Roman Kasan (37)
Vystudoval matematicko-fyzikální gymnázium, v roce 1991 absolvoval obor ekonomika a řízení na Elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze. V 90. letech soukromě podnikal, s kamarády například vydal knížku Cestování po Evropě. V letech 1993 a 1994 byl ředitelem Nadace Václava Havla pro obnovu Pražského hradu, zajistil například finance a technickou realizaci nového osvětlení Hradu. Pět let působil jako marketingový a obchodní ředitel firmy Software602. Na podzim roku 1998 založil v kalifornském Silicon Valley společnost Tiny Software, Inc. Takřka z nuly vybudoval jednoho z největších hráčů na poli bezpečnostních technologií pro počítače a servery. Firma se svými firewally a programy prorazila až do americké armády, když jeden z produktů zabezpečoval počítačovou síť US AirForce s půlmilionem počítačů. V červnu letošního roku koupila Tiny Software jedna z nejsilnějších světových technologických firem, americká společnost Computer Associates (CA).
Kasan je ženatý, má dvě děti. Má rád motocykly a silná auta.
EURO: Letos v létě jste prodal vaši firmu Tiny Software silné korporaci Computer Associates (CA). Do České republiky se vracíte téměř po sedmi letech jako multimilionář, jaké byly ale začátky v Kalifornii?
KASAN: Tvrdé. Tehdy jsem nevěděl, jak obtížné to všechno bude. Především z hlediska dostupnosti lidských zdrojů a nákladovosti. V Silicon Valley byl před splasknutím dot-com bubliny obrovský boj o lidské zdroje, problémy s najímáním lidí a jejich tréninkem byly jednou z největších potíží v začátcích Tiny Software.
EURO: V jednom ze starších rozhovorů jste se zmínil, že jste tehdy ve firmě zastával všechny pozice od obchodníka, přes technickou podporu až po infolinku…
KASAN: Tak nějak to bylo. S nadsázkou se dá říci, že zpočátku jsem v Kalifornii předváděl one man show. První měsíce jsem byl na telefonu i čtrnáct hodin denně. Tiny Software byla de facto první firmou, která klientům poskytla podporu po telefonu na bezplatném čísle. Jak se nakonec ukázalo, drtivě se to vyplatilo. Při startu firmy v Silicon Valley je totiž nesmírně důležité získat dobré fluidum, tak aby se firma dobře nastartovala a vydobyla si kvalitní renomé.
EURO: Když se ohlédnete do roku 1999, který faktor se ukázal jako zlomový pro úspěch firmy?
KASAN: Jednou volal na infolinku člověk, že si koupil náš software a chtěl pomoci s nastavením. Jeho přístup byl značně specifický, vlastně si relativně dost vymýšlel a byl šťouravý. Jak se později ukázalo, byl to redaktor SC magazine, amerického časopisu z oblasti počítačové bezpečnosti. Podařilo se mi jeho problém vyřešit a v magazínu vyšla pozitivní recenze našeho softwaru. Prodej poté stoupal úžasným způsobem nahoru. Nerad bych to ale bagatelizoval, toto je jen jedna ze stovky drobností, na které jsem chtěl dokumentovat, že firma, která startuje na americkém trhu, nesmí takovéto věci podceňovat. V konkurenčním Silicon Valley platí dvojnásob poučka, že dobrý zákazník přivede deset dalších a nespokojený klient odradí sto jiných. To opravdu funguje.
EURO: Jak došlo k prodeji Tiny Software společnosti Computer Associates (CA)?
KASAN: Firma CA u nás na podzim roku 2002 poptávala firewall, rozhodli se však tehdy postavit řešení na konkurenčním produktu. Poté jsem CA zcela ztratil z pomyslného radaru, až na podzim loňského roku mi lidé z této společnosti volali znovu. Ptali se, jaké mám plány s Tiny. Odpověděl jsem, že jsme do vývoje softwaru investovali spoustu práce a energie a že máme produkt s obrovským potenciálem, se schopností přesahovat možnosti naší relativně malé firmy. Zároveň jsem také poznamenal, že si dokážu představit, že korporace s patřičnou infrastrukturou, jako například CA, by dokázala ještě lépe využít potenciál produktu a že se tomu nebráním. V lednu letošního roku CA poslalo „letter of intent“ a začali jsme s vyjednáváním.
