Okolo psů, koček a dalších domácích mazlíčků se točí nevídaný byznys. Profitují na něm mimo jiné itisícovky drobných živnostníků. Vydělat se dá nejen na prodeji zvířat. Třeba čistokrevný pes potřebuje módní sestřih srsti, vlastní internetové stránky, sadu pestrobarevných hraček a krmivo spatřičným množstvím kalorií.
Okolo psů, koček a dalších domácích mazlíčků se točí nevídaný byznys. Profitují na něm mimo jiné itisícovky drobných živnostníků. Vydělat se dá nejen na prodeji zvířat. Třeba čistokrevný pes potřebuje módní sestřih srsti, vlastní internetové stránky, sadu pestrobarevných hraček a krmivo spatřičným množstvím kalorií.
DOMÁCÍ MAZLÍČCI
Chovatelka Ludmila Pavlíková vlastní dvacet psů. Každý měsíc jim kupuje čtyři obrovské šestnáctikilové pytle granulí. „Jenom za krmení utratím měsíčně čtyři tisíce korun. A pak musím platit také za veterináře, za očkování, za spoustu dalších věcí,“ vypočítává chovatelka. Do psů investuje většinu svých příjmů. Podobných chovatelů jsou v České republice desetitisíce. „Oficiálně registrovaných chovatelských stanic zaměřených na psy je u nás víc než 23 tisíc,“ konstatuje Tereza Opatrná z Českomoravské kynologické unie. Reálný počet chovatelů je bezesporu ještě několikanásobně vyšší. A pak jsou tu také chovatelé koček, ptáků, plazů a mnoha dalších zvířat. Dohromady tvoří ohromnou kupní sílu. Za své miláčky utratí ročně miliardy korun. Příležitost pro výdělek poskytují všechny fáze zvířecího života. Na počátku vlastní prodej mazlíčků. Pak krmení, obchod s proprietami, veterinární služby, propagace chovných zvířat na internetu. A existují dokonce i společnosti, které zajišťují důstojný závěr života zvířat. Nabízejí zpopelnění a provozují hřbitovy mazlíčků. Prodej zvířat jde dvěma cestami. Jednak samozřejmě přes obchody a teraristiky. Tam se prodávají hlavně „běžné“ kusy. Andulky, želvičky, morčata. Dražší šlechtěná zvířata ale nabízejí obvykle přímo chovatelé chovatelům. Pes s dobrým rodokmenem může stát i několik set tisíc korun. Chovatelské stanice se tak někdy proměňují v živnost, kdy chovatel žije vlastně jen z prodeje štěňat nebo koťat.
VELEHORA GRANULÍ
Největším byznysem je ale bezesporu krmivo. Podle údajů agentury ACNielsen se v Česku prodá ročně jen pro pejsky a kočky krmení za víc než dvě miliardy korun. Představuje to velehory krmiva o hmotnosti téměř 59 tisíc tun! „Česká republika již dosáhla hranici obvyklou v zahraničí, tedy roční spotřebu asi pěti kilogramů v přepočtu na jednoho obyvatele. Přesto stále ještě někteří chovatelé dávají mazlíčkům spíš to, co jim samotným zbude od večeře,“ říká Zdeněk Štěpánek ze společnosti Dibaq, která patří mezi přední české producenty krmiv. Množství prodaného krmení zřejmě ještě poroste. „Česká republika se vyznačuje v rámci Evropy nadprůměrnou penetrací domácích mazlíčků do domácností. Současně ale takzvaný ukazatel kalorického pokrytí, který porovnává procento psů a koček, jejichž kalorická potřeba je uspokojena průmyslově vyráběnými krmivy, je proti vyspělejším zemím stále nízký,“ konstatuje Miroslav Lizec ze společnosti Nestlé, která je v krmivech tuzemskou jedničkou. „Tento přístup se ale pomalu odbourává a mladší majitelé žijící ve městech se více zajímají o složení krmiv. To se projevuje i v rostoucí oblibě superpremiových krmiv,“ dodává Lizec.
PRODEJ KRMIVA PRO MAZLÍČKY
(od listopadu 2003 do října 2004)
|mazlíček|objem (v tunách) |hodnota (v mil. Kč )|
| Psi |43 674 |1374 |
| Kočky |15 151 |813|
| Celkem|58 825 |2187 |
Potvrzují to i slova Zdeňka Štěpánka z Dibaqu: „Třeba pro Němce je rozhodující cena. Koupí co nejlevnější krmivo a příliš ho nezajímá kvalita. U nás pozorujeme opačný trend. Lidé raději koupí sice dražší, ale kvalitní krmivo.“
PES V OTEPLOVAČKÁCH**
V prodejně pro chovatele je ale k vidění daleko víc než jen pytle krmení. Kromě klecí, akvárií, vodítek, náhubků se prodávají třeba i oblečky pro psy nebo záchody pro kočky. „Mimořádně pestrá je nabídka hraček pro zvířata. Gumoví pavouci, plyšoví krtkové. Je zajímavé, že zvířata si svoji hračku zapamatují a pak už nechtějí jinou. Pes třeba rozkouše gumového pískacího brouka. Majitel musí sehnat úplně stejného, protože pes si s jinou hračkou už hrát nechce,“ říká majitel obchůdku s chovatelskými potřebami Jaroslav Lameš. „Hračky jsou nádherné, někdy jsou hezčí než hračky pro děti,“ dodává. Také oblečky pro psy jsou v pestré nabídce. Lehčí šusťákové do deště nebo proti špíně stojí do tisíce korun, oteplovačky s kožíškem na zimu mohou vyjít i na 1700 korun. U výstavních zvířat hraje roli móda. Z toho těží zvířecí salony. Třeba slušivé ostříhání pudla vyjde na osm set korun. V Praze jsou salony dražší než na venkově. Propagace chovných stanic jde čím dál víc přes internet. Lenka Erbenová začala na živnostenský list tvořit webové stránky pro chovatele. „Sama mám chovnou stanici a začalo to vlastně tak, že jsem si vytvořila svoje stránky. Pak jsem zkusila pracovat i pro jiné chovatele. Je to lepší, než kdyby to dělal profesionální web designer, protože já rozumím problematice a vím, co chovatelé potřebují,“ říká Erbenová. „Hlavní je udělat i cizojazyčnou verzi stránek. Zhruba třetina prodejů zvířat do ciziny začíná právě tím, že si potenciální kupec najde nabídku na síti,“ vysvětluje. Ipo smrti svého zvířete mají majitelé možnost zajistit mu důstojné zaopatření. Kremace a malý obřad na rozloučenou vyjde zhruba na tři tisíce korun. Na neomezenou dobu si také lze pronajmout hrob na hřbitově mazlíčků.