Menu Zavřít

Miliardy pro speditéry. Daimler, Iveco a další mají platit kvůli kartelu

27. 3. 2017
Autor: Redakce

Evropská komise loni uložila výrobcům nákladních automobilů masivní pokutu za nelegální kartel. Nyní se hlásí o odškodné 200 spedičních firem. Od firem Daimler, Iveco a dalších požadují sto milionů eur (2,7 miliardy korun).

Více než 200 spedičních společností požaduje odškodné po výrobcích nákladních automobilů, kteří se podíleli na kartelové dohodě, již loni odhalila Evropská unie. Dopravci požadují celkem 100 milionů eur (2,7 miliardy korun) od společností Daimler, Iveco, MAN a dalších výrobců.

„Doufáme, že svůj požadavek nebudeme muset prosazovat právní cestou,“ pohrozil automobilkám Kay Espey, předseda sdružení na podporu hospodářské soutěže v nákladní dopravě, které nároky sloučilo. „Nenajde-li se ale přiměřené řešení, právní cestě se vyhýbat nebudeme,“ naznačil zároveň ochotu ke kompromisu. Požadavek výrobci obdrželi v pátek.

Ministerstvo má kvůli tendru na záchranku zaplatit téměř čtyřmilionovou pokutu

Na Vysočině zajišťuje od 1. ledna provoz letecké záchranné služby vrtulník rakouské společnosti Helikopter Air Transport

Evropská komise (EK) uložila pokutu loni v létě. Dotyční výrobci se déle než 14 let domlouvali mimo jiné na prodejních cenách nákladních automobilů. Daimler, Iveco, DAF a Volvo/Renault dostali pokutu v rekordní výši 2,93 miliardy eur (79 miliard korun). Podezření z účasti na nelegální dohodě čelí i dceřiná společnost koncernu Volkswagen, švédský výrobce Scania, vyšetřování však v jeho případě ještě běží. Mnichovská dcera VW, společnost MAN, která případ pomohla odhalit, vyvázla bez pokuty, před nároky na výplatu odškodného ji to ale nechrání.

Předražení o 15 procent

Poškození dopravci provozují dohromady na 9000 vozidel, která zakoupili mezi lety 1997 a 2011, kdy byl kartel v účinnosti. Na podporu svých požadavků si nechali vypracovat znalecký posudek, který dokládá, že dohoda automobily prodražila v průměru o 15 procent.

Daimler však nařčení z dohody o cenách odmítá a přes týdeník Wirtschaftswoche dopravcům vzkázal, že každý požadavek náhrady škody důkladně prověří a těm neoprávněným se bude neméně důsledně bránit. Mluvčí Daimleru zároveň zpochybnila jak výši škod, tak i předložené důkazy. Brání se poukazem na to, že EU o žádné škodě způsobené dopravcům nic neurčila, nýbrž jen výrobcům prokázala výměnu informací o tzv. brutto cenících. Z dohody o cenách však výrobce nenařkla.

bitcoin školení listopad 24

Přesto na zemský soud ve Stuttgartu začátkem letošního roku podalo několik spolků a menších dopravců první žaloby na dotyčné výrobce o náhradu škody. Požadované náhrady se pohybují v řádu desítek až stovek tisíc eur. Speditéři žaloby podali na doporučení různých zastřešujících organizací, které se obávaly případné promlčecí lhůty, kterou část z nich vztahovala k 19. lednu, což se ale nepotvrdilo. V případu se tedy ještě mohou objevit daleko větší hromadné požadavky nebo žaloby než doposud.

Dále čtěte:

Brusel znovu udělil aerolinkám miliardové pokuty za kartel

Pomluvy, nebo cinknutý trh? Spor Amper Marketu s kladenskou burzou rozhodne soud


  • Našli jste v článku chybu?