EURO: Vyjednávali jste dlouho?
KASAN: Samotné vyjednávání trvalo zhruba půl roku, ale CA si zhruba dalšího půlroku předtím dělala průzkum a monitoring nás jako firmy a našeho firewallu.
EURO: Zájem CA byl z hlediska potenciálního prodeje Tiny Software prvním vážnějším kontaktem, který jste zaznamenal?
KASAN: Ne, druhý. Jako první projevil zájem Microsoft, ale to je firma, u které každému radím – třikrát zvaž, do jaké míry se s nimi pustit do jednání.
EURO: Jaké bylo vyjednávání s CA? Čekal jste ho složitější, nebo naopak lehčí?
KASAN: Celé jednání bylo obrovsky pozitivní zkušeností, vše proběhlo naprosto korektně. Myslím, že bylo důležité, že Tiny Software byla na prodej dobře připravena. Je nutné mít v pořádku všechna práva k produktům, které prodáváte, firma musí být čistá, to znamená mít v pořádku účetnictví a právně jasně definované majetkové vztahy. Jakákoli nejasnost může ve Spojených státech způsobit, že z vyjednávání sejde. Důležitá je také naprostá otevřenost. Spojené státy jsou v tomto ohledu zcela jinou zemí, sebemenší náznak uzavřenosti se může kdykoli obrátit proti prodávajícímu.
EURO: Můžete alespoň blíže specifikovat cenu, kterou CA za Tiny Software zaplatili?
KASAN: Bohužel, jsem smluvně vázaný cenu jakkoli konkretizovat.
EURO: Nakolik se lišily vaše tajné představy, kolik byste chtěl za Tiny inkasovat, od reality prodejní ceny?
KASAN: V roce 2000 jsem si říkal, že bych chtěl jednou firmu prodat za 100 milionů dolarů (smích). Naprosto vážně - jak ze svého hlediska, tak z pohledu CA to považuji za velice korektní transakci. Za zaplacenou sumu dostala Computer Associates velice kvalitní produkt. Řekl bych vlastně, že tu firmu koupili velice výhodně. Ze svého hlediska jsem také spokojen, protože produkt, do kterého jsme investovali veškeré úsilí posledních tří let, má velmi solidní šanci na uplatnění v globálním měřítku.
EURO: Váhal jste s prodejem?
KASAN: Ani ne. Dá se říci, že jsem trochu přecenil své schopnosti. Pustil jsem se do vývoje řešení s poddimenzovanou infrastrukturou, z čehož vzešel excelentní produkt, ale Tiny by z něj nebyla v dohledné době schopna dostat maximum, které to řešení nabízí. Když to hodnotím zpětně, tak jsme vlastně dělali výjimečný software, který předběhl ostatní produkty na trhu o pár generací, ale spíše jsme rozvíjeli technologickou stránku než obchod sám.
EURO: Jak probíhá začleňování Tiny Software do struktur CA?
KASAN: Tým vývojářů, který nyní čítá asi dvanáct lidí, sídlí v Praze v nově vybudovaném centru CA pro vývoj softwaru, ale působí v rámci divize eTrust zaměřené na bezpečnost.
EURO: Jaká je vaše pozice v rámci CA? Spekulovalo se, že vám byla nabídnuta pozice viceprezidenta pro bezpečnost …
KASAN: Chtěl jsem, aby mé děti vystudovaly střední školu v Česku, tak jsme se s rodinou na určitou dobu vrátili z Ameriky zpět. Tím jsem však CA nepomohl v rozhodování ,do jakých struktur mne zařadit, protože firma se snaží koncentrovat výkonný management v New Yorku. Dá se říci, že v současnosti ladíme způsob mého angažmá v CA, tak abych dokázal firmě co nejvíce pomoci začlenit bezpečnostní platformu, kterou koupili, do struktur CA.
EURO: Naznačil jste osobní negativní zkušenost se softwarovým obrem, společností Microsoft. O co šlo?
