Čeští zájemci o přenosy z NHL si musí zaplatit
Český trh vysílacích práv ke sportovním utkáním zažil v poslední době menší revoluci. Vloni na podzim na něj totiž vstoupil první domácí specializovaný televizní kanál – Sport 1, který má za zády finančně silnou nizozemskou společnost United Pan–Europe Communications (UPC). Právě přítomnost Sportu 1 na trhu způsobila významnou změnu cen vysílacích práv. Změnu směrem nahoru. Střídání stráží. Do doby, než UPC vkročila na český trh, měla nejsledovanější televize Nova exkluzivitu na fotbalovou Gambrinus ligu a také přímým přenosem vysílala finále kanadsko–americké profesionální hokejové ligy NHL. Televize Galaxie, předchůdkyně dnešní TV 3, vlastnila práva na přenosy z předchozích dvou ročníků NHL (EURO 33/2000). Jenže na počátku loňského roku se v sídle UPC začal rodit plán na vznik specializovaného sportovního kanálu a nizozemská společnost, vědoma si zájmu českého diváka o sport, začala jednat. UPC získala exkluzivitu na vysílání NHL v Česku a na Slovensku, televize Nova naopak o výlučnost přenosů z fotbalové ligy přišla a od podzimu se musí o kopanou dělit s UPC. „Právě zisk těchto práv byl hlavním spouštěcím mechanismem pro vznik nového sportovního kanálu. Držení vysílacích práv je klíčovým kritériem, protože bez nich máte prázdné ruce, a těžko lze Čechům nabídnout něco více než fotbal a hokej, řekl týdeníku EURO ředitel Sportu 1 Václav Kvasnička. Dlouhodobý zájem. Specializovaný sportovní kanál je jednou z aktivit nizozemské společnosti UPC BV, která je pobočkou americké telekomunikační společnosti UnitedGlobalCom. Česká filiálka UPC, zajišťující Sport 1, teoreticky vznikla teprve vloni v létě, ale Holanďané mají v Česku již od roku 1993 dceřinou společnost Kabel Net. Ta v říjnu 1999 koupila majoritní podíl ve firmě Kabel Plus a vloni získala společnost Dattelkabel, čímž UPC téměř vytěžila monopol na kabelové vysílání v Česku. Společnost tvrdí, že má kolem čtyř set tisíc klientů, ale odborníci tvrdí, že toto číslo vyjadřuje počet přípojek, rozhodně ne množství klientů. Vloni na podzim navíc společnost spustila digitální vysílání přes satelit – UPC Direct, které nezávisí na vysílačích nebo kabelových rozvodech. Přeplácí. Obě televize, které NHL v loňském roce vysílaly, měly zájem i o letošní ročník, avšak neuspěly. Finančně. Přímé přenosy z loňského vyvrcholení NHL, finále Stanley Cupu, sledovalo na Nově zhruba jedno procento diváků. Jejich absolutní podíl však při přenosu dosahoval až devadesáti procent. „I letos jsme měli o finále zájem, ale akce by byla příliš finančně náročná a rentabilita nízká, řekl týdeníku EURO tiskový mluvčí TV Nova Václav Chalupský. „Ceny vysílacích práv se v poslední době značně zvýšily. Objevil se nový hráč na trhu, který může za přenosy zaplatit mnohem víc. Naše televize byla limitována jednak penězi a také programovým přetlakem, uvedl pro týdeník EURO zástupce šéfredaktora sportu České televize Jiří Lípa. Nejen on si myslí, že UPC své konkurenty přeplácí. Časopis Týden vloni v září napsal, že Česká televize zaplatila za přenos kvalifikačního zápasu fotbalové reprezentace v Bulharsku 70 tisíc švýcarských franků. UPC však údajně za podobné zápasy nabízí až 150 tisíc amerických dolarů. Na severoamerickou NHL byla donedávna zaměřena televize Galaxie. Ta měla uzavřenou smlouvu na práva od roku 1998 do loňska, přičemž měla opci i na právě končící sezonu. „Marketingová agentura NHL však práva na tři roky dopředu prodala kanálu Sport 1, tudíž TV 3 nikdy přenosy z NHL nevysílala, potvrdila týdeníku EURO tisková mluvčí TV 3 Barbora Bělíková. Agentura tak dala přednost pravděpodobně mnohem zajímavější nabídce Sportu 1 bez ohledu na možné problémy ohledně opce s TV 3. Tajné údaje. Konkrétní počet předplatitelů a diváků Sportu 1 i samotná UPC úzkostlivě tají. „Nemůžete po půl roce provozu očekávat žádná velká čísla. Počet abonentů se pohybuje v řádech desetitisíců, uvedl Kvasnička. Tiskový mluvčí UPC Česká republika František Malina k tomu pro týdeník EURO řekl: „Týdenní prodej UPC Direct je zhruba 1200 přijímačů, přičemž penetrace Sportu 1 v této sumě je kolem pětatřiceti až čtyřiceti procent. To znamená, že zhruba čtyři z deseti zákazníků satelitního vysílání mají předplacen i sportovní kanál. Sport 1 v dubnu uskutečnil marketingovou kampaň, která kromě billboardů zahrnovala i tištěnou reklamu a spoty v rozhlasových stanicích. Zástupci UPC tvrdí, že se po této kampani prodejnost Directu zvýšila o více než čtvrtinu na hodnotu kolem 1600 terminálů týdně. „Navíc nám také pomohla hokejová euforie posledních let a měsíců, dodal Malina. Sportovní kanál je v provozu od října loňského roku, tedy zhruba sedm a půl měsíce. Vezmeme–li v úvahu pět tisíc prodaných UPC přijímačů měsíčně, odvodíme 40procentní podíl Sportu 1 na celkové prodejnosti, dostaneme se k hodnotě maximálně patnácti tisíc abonentů přes satelit. Právě počet předplatitelů je pro tento kanál nejdůležitějším měřítkem hodnocení. „Sledovanost není pro nás tak prioritní jako číslo abonentů. Počet předplatitelů je základním kritériem této obchodní aktivity, potvrdil Kvasnička.