Pražský dopravní podnik
PRAHA (bor, foj) - Pražský dopravní podnik vyhlásil největší tendr na vozidla ve své historii. Do nákupu 250 nových nízkopodlažních tramvají a jejich servisu hodlá investovat zhruba 17,5 miliardy korun. „Předpokládám, že se nám vzhledem k velikosti objednávky podaří dostat konečnou cenu pod tuto hranici,“ řekl týdeníku EURO pověřený ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Tomáš Jílek. Nabídky by měli zájemci podat ještě před koncem srpna letošního roku, vyhodnotit soutěž chce podnik do konce roku. Vítěz tendru, který získá kontrakt na dodávky tramvají po dobu deseti let, by měl prvních 25 tramvají předat v roce 2009. „Musíme předpokládat, že se budou některé firmy odvolávat. To je také jeden z důvodů, proč vyhlašujeme soutěž s předstihem,“ dodal Jílek. O účast v soutěži už projevila zájem plzeňská Škoda Holding. „Tendr je tak významný, že se jej zúčastní přední evropští a světoví výrobci. My jsme ale sebevědomí, protože jsme schopni konkurovat jak technicky, tak i cenou,“ tvrdí Jiří Zapletal, ředitel plzeňského podniku. Zdroje týdeníku EURO soudí, že do soutěže se zapojí světoví obři Siemens, Alstom a Bombardier. Škoda Holding tvrdí, že pokud v tendru zvítězí, tramvaje budou až z devadesáti procent vyrobeny z českých komponentů.
V Praze zatím nízkopodlažní tramvaje nejezdí. První by měly do metropole dorazit letos z plzeňské Škodovky. Dopravní podnik se společností uzavřel smlouvu na dodávku 20 vozidel za 1,1 miliardy Kč s opcí na dalších 40 za předpokladu, že bude s tramvajemi spokojen. Pražský dopravní podnik má nyní ve svém vozovém parku 900 tramvají o délce patnáct metrů, vítěz tendru dodá 250 vozů o délce 30 metrů, takže během deseti let nahradí 500 současných.