Úspěch na šampionátu by mohl přilákat nové sponzory
Zhruba tři sta milionů korun čistého. Tolik vydělali Českomoravskému fotbalovému svazu (ČMFS) reprezentanti na skončeném Mistrovství Evropy v Portugalsku. Další peníze v řádu desítek milionů korun přitečou od sponzorů reprezentace ve formě bonusů za umístění. Ruku v ruce s úspěchem na trávníku se zvyšuje zájem firem o sponzorování národního týmu. K současným čtyřem hlavním partnerům, kteří na reprezentaci ročně přispějí zhruba 80 miliony, by v nejbližší době mohla přibýt ještě jedna či dvě společnosti. Národní fotbal je momentálně nahoře. Sportovně i ekonomicky.
Bafuňáři bez prémií.
Již samotný postup na evropský fotbalový šampionát znamenal pro pokladnu ČMFS příjem zhruba 150 milionů korun od Evropské fotbalové federace (UEFA). Za každé vítězství ve skupině inkasuje svaz od UEFA milion švýcarských franků, tedy zhruba 21 milionů korun. Postup do čtvrtfinále a následná účast mezi nejlepšími čtyřmi celky Evropy znamená pro ČMFS další čtyři miliony franků navíc. Místopředseda ČMFS a fotbalový byznysmen Jaroslav Vacek uvádí, že celkové výnosy za postup a úspěšné působení v Portugalsku dosáhly 350 milionů korun. „Od této sumy je nutné odečíst náklady na účast, které se předběžně odhadují na padesát milionů. Dělení čistého zisku bylo jasně dané již před šampionátem, polovina připadne svazu, zbylou část si mezi sebe rozdělí realizační tým, tedy hráči, trenéři a podpůrný tým kromě úředníků. Profesionální funkcionáři na odměnu nárok nemají,“ vysvětluje Vacek.
Milionové Vánoce.
Jak se „svými“ 150 miliony naloží fotbalový svaz, není prý zatím zcela jasné. „Peníze fyzicky dostaneme až na konci roku, možná až začátkem roku příštího, jakmile UEFA dokončí celkové vyúčtování mistrovství. Vidím ale dva způsoby, jak s penězi naložit. Část by měla být investována do rozvojových projektů na výchovu mládeže a podporu tréninkových středisek, zbytek použijeme na vytvoření rezervy pro příští léta,“ řekl Vacek týdeníku EURO. Soudí, že není příliš reálné, že by svaz použil peníze na výstavbu nového sídla nebo podobnou investiční akci. „Nové sídlo by mělo být řešeno až v souvislosti s výstavbou národního fotbalového stadionu. Zisk by se hlavně neměl projíst,“ upozorňuje.
Peníze však do pokladny fotbalového svazu přitečou nejenom od federace UEFA, ale také od sponzorů svazu. O reklamní a televizní práva ČMFS se stará již více než deset let stoprocentní dceřiná firma STES. Od čtyř největších partnerů – mobilního operátora T-Mobile, finanční skupiny ING, automobilky Opel a Plzeňských pivovarů – STES inkasuje zhruba 80 milionů korun ročně. Zdroje týdeníku EURO hovoří o tom, že na bonusech za umístění v Portugalsku by měl STES získat 30 až 40 procent ročního plnění navíc, tedy přibližně 25 až 30 milionů korun.
Buďme fér!
Většina sponzorů podepisovala své sponzorské smlouvy se svazem v roce 2002, tedy v době, kdy se národní fotbal neprobojoval na mistrovství světa. Tehdy čtyřleté smlouvy byly uzavřeny za jiných podmínek, než by tomu bylo dnes. Fotbalový „ministr financí“ Vacek však rázně odmítá jakékoli přehodnocování kontraktů do jejich vypršení v roce 2006. „Bylo by bláhové spekulovat o tom, že když máte úspěch, můžete si najednou říci o více peněz. Partneři by po nás zase mohli chtít slevu v době, kdy se nedaří. V tomto ohledu musíme být fér,“ tvrdí Vacek. Podobně se vyjadřuje Lukáš Tuček se společnosti STES: „Určitou sumu dostaneme navíc v rámci bonusů, ale to je spíše potvrzení kursu, že se to dělá správně, ne že by se rozvazovaly smlouvy a uzavíraly nové, pro nás výhodnější.“ Místopředseda svazu se však nebrání rozšíření „poolu“ partnerů o nové firmy. „Především chceme zkvalitnit práci se současnými sponzory, do budoucna však vidím prostor pro jednoho až dva nové partnery, přičemž jeden z nich by mohl být z IT průmyslu, nového a rostoucího oboru,“ uvedl Vacek pro týdeník EURO. Myslí si, že je pravděpodobné, že nový partner bude nadnárodní firma, ne pouze lokální. „Český trh je limitován svou velikostí a jeho výkonnost se zvyšuje v jednotkách procent, navíc šampionát v Portugalsku prokázal, že ve fotbale funguje nadnárodní přesah,“ dodává Vacek.
Pomůže lize.
Vackova slova nepřímo potvrzuje Jiří Hájek, mluvčí mobilního operátora T-Mobile, který je generálním partnerem české reprezentace: „Fotbalové Euro bylo pro nás trefou do černého. Z marketingového hlediska to byla jedna z nejúspěšnějších sponzorských akcí, jaké jsme dělali. Kromě jiného jsme mezi fanoušky rozdali přes 120 tisíc replik národních fotbalových dresů.“ Portugalský úspěch by mohl, alespoň v nejbližších pár měsících, pomoci i české lize, zmítané korupčními skandály. „Soudím, že zájem o ligu by neopadl, i kdybychom nedošli na šampionátu tak daleko. Návštěvnost na klubovém fotbale je spíše otázkou kulturního prostředí na stadionech, ale věřím, že úspěch reprezentace lidi na fotbal navnadí,“ uvažuje Vacek. Šéf teplického klubu František Hrdlička však upozorňuje: „V Česku se na úspěchy vzpomíná až v době, kdy se nedaří. Portugalský bronz bude doceněn až později.“