Menu Zavřít

MILIARDY NA EXPANZI

14. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Tesco

LONDÝN (Bloomberg) – Společnost Tesco, největší maloobchodní řetězec na britských ostrovech, hodlá do konce příštího roku vynaložit kolem dvou miliard dolarů na další expanzi nejenom ve střední a východní Evropě, ale také v Asii. V obou těchto oblastech by chtěla během dvou let mít 130 supermarketů proti dosavadním šedesáti. „V dlouhodobějším výhledu dojde také na aliance a akvizice v západní Evropě, kde bychom nejraději byli kupci, uvedl místopředseda představenstva David Reid. Dodává, že vedení

si je vědomo, že má–li firma dále růst, nemůže se spoléhat jenom na britský trh, kde se tempo růstu prodeje za uplynulé tři roky povážlivě zvolnilo. Společnost mimo západní Evropu provozuje kolem 140 prodejních jednotek, ale za svými hlavními rivaly stále zaostává. Nizozemský Ahold vlastní ve zmíněném teritoriu 2600 jednotek a francouzský Carrefour 745.

Tesco plánuje, že koncem roku 2002 by se už 45 procent jeho maloobchodních ploch mělo nacházet v zahraničí. Stavět se mají prodejny o ploše od 50 000 do zhruba 70 000 čtverečních metrů, zatímco dosavadní obchody Tesca v Británii v průměru nabízejí 20 000 čtverečních metrů. Společnost ne–skrývá, že hodlá dále expandovat především v těch zemích, kde už je přítomna. Ve střední Evropě (ČR, SR, Maďarsko, Polsko) provozuje přes sto prodejen, z toho 36 supermarketů.

MM25_AI

V nejbližších letech ji láká Asie, kde se dosud uchytila v Thajsku, Jižní Koreji a jednou prodejnou na Tchaj–wanu. „Tesco dělá správný krok, neboť v Británii a Irsku a stejně tak ve střední Evropě oslovuje trh s asi 65 miliony obyvatel v Asii má v podnikatelském záběru přes 150 milionů potenciálních spotřebitelů, komentuje analytik Morgan Stanley Dean Witter Andrew Fowler.

Řetězec Tesco poprvé vykročil za britské hranice v roce 1992, kdy koupil francouzskou síť supermarketů Catteau. O pět let později se jí ale zbavil, neboť se mu nepodařilo vytáhnout ji ze ztrát do zisku. Vedení ujišťuje, že to byla cenná zkušenost hlavně v tom smyslu, že ve velkých prodejnách není radno podceňovat nabídku nepotravinářského zboží.

  • Našli jste v článku chybu?