V Česku by mohlo být maximálně 300 tisíc aut, které mají odstraněný nebo poškozený filtr pevných částic, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Celkem by mělo být filtrem vybaveno kolem 600 tisíc dieselových aut na českých silnicích.
Podle ministra není pravda, co tvrdí například představitelé ministerstva životního prostředí, že odstraněný filtr má až jeden milion aut. „Na českých silnicích ale jezdí 1,2 milionu dieselů, které filtrem pevných částic být vybaveny nemusely,“ podotkl Ťok v pořadu Otázky Václava Moravce. Filtry se do aut začaly dávat zhruba od roku 2009.
Odstraněný filtr nebo jeho poškození by měly odhalit Stanice technické kontroly (STK) nebo i policie při silničních kontrolách, která má pravomoc odeslat podezřelé vozidlo na STK. Majitelům aut s poškozeným filtrem hrozí ve správním řízení pokuta až 50 tisíc.
Kontrola DPG v terénu je podle policie téměř nemožná. Čtěte více
Podle bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) by měl stát zajistit, aby všechny STK fungovaly stejně, aby mezi nimi nebyly například regionální rozdíly.
Úspěšnost vozidel na STK se v Česku pohybuje okolo 90 procent. V sousedním Německu je to například jen 70 procent, v Polsku naopak 98 procent.
Dále čtěte: