„Na všechny požadavky zhotovitele si necháme udělat posudky, včetně oponentních. Zhotovitel si naúčtoval například náklady na pojištění nebo bankovní záruky, ostrahu a podobně z důvodu prodloužení stavby. Už teď si troufám říci, že velká část z vyčíslených závazku nebude uznána,“ dodává šéf ŘSD. Je tak možné, že případ dálnice D3 skončí u soudu.
Stavební firmy se nechtějí k průběhu jednání s investorem vyjadřovat. „Výměnu vzkazu prostřednictvím médií nepovažujeme za vhodný prostředek pro řešení jakýchkoli obchodních sporů. Stavbu nelze dokončit z důvodu soudního rozhodnutí, na jehož základe byly zastaveny stavební práce na jednom z úseku,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.
Pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí byl uveden do provozu už loni v červnu, přestože vykazoval řadu nedodělků (například chybějící ploty, navigační tabule, vady vozovky atp.).
Až čtyři miliony za každý den prodlení
Pro uplatnění penále je ovšem rozhodný termín předání ŘSD. Ten byl podle smlouvy 27. září 2013. ŘSD úsek nepřevzalo dodnes. „Přebírání stavby právě probíhá,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. ŘSD má ze smlouvy nárok na dva až čtyři miliony za každý den prodlení.
Problém s pozdním předáním D3 řešil už bývalý ředitel ŘSD David Čermák, kterého v září odvolal provizorní ministr dopravy Zdeněk Žák. „Už v minulém roce jsem avizoval,že pokud nebude dodržen termín, ŘSD musí uplatnit penále. Zhotovitele jsem zároveň upozornil na to, že ŘSD uhradí odpovědnostní závazky odpovídající reálně vynaloženým nákladům s přiměřenou marží. Z toho titulu mi připadá 1,2 miliardy absolutně nereálné,“ říká David Cermák.
Čtěte také: