Spolumajitelé agentury Ataxo investují získané peníze do dalších webových projektů
Dva dlouholetí parťáci Pavel Doležal a Petr Dejm prodali předloni část své internetové agentury Ataxo investičnímu fondu Garvest a vedení předali nově najatému profesionálnímu managementu. Chvíli si vydělaných peněz užívali, ale nicnedělání je záhy omrzelo. Nyní se vracejí zpátky k podnikání a finančně podporují nově vznikající internetové firmy – stávají se z nich takzvaní andělští investoři.
Noční seznámení u kopírky Poprvé se ti dva potkali před více než deseti lety v portálu Atlas.cz. Zatímco Doležal se staral o vývoj nových produktů, Dejm měl za úkol služby tehdejší dvojky českého internetu prodávat. „Občas jsme v Atlasu přespali, když bylo potřeba něco dotáhnout a službu dodělat. Tak se stalo, že jsme se jednou nad ránem s Petrem potkali u tiskárny, která chrlila obchodní nabídky, jež během noci připravoval potenciálním partnerům,“ vzpomíná Doležal. V roce 2001 se jejich profesní životy rozpojily: Dejm založil novou IT poradenskou agenturu All Stars, předchůdce dnešního Ataxa. Také Doležal se o pár měsíců později vrhl do vlastního byznysu, když založil marketingovou firmu MobilJAM, provozující systém na zasílání reklamních SMS zpráv do telefonů zaregistrovaných uživatelů za poplatek. Podnik se však nerozvíjel, jak původně předpokládal, takže s radostí přivítal Dejmovu nabídku na připojení se k All Stars. Časem k sobě ještě přibrali jako třetího společníka Tomáše Goláně, rovněž někdejšího parťáka z Atlas.cz, a pustili se do podnikání v nově se rozvíjejícím oboru v internetové reklamě – optimalizace webových stránek a poradenství při plánování inzertních kampaní za pomoci klíčových slov.
Přivést lidi na web
Kromě již zavedené klasické bannerové reklamy totiž na český internet mířila nová forma inzerce – kontextová. Ta je na rozdíl od obrázkových reklamních proužků založena na slovech, jež se na webových stránkách objevují. Buď k článku, nebo k výsledku vyhledávání se zobrazují placené odkazy, které po prokliknutí zavedou uživatele na webové stránky zadavatele reklamy. Celý systém této „hry“ s klíčovými slovy se nazývá pay-per-clik (PPC), tedy zaplať za klik. Společně s optimalizací webových stránek inzerenta (SEO), což je aktivita pro co nejefektivnější kontextovou reklamu, je PPC systém zastřešen oborem search engine marketing (SEM). „Hlavním cílem je přivést lidi na web zadavatele a postarat se o to, aby si příchozí vybrali z nabídky firmy, která je naším zákazníkem. To je byznys Ataxa,“ vysvěluje Dejm.
Jako správce PPC kampaní oslovilo Ataxo (tehdy ještě All Stars) i menší společnosti, které si do té doby nemohly dovolit kupovat drahé bannery. Mohly však už investovat jednotky a desítky tisíc korun na cílenou kontextovou reklamu, která je navíc vzhledem k možnosti specifikace pomocí klíčových slov vysoce efektivní. Firma začala byznysově i personálně růst a v roce 2004 již otevřela pobočku v Brně. Následovala Ostrava a – když se český trh ukázal být malým – i první zahraniční zastoupení v polských Katovicích. „Varšava je daleko, v té době bojovala s nedostatkem kanceláří a pracovní síla je tam až třikrát dražší než v Praze,“ vypočítává Dejm důvody, proč padla volba na jihopolské město.
Rok 2006 se nesl v duchu založení druhé polské pobočky, ve Vratislavi, a přejmenování z All Stars na Ataxo, především kvůli podobnosti názvu s firmou Allstar patřící Tomáši Schelovi. Ten se proslavil jako doménový spekulant, když kromě jiných webových adres vlastnil i Google.cz. „Vzhledem k tomu, že jsme s Googlem po jeho vstupu na český trh začali poměrně aktivně spolupracovat, bylo nepřijatelné, aby naše firma byla jakkoli spojována s pochybnými transakcemi a parazitujícím jednáním,“ argumentuje Doležal.
Právníci zdržují!
Vedle marketingově-internetového poradenství a SEO se v Ataxu postupem času vyprofilovala nová divize. Specializuje se na vývoj softwaru Trixam pro webové reklamní kampaně. V roce 2007 ještě zvládlo Ataxo otevřít zastoupení v Bratislavě, nicméně v té době již byl naplno rozběhnutý kolotoč vyjednávání o prodeji části podílu Ataxa finančnímu investorovi. „Obrat již přesahoval hranici sta milionů korun, počet zaměstnanců se ke stovce blížil, zahraniční pobočky obstojně fungovaly a trh byl akvizičním transakcím nakloněn. Myslím, že Ataxo bylo pro spoustu investorů atraktivním cílem,“ říká Dejm.
Ze čtyř vážných zájemců, kteří oslovili v té době již největší internetově-marketigovou agenturu ve střední Evropě, preferovali majitelé holandský investiční fond Garvest. „Oni ale nejsou čistým finančním investorem. V IT mají spoustu zkušeností, kromě jiného jejich spoluvlastník Arjan Bakker je tvůrcem největšího regionálního transakčního portálu Allegro.pl, který u nás provozuje službu Aukro,“ tvrdí Doležal. Společně s Dejmem a Goláněm byli o pozitivech potenciálního vstupu Garvestu přesvědčeni natolik, že se s ostatními zájemci ani nebavili o penězích. „Nehledali jsme jen technologického nebo finančního partnera, spíše strukturálního a strategického. Česky řečeno, potřebovali jsme parťáka, který nám pomůže posunout firmu dál a rozvíjet Ataxo na další evropské trhy. A oni zase chtěli nás, protože viděli, že umíme náš ,český byznys‘ zreplikovat v jiné zemi,“ doplňuje.
K dohodě o velikosti prodávaného podílu (mimochodem dodnes jeho konkrétní výši všechny strany tají, uvádějí pouze, že jde o menšinu), k ceně i jiným transakčním podmínkám prý dospěli Doležal, Dejm a Goláň s Garvestem během čtrnácti dnů. Ale dalšího tři čtvrtě roku čekali na finální podpis kontraktu – než se dohodnou právní kanceláře obou subjektů. „Po této zkušenosti jsem přesvědčen, že právníci zdržují. Často se stává, že řeší drobnosti, kterým se klient nepotřebuje věnovat tak detailně. Prostě se snaží svého zákazníka přechránit,“ říká Doležal.
Na poslední chvíli Po měsících řešení právnických kliček a vyjednávání došlo na podpis kontraktu v hodnotě 220 milionů korun. „Měli jsme to smluvené na 8. srpna 2008, osmou hodinu ráno. Ale těsně před signací přišli právníci s dalším doplněním smlouvy. Co k tomu dodat?“ ptá se řečnicky Dejm. Nakonec se podpis v „osmičkový den“ stihl. V té době prodávající ještě netušili, že akt se uskutečnil doslova na poslední chvíli. O pět týdnů později, 15. září, totiž zbankrotovala banka Lehman Brothers, což spustilo celosvětovou ekonomickou krizi a na dlouhou dobu paralyzovalo trh akvizic a prodejních transakcí, jako byla tato. „Nebudeme si nic nalhávat, bylo to o fous,“ směje se Doležal. Víc nechce otázku načasování prodeje s ohledem na současné akcionářské „partnerství“ s Garvestem rozebírat. Z bezmála čtvrt miliardy korun, kterou si mezi sebe rozdělili dosavadní tři majitelé, putovala část peněz zpátky do rozvoje Ataxa a určitý podíl si Dejm, Doležal a Goláň ponechali. O finančních detailech nechtějí příliš hovořit, Doležal však jako příklad zpětné investice do Ataxa uvádí 25milionovou „injekci“ do rozvoje softwaru pro PPC kampaně. „Tehdy se po prodeji portálu Atlas.cz do rukou společnosti Centrum Holdings rozpadlo tamní vývojářské oddělení, proto jsme přetáhli asi deset lidí k nám, kde se rok a půl věnovali nové verzi Trixamu,“ říká Dejm.
Z kanceláře na jachtu
Součástí dohody s Garvestem byla i úmluva, že Doležal s Dejmem opustí exekutivní pozice ve vedení Ataxa a přesunou se do dozorčí rady, která schvaluje zásadní rozhodnutí týkající se firmy a tvoří plán rozvoje. Proto najali zbrusu nový topmanagement v čele s protřelým „ajťákem“ Peterem Wiedemannem. „Na odchod jsme se psychicky připravovali asi půl roku a byť nás naši holandští partneři v tomto procesu dobře vedli, koučovali, bylo to náročné. Postupně jsme utlumovali denní přítomnost v Ataxu, ostatně jinak by to ani nešlo; není nic horšího, než když zakladatel předá otěže novému řediteli, a dál mu breptá do vedení,“ připouští Doležal a dodává: „Každý, kdo tvrdí, že předal svou firmu novému managementu s lehkou hlavou, tak kecá.“
V zapomínání na běžný život Ataxa pomohly bývalým šéfům nové aktivity. I díky inkasovaným penězům si Doležal mohl koupit jachtu (momentálně kotví na Sardinii, kde pobývá s rodinou), nebo kus lesa na Sedlčansku. Dejm si zase pořídil venkovské stavení se stodolou, které rekonstruuje. „Také jsme začali létat na jednomotorových, vrtulových letounech a rovněž jsme se pustili do charity. Projekt s názvem Radost 3.0 je organizátorem výukových přednášek manažerů pro lidi z neziskových organizací,“ dává příklad Dejm.
Andělské miliony
Vzápětí připouští, že pracovní nečinnost vydržela bývalému generálnímu a finančnímu řediteli Ataxa jen pár dnů. „Mysleli jsme, že si dáme po hektičtější době trochu oraz, ale už po týdnu jsme začali vymýšlet, co budeme dělat dál,“ doplňuje Dejm. V té době již počítal, že část z peněz, které získal za prodej podílu, investuje do jiných, převážně internetových projektů. Z šesti návrhů, které jim přistály na stole, dosud uskutečnili dva a další dva jsou ve fázi příprav. Prvním start-upem (začínající firmou), do kterého Doležal s Dejmem investovali několik milionů korun, je česká herní firma Falanxia. Prozatím se primárně věnuje vývoji her pro sociální síť Facebook, ale do budoucna počítají investoři s rozšířením o nové, populární platformy. „iPhone a iPad hýbou světem, o tom není pochyb,“ naznačuje Doležal směr. „Nebudeme dělat jen hry, ale i geografické a výukové aplikace. V plánu máme zábavně-vzdělávací hry pro děti, tam mne to táhne,“ dodává.
Novým investičním projektem Dejma s Doležalem je nedávno vzniklá firma BrandzFriendz, která se podobně jako Ataxo věnuje SEO optimalizaci, ale v prostředí sociálních sítích. „S nástupem Facebooku, Twitteru a dalších sítí neví řada manažerů, jak na tento nový fenomén reagovat. Sociální sítě nejsou primárně o prodeji čehokoliv, ale o skvělé podpoře produktu a možnosti, jak interaktivně dostat rychlou zpětnou vazbu od klienta. To bude BrandzFriendz dělat,“ říká s úsměvem Dejm. I zde budou se svým parťákem investovat miliony korun. A přidají své „mentorské“ rady. „Nejsme úplně klasičtí andělští investoři, snažíme se projekty podpořit nejen finančně, ale i zkušenostmi. Máme už něco za sebou a dobrá rada se v rozjezdu podnikání občas může hodit stejně jako peníze. Tak trochu jsme jako podnikatelský inkubátor,“ upřesňuje Doležal.
Možnost, že by se svými novými projekty neuspěli, si ani jeden z nich nepřipouští. „Chceme, aby byla každá hra do čtyř, maximálně pěti měsíců zisková. U SEO v sociálních sítích jsem přesvědčen o ještě rychlejší návratnosti,“ naznačuje Dejm. Že by se pustili do desítek projektů naráz, prý nehrozí. „Vybíráme start-upy čuchem, peníze investujeme jen do věcí, kterým rozumíme, byť nás oslovuje spousta začínajících podnikatelů. Ale pořád nás práce rozjížděčů a ,roztleskávačů‘ nových byznysů baví,“ dodávají současně.