Hokejový šampionát pomůže firmám, drobným podnikatelům i celé ekonomice
Na Prvního máje v Praze a Ostravě odstartovalo hokejové mistrovství světa, nejmasovější sportovní akce na území České republiky za posledních deset let. Šampionát je skvělou příležitostí pro fanoušky, ale především obchodní šancí pro řadu podnikatelů, firem a napřímo i pro celou ekonomiku. „Koncem dubna jsem se na tři týdny odstěhoval do Ostravy, přímo do Stodolní,“ řekl týdeníku Euro podnikatel Petr Dzurec. Ten kromě několika barů vlastní i zásilkový obchod s prémiovým alkoholem a firmu vyrábějící speciální likéry Bartida. „Optimistické odhady hovoří o tom, že tržby budou pětkrát větší, než je celoroční průměr,“ slibuje si podnikatel.
Šampionát, jehož návštěvnost by měla přesáhnout 600 tisíc lidí, je největší jednorázovou akcí letošního roku. Vydělá jak pořadatel, Český svaz ledního hokeje, tak podnikatelé a firmy v pohostinství či cestovním ruchu a v konečném důsledku se pozitivní dopady -v řádech miliard korun - projeví i na celé ekonomice. Hotely zdražují „Zhruba třetina návštěvníků šampionátu jsou zahraniční hosté, kteří budou mít potřebu sehnat v Praze či Ostravě ubytování,“ vypočítává Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří. Toho si jsou hoteliéři náležitě vědomi, ceny ubytování v hlavním městě -zejména na začátku a na konci šampionátu - stouply o 12 až 20 procent, výjimkou však není ani čtvrtinové navýšení cen. Podle statistik serveru Trivago dosahuje v průběhu šampionátu průměrná cena za dvoulůžkový pokoj bezmála 3500 korun. Podle asociace představuje mistrovství vyvrcholení letošní turistické sezony. „Proběhne řada konferencí, setkání a výletů pro oficiální hosty, ať už po staré Praze, či do Kutné hory, do Plzně nebo na Karlštejn,“ doplňuje Sivek.
Při posledním „českém“ hokejovém šampionátu v roce 2004 utratili fanoušci nad rámec ubytování, dopravy či vstupenek zhruba miliardu korun, přičemž asi 600 milionů korun z toho „padlo“ na pivo a další nápoje.
Podle loňských statistik ministerstva pro místní rozvoj utratí „jednodenní“ zahraniční návštěvníci v Česku 1641 korun, ti, kteří přijíždějí na delší pobyt, dokonce 2905 korun za den.
„Tady v Ostravě bude zcela jiná situace než ve zbytku republiky,“ tvrdí Dzurec. Do moravskoslezské metropole přijede dvacet tisíc zahraničních fanoušků a je pravděpodobné, že většina z nich bude „pařit“ ve známé Stodolní ulici. Na dračku má jít hlavně pivo. To v restauracích a barech, kde budou fandit Češi, vzroste i spotřeba tradičního tvrdého alkoholu, jako je zelená nebo rum. „Produkujeme likéry, jako je griotka a zelená, v nejvyšší možné kvalitě. Týden před začátkem šampionátu jsme měli pětkrát vyšší tržby než o týden dřív. Všichni se předzásobují, nikdo nechce, aby mu došlo pití v tu nejnevhodnější dobu,“ vysvětlil Dzurec. Násobně vyšší tržby očekávají v průběhu šampionátu i pražské restaurace. Dle statistik společnosti 2GIS jen v hlavním městě nabídne speciální zázemí pro sledování hokejových přenosů takřka 700 podniků.
Top sezona pro televize i sázkové kanceláře Návrat hokejového šampionátu do Česka představuje „druhé Vánoce“ i pro prodejce elektroniky. Dle různých odhadů vzroste počet prodaných televizorů před šampionátem a během něho o deset až dvacet procent.
„Nabídka zlevněných televizorů za poslední měsíc výrazně vzrostla a i v rámci akcí je obrovský výběr z hlediska značek i kvality. Na Skrz.cz momentálně evidujeme přes sto akčních nabídek televizí, což je vůbec nejvíc v historii,“ uvedl Petr Kováčik, ředitel portálu Skrz.cz, který sleduje nabídky slevových serverů. Největší zájem je o LED televizory s úhlopříčkou nad jeden metr a UHD televizory (s ultravysokým rozlišením) s úhlopříčkou nad 125 centimetrů. Ze zkušeností z minulých let vyplývá, že počet prodaných přístrojů se ještě zvyšuje v průběhu šampionátu, úměrně s tím, jak se daří českému národnímu týmu.
