Že by byla z titanu? K takovým úvahám svádí materiál o připravované výstavbě cyklostezky v pražských Vysočanech. Za cestu dlouhou pouhých 3,2 kilometru vydá pražský magistrát zhruba 86 milionů korun; jeden kilometr cyklotratě tudíž vyjde městskou kasu na astronomických 26,8 milionu korun. Výstavba běžné stezky stojí v Praze - v závislosti na použitém povrchu - od dvou do šesti milionů korun za kilometr. A ve středočeské obci Čachovice dokážou stavět kilometr stezek s asfaltovým povrchem nejvyšší kvality, který vyhovuje i in-line bruslařům, dokonce za jeden milion korun. Tato cena už zahrnuje i terénní úpravy.
„Tak vysoká investice je odůvodněná na zásadních místech, a tohle je ten případ. Stezka nemohla vést jinudy, je uprostřed páteřní komunikace, ohraničuje ji Rokytka a biokoridor,“ vysvětluje vysočanskou akci Pavel Polák z magistrátu, jenž má cyklostezky na starost.
Polák upozorňuje, že samotná trasa nepředstavuje velkou část nákladů - většinu milionů prý „spolykají“ přidružené stavby. Asi 220 metrů dlouhý most má vyjít na 20 milionů korun, další desítky milionů budou stát opravy sedmi mostků. Magistrát si slibuje, že by mohl získat zhruba polovinu nákladů z evropských fondů. Cyklostezka už má územní rozhodnutí, stavební povolení by mělo být vydáno v květnu a samotná stavba by mohla začít v červenci. Zahájení prací však musí předcházet výměna pozemků se společností B.C.D., která v lokalitě plánuje rozsáhlou rezidenční výstavbu a vlastní zhruba pět hektarů parcel v místech, kudy cesta povede. Město Praha by za ně mělo firmě poskytnout jiné pozemky ve Vysočanech a v Hloubětíně.
Praha má v současnosti 113,6 kilometru cyklostezek speciálně pro „kolaře“ a více než 230 kilometrů cyklotras. Hlavní město ročně investuje z rozpočtu dopravy do výstavby stezek 39 milionů korun a sedm milionů korun do jejich oprav, údržby a značení. Zmiňovaná cyklostezka ve Vysočanech bude ovšem hrazena odborem městského investora - jinak by totiž vyčerpala rozpočet na více než dva roky.