KASAN: Microsoft velmi často projevuje zájem o firmy, o jejich akvizici, ale málokdy je kupuje. A když kupuje, používá při vyjednávání s majiteli firem zajímavé metody. Oni mají pocit, že by lidé měli Microsoftu prodat své společnosti odměnou za to, že mohou v Microsoftu pracovat. Tudíž ceny, které oni nabízejí, jsou směšně nízké.
EURO: To byl i případ Tiny Software? Nedohodli jste se na ceně?
KASAN: Přesně tak. Nebyl jsem ochoten prodat Tiny za cenu, kterou mi nabízeli. Oni totiž chtěli nabídkou ke koupi zakrýt nekorektní jednání ze své strany. Na podzim roku 2002 nás oslovili, zda bychom jim nedodali náš firewall, že by ho rádi použili jako součást bezpečnostního řešení pro své zákazníky. Já jsem samozřejmě souhlasil, ale také jsem se ptal, co za to dostaneme. Odpovědí bylo, že v ten daný moment nic, ale až bude služba nabízená klientům, tak dostaneme z každé licence určité procento. To se mi ale nelíbilo, ptal jsem se sám sebe i manažerů Microsoftu: Co vám brání v tom, že poté co vám firewall dodáme, si sami nevyvinete podobný produkt? Tehdy jsme se alespoň dohodli, že budeme mít kryté přímé náklady za úpravy firewallu, tak aby ho mohl Microsoft použít.
EURO: Kde se tedy stala chyba?
KASAN: Nikdy nedošlo k budoucím ziskům. Již předtím, než začal Microsoft náš produkt testovat, jsem navrhoval aby byl firewall součástí operačního systému Windows. Říkal jsem jim: my vám umožníme firewall vyzkoušet, pomůžeme vám zjistit problémy, které s tím jsou spojené, ale vy poté přijdete s vlastním softwarem, a co my z toho budeme mít? Oni tehdy na podzim roku 2002 vše popírali, jasně odpovídali, že žádné takové plány nemají. Jenže rok se s rokem sešel a člověk, který s námi vyjednával a mně do očí tvrdil, že se nic takového neplánuje, se stal jedním ze šéfů produktu Service Pack 2. Tedy aktualizace operačního systému Windows, která kromě řady opravných a rozšiřujících funkcí obsahuje i bezpečnostní firewall. To je naprosto nekorektní jednání, a proto dnes každému říkám, že Microsoft je zcela poslední firma, které bych ukázal „své karty“.
EURO: Je to největší softwarová firma světa. Těží ze svého postavení…
KASAN: To není o firmě, ale o lidech, kteří v ní pracují. Snaží se pro Microsoft krást nápady, které někdo vymyslel a uskutečnil. Využívají toho, že je těžké říci ne Microsoftu, když přijde do malé firmy jako potenciální partner. Přece jen, určitá šance prodat produkt, nebo dokonce firmu - a „skórovat“ - tady je. Já k tomu ale dodávám: po zkušenostech, které mám, vím, že ta šance je minimální, vlastně téměř nulová. Microsoft koupí jen firmu, kterou z technologického hlediska potřebuje, nebo společnost, která je dostatečně veliká a má svůj podíl na trhu, čímž má pro Microsoft určitou cenu. Ale jinak se spíše firmy dlouhým vyjednáváním destabilizují, a nakonec je nekoupí. V Americe běží po trhu tisíce různých příběhů jako je ten náš - manažeři Microsoftu vyjednávají se softwarovými firmami, slibují jim různé věci, natahují je tak rok nebo dva, a z obchodu nakonec stejně nic není. Vy s nimi jednáte, předpokládáte oboustrannou korektnost, ale oni nahlédnou do firmy, podívají se, co děláte, ale poté nechají to samé naprogramovat svými lidmi. To je velmi nekorektní, a navíc v ten moment vaše tržby klesají rapidním způsobem.
EURO: Znamenalo to pro vás kromě ztráty iluzí i nějakou finanční újmu?
KASAN: Jak říkám, Microsoft pro mne osobně znamená řadu hořkých zkušeností. Odhaduji, že jen na tržbách jednoduché verze WinRoute jsme přišli o několik milionů dolarů.
EURO: Takže váš počítač běží na operačním systému Linux?
KASAN: Ne, běží na Windows. Je to jediný běžně použitelný operační systém. Nejsem takový IT fanatik, abych několik měsíců pátral, jak nakonfigurovat tiskárnu nebo jiné zařízení pro Linux. Windows jsou neštěstí, s kterým musíme žít. To ale stále není důvod, proč by tato firma měla ničit trh.
EURO: Jaký smysl v tom vidíte vy osobně?
KASAN: Microsoft se bojí, aby ho nějaká jiná firma nepřerostla, chce zůstat na špici. Proto se teď tolik bojí Googlu. Ten je natolik silný, že se klidně může domluvit s nějakou firmou, která vyvíjí internetový prohlížeč. Mohou společně udělat vlastní browser (prohlížeč), nebo dokonce vlastní operační systém. Google je dnes jediným konkurentem Microsoftu na globálním poli, protože zasahuje vlastně každého koncového uživatele počítače a internetu. Díky tomu, že dnes zná Google opravdu téměř každý, tak si mohou manažeři firmy starostlivě vybírat aplikace a odvětví, v rámci kterých značku Google rozšíří nebo v jakém oboru začnou nabízet služby. Takže se mohou pustit například do VoIP - voice over IP (telefonování přes internet) nebo klidně do vývoje vlastního operačního systému.
EURO: Operačního systému?
KASAN: Je třeba si uvědomit jaké funkce počítače dnes používá běžný uživatel: Word nebo jakýkoli jiný textový procesor stále více ustupuje do pozadí. V současnosti se pracuje s informacemi, formátování textu má pro uživatele stále menší a menší význam. Navíc řada lidí chce publikovat na internetu, a to dnes již automaticky provádí profesionální aplikace. Nutnost používat kancelářský software, především aplikace Microsoft Office, je stále menší a menší. Roste naopak možnost synchronizovat si kontakty, být schopen najít výsledky k průzkumu, který jsem si na internetu dělal například před dvěma týdny v rámci nějakého problému, schopnost vrátit se k tomu. Tuto funkcionalitu nemá ani internetový prohlížeč, ani operační systém, a přitom je to v zásadě technologicky elementární záležitost. Tím chci říci, že Google dnes vidím jako protipól Microsoftu, jako jeho potenciální hrozbu.
EURO: Předpokládáte tedy, že Google vyvine vlastní internetový prohlížeč, nebo dokonce operační systém?
KASAN: Pokud vedení Googlu neudělá nějaké zásadně špatné kroky, či rozhodnutí, je momentálně v pozici, že si to může dovolit. A také si myslím, že se to může podařit.
EURO: Do kdy?
KASAN: Vývoj softwaru je složitá záležitost na odhadování časových lhůt, ale osobně si myslím, že v horizontu dvou let se můžeme nějakých zajímavých aplikací určitě dočkat.
EURO: Myslíte tím, že by na vývoji některého ze zmiňovaných produktů začal Google pracovat?
KASAN: Já si dokonce myslím, že již něco připravují. Možná vlastní internetový prohlížeč, možná i dokonce něco, co by mohlo být nazýváno jako operační systém Google. Dva roky zmiňuji proto, že tato doba zhruba odpovídá jednomu cyklu od nápadu k realizaci robustního softwaru.
EURO: Vidíte i jiné obory nebo segmenty, kde by mohl Google nebo někdo jiný ohrozit dominanci Microsoftu?
KASAN: Prostor je především v oblasti kancelářského softwaru. To však není jen o Googlu, například Sun Microsystems vyvíjí svůj kancelářský balík StarOffice. Má interface, tedy možnost propojení na programy Microsoftu, určitě by šly jednotlivé moduly kancelářského balíku zakomponovat například do internetového prohlížeče. Myslím, že stačí aby Sun Microsystems, nebo někdo jiný, dal Microsoftu v tomto oboru za vyučenou, a Microsoft může znejistět, protože je stále živí především Windows a Office.
EURO: Teď se už ale bavíme o IT zcela nové generace…
KASAN: Celkově si myslím, že konvergence od silného stolního počítače k nějakému informačnímu terminálu pokračuje a nadále i bude pokračovat. A co se týká trhu koncových uživatelů počítačů a softwaru – jestliže nějaká firma může ohrozit dominanci Microsoftu, tak je to právě Google se zmiňovanými „hračkami“ a vychytávkami.