Opravdové žně pak domácí hokejový šampionát představuje pro sázkové kanceláře i samotné tipéry. Češi by během mistrovství měli prosázet více než miliardu korun, což akci zařadí na samotný vrchol sázkařských akcí letošního roku. Asociace provozovatelů kursových sázek (Apkurs) odhaduje, že oproti loňském mistrovství světa vzroste objem sázek o 20 až 30 procent. „Hlavními důvody je stále rostoucí obliba internetového sázení a neméně důležitý je fakt, že šampionát probíhá právě u nás. Přesto se konečný objem sázek bude odvíjet od jednoho základního faktoru: jak se bude dařit našim reprezentantům. To je alfa a omega všeho,“ říká Marek Herman, výkonný ředitel Apkursu.
Například Fortuna během loňského hokejového šampionátu přijala sázky za 255 milionů, čímž se akce stala - i v konkurenci zimní olympiády v Soči a brazilského fotbalového šampionátu - rekordní akcí roku 2014. Ještě před začátkem hokejové bitvy v Praze a Ostravě nabrala Fortuna sázky za více než 20 milionů, celkově pak firma očekává, že tipéři vsadí za zhruba 350 milionů korun. „Domácí mistrovství bude jednoznačně největší sázkařskou událostí letošního roku,“ říká mluvčí Fortuny Petr Šrain.
Statisíce piv v O 2 areně Připravena na šampionát je i pražská O2 arena, do které její majitel, společnost Bestsport Arena ze skupiny PPF, v poslední době investoval 150 milionů korun. Renovací prošla centrální kuchyně, osvětlení a ozvučení haly, ale především výsuvné tribuny. Hušákovi projektanti totiž při navrhování haly nepočítali s tím, že fanoušci budou na ochozech při skandování sloganu „Kdo neskáče, není Čech“ poskakovat.
„Mistrovství světa je největší akcí konanou v O2 areně, navíc koncentrovanou do 17 dní, i díky tomu se nedá s žádnou jinou akcí srovnávat.
Co do výše příjmů je určitě nejvyšší, ale konkrétní čísla nezveřejňujeme,“ popisuje Robert Schaffer, ředitel O2 areny. Organizátoři z hokejového svazu mají halu pronajatou, i kvůli přípravám, na celý měsíc, během turnaje se zde odehraje 34 hokejových zápasů. „Zda bude letošní mistrovství nejvýdělečnější akcí, kterou jsme kdy pořádali, budeme schopni vyhodnotit až na konci května,“ říká Schaffer. Zajímavostí je předpokládaná výtoč piva po dobu trvání hokejového šampionátu. Jen uvnitř arény se podle odhadů vytočí a vypije 290 tisíc litrů chmelového moku. 150krát kolem Země Na třiadvacátý hokejový šampionát v roli hlavního partnera se chystá automobilka Škoda Auto, premiéru si odbyla v roce 1992 na posledním mistrovství na území Československa.
Díky tomu je největší česká firma, již od roku 2007, zapsána v Guinnessově knize rekordů. Škoda již tradičně organizátorům poskytuje flotilu vozů pro přepravu představitelů Mezinárodní hokejové federace IIHF či hostů. Letos firma připravila 14 nových superbů a 36 oktávií, všechny vyvedené v národních barvách a označené jedním z padesáti jmen legend českého či československého hokeje. Takže třeba jedničku má na sobě škodovka Jiří Králík, 21 Ivan Hlinka a vůz s číslem 68 je - jak jinak - Jaromír Jágr. Padesátka aut po dobu mistrovství najede celkem asi čtvrtmilion kilometrů, přičemž od roku 1992 ujely všechny škodovky na šampionátech přes šest milionů kilometrů, tedy asi 150krát objely Zemi. l
Šampionáty s nejvyšší návštěvností
Rok Země Počet diváků
2014 Bělorusko 643 434
2004 Česko 552 097
2010 Německo 548 768
1997 Finsko 504 943
2008 Kanada 477 040
Zdroj: Iihf.com
650 mil. Kč činí náklady na uspořádání letošního šampionátu, což je přibližně o třetinu více, než kolik Český svaz ledního hokeje očekával koncem loňského října. Devadesát procent nákladů má pokrýt prodej vstupenek.
700 Kč stojí v průměru lístek na zápasy základní části.
600 000 diváků přijede kvůli mistrovství světa.
Rekordní návštěvnost? Poslední hokejový šampionát pořádaný v Česku v roce 2004 navštívilo přes 552 tisíc lidí, až do loňska rekordní počet fanoušků. Šampionát v Minsku tehdy na vlastní oči vidělo 643 tisíc lidí, je otázkou, zda může Praha a Ostrava toto číslo překonat. Oficiální kapacita O2 areny dle IIHF je 17 360 lidí, na šampionát bude zřejmě o několik stovek míst nižší, ostravská ČEZ aréna nabízí deset a půl tisíce míst. „Rekord Česku vrátíme, pokud bude v Praze průměrná návštěva 13,5 tisíce diváků a v ostravské skupině sedm tisíc lidí,“ vypočetl generální sekretář hokejového svazu Martin Urban. l
O autorovi| Ondřej Hergesell, autor je spolupracovník redakce