skutečně výjimečný, sdělil listu Wall Street Journal aktuální zkušenosti se situací na trhu práce v technologickém průmyslu. Upozorňuje tak na změnu požadavků v oboru. Již nestačí jen nadšení, což byl hlavní motor u Gatese a Ellisona při zakládání jejich firem. Samozřejmostí se stává diplom z prestižní univerzity a skvělé reference, které jim tehdy chyběly. Cyklisté proti recesi. Z napjatých vztahů na technologickém trhu práce ve Spojených státech těží právě personální servery. Jeff Taylor rozjel portál Monster.com jako 454. „dotcom firmu ve Spojených státech. Čtyřicetiletý výkonný ředitel v současné době nejúspěšnějšího personálního serveru na světě říká, že nápad spustit internetový projekt se zrodil díky netradičnímu požadavku klienta Taylorovy reklamní agentury, který potřeboval „velký a děsivý či monstrózní (monster) nápad . Společnost se rozrostla do patnácti zemí a na rozdíl od jiných start–upů se může pochlubit pozitivním hospodářským výsledkem. První desítka největších internetových pracovních serverů zaznamenala podle zprávy nezávislé výzkumné agentury International Data Corporation (IDC) v posledních dvou letech více než dvěstěprocentní meziroční nárůst obratu. IDC zařadila na čelo žebříčku právě Monster.com před Futureste, HotJobs.com, Headhunter.net a dice.com. To je důsledkem velkého důrazu na propagaci vlastní značky a cíleného marketingu. Právě počátkem března, kdy zatím počet propuštěných lidí z technologických firem vrcholil, rozjela tato společnost velkou kampaň v několika nejvýznamnějších amerických městech. Zároveň se dva její zaměstnanci vydají na více než čtyři tisíce mil dlouhé turné na kolech po univerzitách v USA, aby přilákali absolventy škol. Počátkem dubna zveřejnily americké úřady oficiální data o míře nezaměstnanosti za březen, která vyšplhala na úroveň 4,3 procenta. Podíl lidí bez práce v soukromém sektoru proti ekonomicky aktivnímu obyvatelstvu se v únoru zvýšil na 4,5 procenta oproti čtyřem procentům v prosinci. Situace se pravděpodobně v blízkých měsících nebude zlepšovat, protože stále více významných společností oznamuje snižování počtu pracovníků v řádu několika tisíců. Zdaleka se nejedná jen o firmy z nové ekonomiky, patří k nim například také Procter & Gamble, General Motors a Disney.